منشاء۷۰ درصد گرد و غبار کشور داخلی است/ هیچ سازمانی نداریم که میزان تغییر اقلیم را محاسبه کند

هورنیوز – طی چند سال اخیر به علت گستردگی خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم، ۱۷ استان به خصوص در نواحی غربی کشورمان با معضل بزرگ ریزگرد‌ها مواجه شده‌اند. در حال حاضر چندین استان و تعداد زیادی شهر گرفتار پدیده گرد و خاک شده‌اند و ریزگرد‌ها بسیاری از افراد را راهی بیمارستان‌ها کرده است. از خوزستان گرفته تا استان مرکزی، میزان گرد و خاک به حدی زیاد شده که دیگر نفس کشیدن برای مردم بسیاری از شهر‌ها سخت شده است.

 

۷۰ درصد گرد و غبار کشور منشأ داخلی دارد!
در این رابطه علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی با بیان اینکه منشأ گرد و غبار در کشور توسط این سازمان تدوین شده، اظهار دارد: پیش از این تا گرد و غباری بلند می‌شد به طور کلی گفته می‌شد منشأ خارجی دارد، اما در گرد و غبار اخیر که اکثر استان‌ها را هم درگیر کرد، مشاهده شد قسمت اعظم گردوغبار موجود در هوا منشأ داخلی دارد.

 

وی ادامه داد: بررسی‌های ما نشان داد ۳۰ درصد گرد و غبار منشأ خارجی داشت و ۷۰ درصد دیگر منشأ داخلی دارد. نگاهی به تهران و مناطق حاشیه آن نشان می‌دهد اطراف این شهر، از فرودگاه امام خمینی (ره) گرفته تا بخش‌هایی از شهریار را کانون‌های تولید گرد و غبار فراگرفته است و این باعث می‌شود گرد و غبار به راحتی بلند شده و زندگی مردم را تحت تأثیر قرار دهد.

 

رئیس سازمان زمین‌شناسی گفت: تغییرات و خشکسالی مربوط به چند سال اخیر نیست و تغییراتی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، یکی دو دهه است که آغاز شده است. ایران وارد یک دوره خشکسالی ۳۰ ساله شده که این دوره از حدود ۲۰ سال پیش شروع شده و اکنون آثار این دوره خشکسالی را مشاهده می‌کنیم.

 

چه باید کرد؟
به گفته شهیدی با مدیریت درست منابع آبی چه سطحی و چه زیرزمینی می‌توان دوره خشکسالی را پشت سر گذاشت.

 

رئیس سازمان زمین شناسی گفت: چرخه آب، چرخه پیچیده‌ای است که به‌تازگی هم تغییرات اقلیمی به آن اضافه شده است که سبب شده کشورمان با توجه به اینکه بین ۶۰ تا ۶۵ درصد آن در اقلیم خشک و نیمه‌خشک و بیابانی قرار دارد، تغییر اقلیم اثر خود را در این زمینه نمایان کرده است. برخی کشور‌ها در زمینه این تغییر اقلیم خوب عمل کرده‌اند؛ به‌طور مثال پاکستان اعلام کرده که تغییر اقلیم روی این کشور خیلی اثرگذار بوده و بر همین اساس تلاش دارد از فناوری‌های نوین روز استفاده کند، همچنین به دنبال استفاده از وام‌های جهانی است تا خسارات تغییر اقلیم را به نوعی جبران کند، اما در کشور ما هیچ سازمان و نهادی نیست که محاسبه کند چه مقدار تغییر اقلیم تأثیرگذار بوده است؟

 

او ادامه داد: در کشورما با وجود سازمان‌های تخصصی زیاد هرکدام به صورت جزایری جداگانه عمل می‌کنند در حالی که نیازمند یک مدیریت واحد هستیم. البته در سیستم سازمانی کشور سازمان مدیریت بحران وجود دارد که اغلب در زمینه همه مخاطرات مثل آب و ریزگردها می تواند به نوعی سیاست‌گذاری کند، اما هنوز این اجماع ایجاد نشده که هر سازمان با سازمان‌های تخصصی دیگر یک سری کار‌ها را به صورت تیمی انجام دهند.

https://hoorkhabar.ir/704693کپی شد!
53