تدوین شیوه‌نامه زندگی در شرایط گرد و غبارهای خوزستان/ سازمان حفاظت محیط زیست دبیر کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا است/تعطیلی بر اساس چرخش اقتصادی و مراجعات دادگاه ها و موارد دیگر، اتخاذ می شود

هورنیوز – شهاب صدیقی امروز چهارشنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ در نشست شورای اطلاع رسانی خوزستان، بیان کرد: تاکید استاندار خوزستان این است که همچون شرایط کرونا، شیوه‌نامه زندگی در زمان گرد و غبار را تهیه کنیم تا وظایف همه دستگاه‌ها اعم از بهداشت و حمل و نقل مشخص شود، زیرا پدیده گرد و غبار تمام نمی‌شود.

 

وی با اشاره به کاهش گرد و غبارها در خوزستان در سال‌های ۹۷ تا ۹۹، به دلیل افزایش بارندگی‌ها و سیل، افزود: از نیمه دوم پارسال با وقوع خشکسالی و سدسازی ترکیه، گرد و غبارها در کانون‌های داخلی و همچنین در کشورهای همسایه نمود بیشتری پیدا کرد.

 

صدیقی ادامه داد: توسعه پوشش گیاهی در کانون‌های ریزگرد و مراقبت و نگهداری از نهالکاری و بوته‌کاری در این کانون‌ها هم اکنون برای کاهش این پدیده در حال انجام است.

 

تعیین سخنگوی گرد و غبار

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با اشاره به آنچه که اشتباه رسانه‌ها و افکار عمومی درباره نحوه اطلاع رسانی در شرایط گرد و غبار خواند، گفت: پس از تصویب قانون هوای پاک و از سال ۹۷، سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دبیر کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوا تعیین، و وظیفه اطلاع رسانی طبق قانون به این سازمان واگذار شده و دیگر بر عهده اداره کل بحران استانداری نیست.

 

وی با بیان اینکه تا پیش از تصویب قانون هوای پاک، در شرایط گرد و غبار طبق دستورالعمل‌های استانی و بومی عمل می‌کردیم، افزود: در خوزستان آیین نامه‌ای از دوره استانداری آقای حجازی تنظیم شده بود که در دوره استانداری آقایان مقتدایی و شریعتی به روزرسانی شد؛ در آن زمان وظیفه اطلاع رسانی درباره تعطیلی‌های گرد و غبار برعهده مدیرکل وقت بحران استانداری بود اما پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی قانون هوای پاک اهرم جدید با دستورالعمل مشخص برای زمان گرد و غبار تعیین شد.

 

صدیقی اضافه کرد: بر اساس قانون هوای پاک، در شرایط آلودگی هوا باید کارگروه شرایط اضطرار تشکیل شود که استاندار به عنوان رییس کارگروه، معاون عمرانی استاندار به عنوان جانشین و مدیرکل حفاظت محیط زیست به عنوان دبیر کارگروه و اطلاع‌رسان تعیین شده‌اند؛ اعضای دیگر این کارگروه مدیرکل بحران، مدیرکل آموزش پرورش، رییس پلیس، شهردار، فرماندارها و رییس صدا و سیما هستند.

 

وی ادامه داد: جا انداختن این تغییر رویکرد در قانون هوای پاک برای رسانه‌ها (چه مجازی و چه رسمی)، چالشی است که با آن روبه رو هستم و در اتفاق اخیر نیز با وجود اطلاع‌رسانی قبلی شاهد حمله‌های رسانه‌ای بودم، این در حالیست که طبق قانون جایگاهی ندارم و اظهارنظر در این زمینه تبعات حقوقی دارد، بنابراین با توجه به تکرار و توالی پدیده گرد و غبار ضروری است که در چارچوب قانون عمل کنیم.

 

صدیقی با بیان اینکه مدیرکل حفاظت محیط زیست سخنگوی کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا در شرایط گرد و غبار تعیین شده، گفت: طبق فرآیند تعریف شده در شرایط آلودگی هوا، اداره کل هواشناسی باید ۹۶ ساعت (چهار روز) پیش از وقوع، پیش‌بینی‌ها را اعلام کند؛ ۱۲ ساعت پس از اعلام هواشناسی دانشگاه علوم پزشکی باید تداوم و پایداری آن را برای سلامت انسان مضر تشخیص دهد و شرایط اضطرار را تایید کند، پس از آن کارگروه تشکیل جلسه می‌دهد و برای حالت‌های مختلف تصمیم گیری می‌کند.

 

به گفته وی، اعضای کارگروه تحلیل خود را از شرایط ارایه می‌دهند و استاندار تصمیم نهایی را بر اساس وضعیت فعالیت استان و چرخش اقتصادی و مراجعات دادگاه ها و موارد دیگر، اتخاذ می‌کند.

 

وی افزود: از ابتدای امسال چند نوع گرد و غبار اعم از کانون‌های هفتگانه داخلی، با منشاء عراق و عربستان در خوزستان اتفاق افتاده اما گرد و غبار یک هفته اخیر از نوع همرفتی بوده که با انواع دیگر تفاوت‌هایی دارد.

 

صدیقی توضیح داد: هواشناسی خوزستان روز جمعه ساعت ۱۱ ظهر هشدار سطح نارنجی را با ترکیب وزش باد، بارش باران و در مناطق مستعد تگرگ و صاعقه و گرد و غبار محلی صادر کرد، مدیریت بحران طبق وظیفه همیشگی این اطلاعیه را در کوتاهترین زمان ممکن به دستگاه‌های اجرایی اطلاع رسانی کرد، که در این مورد به رغم تعطیلی جمعه و شنبه تا عصر جمعه اطلاع رسانی شده بود.

 

وی اضافه کرد: تا بعد از ظهر یکشنبه، اعضای کارگروه با یکدیگر در تماس بوده و برآوردی از ورود گرد و غبار همسایه نداشتند و پیش‌بینی‌ها گرد و غبار محلی را با شدت کم نشان می‌داد؛ ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح دوشنبه که رادارهای هواشناسی به دلیل ابرناکی چیزی را نشان نمی‌داد، اولین خبر را از فرمانداری آبادان داشتیم که گرد و غبار افزایش یافته و می‌خواستند برای تعطیلی کسب تکلیف کنند، اداره محیط زیست نیز میزان گرد و غبار را یک هزار و ۷۰۰ میکروگرم برمترمکعب اعلام کرد و هواشناسی گفت که این پدیده تا ۴۰ دقیقه از آبادان عبور می‌کند که همینطور هم شد و میزان گرد و غبار در آبادان ظرف نیم ساعت به ۲۱ میکروگرم بر مترمکعب رسید که این جزو پدیده نادر است و فقط در گرد و غبار همرفتی رخ می‌دهد.

 

صدیقی ادامه داد: پیش بینی هواشناسی این بود که با توجه به جهت باد، گرد و غبار به سمت شمال خوزستان حرکت می‌کند و به مرکز نمی‌آید اما مشاهده کردیم که از ساعت ۱۰ صبح دوشنبه به اهواز رسید و ماندگار شد که بلافاصله کارگروه شرایط اضطرار تشکیل جلسه داد و نتیجه جلسه این بود که گرد و غبار تا ساعت ۱۱ ماندگار است و با توجه به حضور دانش آموزان در کلاس‌ها و نبود سرویس‌های مدارس، امکان بازگشتشان وجود ندارد بنابراین تصمیم بر این شد که به آموزش و پرورش اعلام شود دانش آموزان در فضای باز نیایند و در کلاس‌ها بمانند و به اورژانس و پلیس نیز دستوراتی داده شد؛ کارگروه برای بعد از ظهر و روز سه شنبه نیز تشکیل و اطلاع رسانی ساعت ۲۳ انجام شد.

 

وی با بیان اینکه تصور جامعه بر این است که در شرایط گرد و غبار حتما باید تعطیلی اعلام شود، افزود: طبق دستور استاندار کلاس‌های درس تا ۲۰ اردیبهشت فعال هستند، البته با وجود خواسته ما برای فعال‌سازی آموزش مجازی، آموزش و پرورش اعلام کرده که وزارتخانه آموزش مجازی را مسدود کرده است.

 

بر اساس این گزارش، کارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوای خوزستان دوشنبه شب گذشته ابتدا ساعت آغاز به کار مدارس ۹ شهرستان را با ۲ ساعت تاخیر اعلام کرد، سپس با صدور اطلاعیه‌ای مدارس مقطع ابتدایی ۱۲ شهرستان اهواز، حمیدیه، باوی، کارون، ماهشهر، امیدیه، رامشیر، شادگان، دشت آزادگان، هویزه، بهبهان و هندیجان را در نوبت صبح سه‌شنبه ۶ اردیبهشت‌ تعطیل کرد.

 

پدیده گرد و غبار از یکشنبه در برخی شهرهای خوزستان آغاز شد و شاخص کیفی هوای خرمشهر را در این روز در شرایط خطرناک قرار داد. روز دوشنبه ۱۸ شهرستان درگیر پدیده گرد و غبار بودند که در ساعت ۱۳ میزان گرد و غبار در امیدیه به ۳۱ برابر حد مجاز، در ساعت ۱۰ صبح در اهواز به ۲۲ برابر حد مجاز، و در ساعت هشت صبح در خرمشهر و آبادان به ۱۲ برابر حدمجاز رسید.

 

نبود تصمیم گیری کارگروه شرایط اضطراری آلودگی هوای خوزستان برای تعطیلی روز دوشنبه، با واکنش افکار عمومی روبه‌رو شد و انتقادهایی را به دنبال داشت.

 

ایرنا

https://hoorkhabar.ir/704383کپی شد!
105
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.