۱۶ دستور ویژه روحانی درباره اشتغال/ میلیون‌ها جوان آماده کار هستند

 رئیس جمهور در روز جهانی کارگر با حضور در جمع کارگران برخی دستورات و پیگیری های جدیدی را برای بهبود معیشت و زندگی کارگران مطرح کرد. پیگیری موضوع مسکن کارگران، تاکید بر وجود میلیون ها جوان آماده به کار، پیگیری امنیت شغلی کارگران، بهبود وضعیت بیمه، ایجاد پوشش جدید بیمه برای کارگران فصلی و ساختمانی و پرهیز از تبعیض جنسیتی در اشتغال از مهمترین موضوعاتی بود که حسن روحانی پیگیری آنها از سوی وزارت کار را مورد تاکید قرار داد.

معیشت و امنیت شغلی دو موضوعی است که در اولویت مسائل جامعه کارگری کشور قرار دارد و همواره اینگونه موارد از سوی نمایندگان کارگری کشور به عنوان دغدغه های آنان مطرح می شود. از مسائل متصل به این موضوعات نیز دستمزد و میزان دریافتی های کارگران است که به دلیل دور شدن از اجرای قانون و ناتوانی کارفرمایان در اجرای دقیق ماده ۴۱ قانون کار دارای چالش های جدی است.

کارگران می گویند میزان دریافتی های پایان ماه آنها ارقام قابل توجهی نیست و اغلب در تامین مخارج و نیازهای خانوار خود دچار مشکل و بعضا مسائل جدی می شوند. کارفرمایان نیز معتقدند هرچند وضعیت دستمزد پرداختی به نیروی کار در شرایط فعلی نامناسب و به دور از شان جامعه کارگری کشور است اما به دلایلی مانند حمایت نامناسب دولت ها از تولید و در سال های اخیر افزایش یکباره هزینه های مربوط به انرژی و قیمت تمام شده آنها را در وضعیت مالی نامناسبی قرار داده است.

در حال حاضر حدود ۱۲ میلیون کارگر بیمه شده و دارای شناسنامه کاری در کشور وجود دارد که دستکم ۶۰ درصد کل شاغلان کشور را تشکیل می دهند. توجه به خواسته های این جامعه میلیونی و تلاش دولت ها در برآورده کردن خواسته های معیشتی آنان می تواند باعث ارتقاء سطح بهره وری نیروی کار و در نهایت چرخش بهتر چرخ های اقتصاد کشور است.

مواردی مانند مسکن و امنیت شغلی در کنار تامین معیشت و پوشش های بیمه ای از مسائلی است که در سال های گذشته از سوی نمایندگان جامعه کارگری کشور مطرح و همواره پیرامون آنها سخن گفته می شود.

روز گذشته رئیس جمهور در جمع گروهی از کارگران و نمایندگان آنها به بیان برخی مسائل جدید و اقدامات دولت برای ارتقاء سطح زندگی کارگران پرداخت و در این زمینه دستوراتی را نیز خطاب به وزیر کار صادر کرد.

دکتر روحانی یکی از مهم ترین مواردی که امسال قرار است از سوی دولت دنبال و پیگیری شود را موضوع مسکن کارگران اعلام کرد و به آنها وعده داد در سال ۹۳ این اقدام وارد فاز اجرایی خواهد شد. تحقق این وعده می تواند گام موثری برای خانه دار شدن کارگران و یک اقدام بسیار مهم در راستای بهبود شرایط اقتصادی خانوار کارگری باشد.

بیمه و پوشش های آن از دیگر موارد مطرح شده از سوی رئیس جمهور بود که در این بخش نیز در حال حاضر کارگران با چالش های فراوانی روبرو هستند. افت توان حمایتی بیمه کارگران و پرداخت بخش قابل توجهی از هزینه های درمان توسط خود کارگران؛ چالش هایی است که در این خصوص وجود دارد و دولت وعده داده است در این راستا گام های موثری بر خواهد داشت.

علاوه بر مسکن و بیمه؛ رئیس جمهور به وزیر کار دستور داد تا پیگیری های موثری را درباره بیمه دار شدن کارگران فصلی و ساختمانی به عنوان دو گروه پْرجمعیت کارگری کشور انجام دهد. در بخش درمان دکتر روحانی موضوع ارتقاء خدمات رسانی بیمارستان های دولتی را مدنظر قرار داد و بر آن تاکید کرد.

همچنین وی بر لزوم ایجاد تشکل های مدنی و مردمی و انجمن های خاص برای کارگران تاکید داشت و خواستار انجام اقداماتی نیز در این بخش شد. امنیت شغلی کارگران موضوعی مهم بود که از سوی روحانی مورد توجه قرار گرفت و وی اولین قدم در اشتغال را امنیت شغلی برشمرد.

وی خطاب به وزیر کار گفت نگذارد خانه کارگران بی فروغ بماند و در ادامه بر موضوع پرهیز از تبعیض جنسیتی در کار و تلاش تاکید کرد. رئیس جمهور از جامعه کارگری کشور درخواست کرد تا برای تحقق شعار سال در صحنه اقتصاد و فرهنگ حضور داشته باشند.

وی وعده داد در سال جاری گام های جدی و موثری به منظور بهداشت و سلامت کارگران برداشته خواهد شد. وی در بحث اشتغال استفاده از ظرفیت های موجود اشتغال کوچک؛ صنایع دستی و گردشگری را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت از طریق واردات بی رویه بر بیکاری جوانان کشور دامن زده شده است.

اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی کارگران و برنامه ریزی در استان های محروم از دیگر موضوعات مورد اشاره رئیس جمهور بود. وی همچنین از وزیر کار خواست تا در زمینه تعلیم و تربیت و آموزش فنی و حرفه ای در کشور تلاش ها و پیگیری های بیشتری را انجام دهد. عدالت در اشتغال نیز تاکید دیگری بود که توسط رئیس جمهور مطرح شد.

https://hoorkhabar.ir/16097کپی شد!
76