افزایش آمار ابتلا به اُتیسم در کشور، فقط نیمی از مبتلایان بیمه هستند

هورنیوز – سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۷، روز دوم آوریل را «روز جهانی آگاهی از اُتیسم» (World Autism Awareness Day) نامید که هدف آن، یادآوری و ترغیب کشورهای عضو سازمان ملل متحد به منظور افزایش آگاهی درباره افراد مبتلا به اختلال طیف اُتیسم در سراسر جهان است و حالا چند سالی است که کل ماه آوریل به نام این اختلال نامگذاری شده تا توجه بیشتر خانواده‌ها و مسئولان را در پی داشته باشد.

 

عطیه صالحی متخصص گفتاردرمانی همزمان با روز جهانی اُتیسم در گفت‌وگو با پانا با بیان اینکه اُتیسم یک اختلال است و بیماری نیست، اظهار کرد: این اختلال به دارو درمانی نیاز ندارد بلکه باید تحت درمان و آموزش و گفتار درمانی قرار بگیرد. اُتیسم براساس شدت در سه سطح تقسیم بندی می‌شود که خفیف تا شدید را شامل می‌شود.

 

این متخصص گفتار درمانی اصلی‌ترین علامت اختلال اُتیسم را مربوط به اختلال در برقراری روابط اجتماعی در بین افراد دارای اختلال اُتیسم عنوان کرد و گفت: کودکی که از سنین ابتدایی در برقراری ارتباط با دیگران دچار ضعف است، برای خود و خانواده مشکلاتی ایجاد می‌کند. شکل ظاهری علایم اُتیسم در کودکان انواع مختلف را نشان می‌دهد و ممکن است هر دو به یک شکل نباشد و این امر تشخیص اختلال اُتیسم را برای خانواده‌ها سخت می‌کند و حتما باید این اختلال توسط کارشناسان این حوزه انجام شود.

 

این کاردرمانگر با اشاره به افزایش آمار ابتلا به اختلال اُتیسم در دنیا و ایران گفت:‌ شیوع اختلالات اُتیسم در جهان و ایران رو به افزایش است و آمارهای مختلفی از میزان ابتلا به اختلال اُتیسم منتشر می‌شود اما آنچه مسلم است این است که روز به روز آمار کودکان درگیر این اختلال بیشتر می‌شود.

 

صالحی اضافه کرد: طبق آمار رسمی در ایران، از هر ۱۵۰ تولد یک کودک دارای اختلال اُتیسم است و در کشور حدود ۳۰ هزار کودک دارای اختلل اُتیسم شناسایی شده است.

 

وی درخصوص سن کلیدی تشخیص اختلال اُتیسم گفت:‌ تست‌های تشخیص و آزمون‌های ارزیابی به سمت سنین پایین‌تر گرایش پیدا کرده است و این مساله باعث شده تا سن تشخیص اُتیسم روز به روز پایین‌تر بیاید. البته هرچه سن تشخیص این اختلال پایین‌تر باشد، سریع‌تر می‌توانیم مداخله درمانی را آغاز کرد.

 

صالحی با توصیه‌ به خانواده‌ها برای افزایش آگاهی جهت تشخیص علایم رفتاری کودکان خود گفت: آن دسته از والدین که در سنین پایین علایم مشخصی در رفتار و گفتار کودک خود می‌بینند، حتما باید سریع‌تر با متخصصان مربوطه مشورت کرده و کار تشخیص را به کارشناسان این حوزه بسپارند.

 

این کاردرمانگر با اشاره به خدمات بیمه‌ای برای کودکان مبتلا به اُتیسم نیز گفت: در کشور فقط نیمی از مبتلایان به اختلال اُتیسم از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند هستند که لازم است نهادهای بیمه‌ای در کنار سازمان‌های حمایتی، مساله بیمه برای مبتلایان به اختلال اُتیسم را برطرف کنند زیرا تامین هزینه‌های سنگین توان‌بخشی از توان خانواده‌ها خارج است.

https://hoorkhabar.ir/703661کپی شد!
51
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.