احتمال هیجانات بیشتر قیمت خودرو از اردیبهشت

هورنیوز – بازار خودرو در سال ۱۴۰۰ نوسانات قیمتی زیادی داشت. جهش بی سابقه قیمت محصولات داخلی وضعیت این بازار را برهم زد. حالا در سال ۱۴۰۱ نیز قیمت خودرو مسیر نوسانی خود را ادامه می‌دهد؟

 

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو گفت: نرخ دلار، میزان عرضه و تقاضا در بازار و شرایط روانی در قیمت خودرو تاثیرگذار است. مدتی است که مذاکرات وین مسئله اصلی در سیاست است، تمام بازار‌ها چشم به نتیجه این مذاکرات دوخته اند. اگر این مذاکرات به نتیجه مثبتی برسد، ثبات قیمتی به بازار برمی‌گردد. اگر توافقی صورت نگیرد، مانند سال گذشته متغییر‌ها تعیین کننده قیمت محصولات دربازار خواهد بود.

 

به گفته کاکایی اگر یک توافق مختصر هم در ادامه این نشست‌ها حاصل شود قطعاً دلار را در کانال ۲۵ هزار تومان ثابت نگه خواهد داشت و همین موضوع باعث کاهش نوسانات قیمتی در بازار خودرو خواهد شد.

 

وی تصریح داشت: موضوع مهم دیگرحذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است. با حذف این دلار از چرخه اقتصاد هزینه‌های تولید در صنعت خودرو سازی کشور شش برابرافزایش می‌یابد. یعنی ۲۰ تا ۲۱ درصد به قیمت تمام شده افزوده می‌شود.

 

کاکایی گفت: با حذف دلار ترجیحی تعرفه واردات قطعات خودرو ۵ برابر گران‌تر می‌شود؛ یعنی معادل ۲ هزار دلار قیمت تمام شده خودرو بالا می‌رود.

 

نقش برجام بر بازار خودرو
این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه بازار در وضعیت رکود بسر می‌برد گفت: در صورت توافق و یا عدم توافق برجام چشم انداز خوبی از بازار وجود ندارد. در سال جاری امیدی به بهبود وضعیت تولید نیست و در صورت ادامه همین وضعیت چشم انداز خوبی از تولید و بازار خودرو در سال جاری دیده نمی‌شود.

 

با اجرای برجام وضعیت واردات قطعه جهت تأمین نیاز تولید در مسیر بهبود قرار خواهد گرفت، اما قیمت تولید خودرو پایین نخواهد آمد. کاکایی با بیان این مطلب دلیل آن را چنین توضیح داد: اگر قیمت دلار را در بهترین شرایط ثابت نگه دارند با برنامه و بودجه‌ای که برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده، ۴۰ درصد تورم در راه است پس قیمت خودرو بالا خواهد رفت.

 

وی تصریح داشت: در صورت عدم اجرای برجام واردات و افزایش تولید منتفی خواهد شد. برای افزایش تولید موانع زیادی وجود دارد و قیمت‌ها چنددرصد بیشتر از ۴۰ درصد گران خواهد شد.

 

تأثیر واردات خودرو بر قیمت‌های بازار

به اعتقاد کاکایی واردات خودرو تاثیری بر بازار قیمت خودور‌های پُر تقاضا در کشور ندارد. به غیر از یک دهک بالا تمام دهک‌های جامعه دسترسی به خودرو‌های وارداتی ندارند. پس آزاد سازی واردات خودو هیچ کمکی به ثبات و یا کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو نخواهد داشت.

 

این کارشناس خودرو در مورد واردات خودرو افزود: اگر برجام اجرایی شود؛ واردات نیاز به قانون نخواهد داشت و بلافاصله واردات خودرو انجام می‌شود. در حال حاضر ممنوعیت واردات نمایشی است. دست دولت خالی است از این رو اجازه واردات خودرو را نمی‌دهد. پس زمانی که برجام درست شود واردات خودو آزاد می‌شود وهم واردات قطعات خودرو نیز با کیفیت بهتر و قابل رقابت انجام می‌گیرد.

 

زمان خرید خودرورا از دست ندهید

به گفته این کارشناس صنعت خودرو در مجموع روند قیمت در بازار تا زمانی که مذاکرات وین به نتیجه نرسد افزایشی خواهد بود. این مذاکرات نیز اثر کوتاه مدتی در بازار خودرو ندارد و در میان مدت و بلند مدت اثرمی‌گذارد.

 

وی تصریح داشت: مصرف کننده واقعی امروز خودرو را خریداری کند بهتر از فرداست. مشتری واقعی باید یک خودرو را با کمترین قیمت فعلی خریداری و درنهایت مصرف کند و مطمئن باشد ارزش پولش پایین نمی‌رود، اما در خرید خودرو برای سرمایه گذاری باید دقت بیشتری شود.

 

به گفته این کارشناس صنعت خودرو؛ از اردیبهشت هیجانات بیشتر قیمت خودرو در بازار دیده می‌شود و گرانی محصولات در بازار بیشتر خواهد شد.

https://hoorkhabar.ir/703786کپی شد!
106
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.