نامه شرکت های بزرگ فولادی برای توقف اجرای مصوبه عوارض صادراتی

هورنیوز – ۵ شرکت بزرگ تولیدکننده شمش فولادی کشور شامل فولاد خوزستان، ذوب آهن اصفهان، فولاد خراسان، فولاد کاوه جنوب کیش و ذوب آهن پاسارگاد، طی نامه ای به دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی کامل برای تامین آهن آلات مورد نیاز نهضت ملی مسکن، خواستار توقف اجرای مصوبه عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد به منظور کار کارشناسی جامع تر و استفاده از تجربیات و نظرات متخصصان و خبرگان و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران شدند.

 

این شرکت های بزرگ فولادی که مجموعاً بیش از ۵۵ درصد شمش فولادی کشور را تولید می کنند و ۱۰ درصد از بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند، در این نامه و در ۴ بند استدلال کرده اند که اساساً نگرانی از کمبود فولاد در کشور با قیمت مناسب مفهومی ندارد.

 

شرکت های بزرگ تولیدکننده فولاد کشور در نامه خود به معاون اول رئیس جمهور نوشته اند: “متاسفانه ستاد تنظیم بازار در اقدامی ناگهانی و غیر قابل پیش بینی و بر اساس اطلاعات ناصحیح واصله، به منظور آنچه رفع نگرانی از کمبود فولاد در بازار داخلی عنوان شده تصمیم به وضع عوارض صادراتی بسیار سنگین بر محصولات زنجیره فولاد گرفته است حال آنکه: تولید فولاد در کشور در حدود دو برابر نیاز داخلی است. در حال حاضر بنا به الزام وزارت صمت، تمامی محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می شوند.

 

پس از تامین نیاز داخلی در بورس کالا، مازاد محصولات فولادی که متقاضی ندارند، جهت تامین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز کارخانجات در شرایط تحریمی و همچنین تامین ارز مورد نیاز کشور صادر می شوند.

 

علاوه بر این قیمت فولاد در بازار داخلی ایران، توسط بورس کالا تعیین می شود که ارزان ترین قیمت در دنیاست و حتی از قیمت قراضه جهانی نیز کمتر است.

 

این شرکت ها همچنین اعلام کرده اند در صورت اجرای مصوبه عوارض صادراتی بر فولاد، خسارات جبران ناپذیری از جمله کاهش صادرات و ارزآوری و به تبع آن کاهش تولید و اشتغال در صنعت فولاد و همچنین پیامدهای اجتماعی نامطلوب ناشی از آن اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

متن کامل نامه فولادسازان بزرگ کشور به معاون اول رئیس جمهور در خصوص عوارض صادراتی زنجیره فولاد را در زیر بخوانید:

برادر گرامی جناب آقای دکتر مخبر

معاول اول محترم رئیس جمهور و رئیس ستاد تنظیم بازار

 

با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات

احتراماً طی این نامه که به امضای شرکتهای تولیدکننده فولاد (به شرح لیست پیوست) با تولید حدود ۹ میلیون تن ( بیش از ۵۵ درصد از کل تولید شمش فولادی کشور) با سهم بیش از ۱۰ درصدی از بازار سرمایه رسیده است، در خصوص بخشنامه وزارت صمت مبنی بر وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد، توجه حضرتعالی را به موارد زیر جلب می نماید:

 

در شرایطی که کشورهایی همچون چین و ترکیه با اعطای مشوق های صادراتی در تلاشند جای خالی روسیه و اوکراین در بازار جهانی فولاد را پر کنند و ایران نیز می بایست از این فرصت بهره برداری حداکثری کرده و با توسعه صادرات فولاد، منافع ملی خود را ارتقاء دهد، متاسفانه ستاد تنظیم بازار در اقدامی ناگهانی و غیر قابل پیش بینی و بر اساس اطلاعات ناصحیح واصله، به منظور آنچه رفع نگرانی از کمبود فولاد در بازار داخلی عنوان شده تصمیم به وضع عوارض صادراتی بسیار سنگین بر محصولات زنجیره فولاد گرفته است حال آنکه: تولید فولاد در کشور در حدود دو برابر نیاز داخلی است. در حال حاضر بنا به الزام وزارت صمت، تمامی محصولات فولادی در بورس کالا عرضه می شوند.

 

پس از تامین نیاز داخلی در بورس کالا، مازاد محصولات فولادی که متقاضی ندارند، جهت تامین مواد اولیه، قطعات و تجهیزات مورد نیاز کارخانجات در شرایط تحریمی و همچنین تامین ارز مورد نیاز کشور صادر می شوند.

 

علاوه بر این قیمت فولاد در بازار داخلی ایران، توسط بورس کالا تعیین می شود که ارزان ترین قیمت در دنیاست و حتی از قیمت قراضه جهانی نیز کمتر است.

 

لذا ضمن وجود آمادگی کامل تولیدکنندگان فولاد برای تامین آهن آلات مورد نیاز نهضت ملی مسکن مورد تاکید دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور محترم، اساساً نگرانی از کمبود فولاد در کشور با قیمت مناسب مفهومی ندارد.

 

بر این اساس و با توجه به تضاد آشکار چنین تصمیماتی با شعارهای حضرتعالی در حمایت از بازار سرمایه، توسعه صادرات و حمایت از تولید، ما مدیران کارخانجات تولیدکننده فولاد کشور استدعا داریم در راستای اهداف افق چشم انداز۱۴۰۴ و تاکیدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مبنی بر توسعه صادرات غیر نفتی و جایگزینی معدن و صنایع معدنی به جای نفت و همچنین تاکیدات رئیس جمهور محترم بر لزوم پیش بینی پذیری رفتارهای دولت برای فعالان اقتصادی، دستور فرمایید اجرای مصوبه وضع عوارض صادراتی بر محصولات زنجیره فولاد برای کار کارشناسی جامع تر و استفاده از تجربیات و نظرات متخصصان و خبرگان و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران متوقف گردد.

 

خاطر نشان می سازد در صورت اجرای مصوبه مذکور، خسارات جبران ناپذیری از جمله کاهش صادرات و ارزآوری و به تبع آن کاهش تولید و اشتغال در صنعت فولاد و همچنین پیامدهای اجتماعی نامطلوب ناشی از آن اجتناب ناپذیر خواهد بود.

 

ضمنا تقاضا دارد جهت ارائه توضیحات تکمیلی که در این مقال نمی گنجد و همچنین بهره گیری از رهنمودهای حضرتعالی، وقت جلسه ای جهت ملاقات با مدیران شرکت های تولیدکننده فولاد و اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تعیین و امر به ابلاغ فرمایید.

https://hoorkhabar.ir/704120کپی شد!
36