از چالش‌های مسکن در ۱۴۰۰ تا پیش‌بینی قیمت مسکن در ۱۴۰۱

هورنیوز – یکی از پرتلاطم‌ترین موضوعات اقتصادی در دهه نود که خانواده‌های زیادی را دچار دردسر کرد موضوع مسکن بود. اگرچه همیشه زمین سرمایه‌گذاری ارزشمندی تعریف شده است اما کمتر کسی گمان می‌کرد که دهه نود برای بی‌خانه‌ها تا این اندازه سخت و گران بگذرد.

 

توان خرید خانه ایرانی‌ها در دهه ۹۰ نصف شده است

طبق گزارش‌های مرکز آمار میانگین قیمت مسکن در ایران در فاصله سال‌های ۹۵ تا ۹۹ با افزایش بیش از ۵ برابری روبرو شد. در فاصله ابتدای دهه ۹۰ تا سال ۹۵، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در شهرها ۸/ ۱ برابر شده است. داده‌های رسمی مربوط به اطلاعات رشد اقتصادی و قیمت مسکن شهری در سایت مرکز آمار ایران نشان می‌دهد درآمد سرانه ایرانی‌ها در سال ۹۰ می‌توانست بهای خرید ۱۱ مترمربع از یک واحد مسکونی در شهرهای کشور را پوشش دهد. این قدرت خرید در سال ۹۹ به هفت مترمربع کاهش پیدا کرد. همچنین داده‌‌‌های رشد اقتصادی در سامانه اطلاع‌‌‌رسانی بانک مرکزی نیز نشان می‌دهد، قدرت خرید ملکی درآمد سرانه ایرانی‌‌‌ها در سال ۹۰ نزدیک به ۱۰ مترمربع بود که در پایان این دهه به نزدیک چهار مترمربع سقوط کرد. درواقع توان ایرانی‌‌‌ها برای صاحب‌‌‌خانه شدن با درآمدسرانه طی دهه‌ای که گذشت، نصف شده است.

 

مهم‌ترین دستاورد مسکنی ۱۴۰۰

هادی عباسی، مشاور وزیر اسبق راه و شهرسازی درباره مهم‌ترین اقدام وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن گفت: مهم‌ترین دستاورد وزارت راه و شهرسازی این بود که بعد از سال‌ها اخذ مالیات از خانه‌های خالی را آغاز کرد هرچند که همچنان در ابتدای راه قرار داریم اما اقدام مهمی بود.

 

مهم‌ترین چالش‌های مسکنی ۱۴۰۰

وی مهم‌ترین درباره چالش مسکن در سال گذشته گفت: به نظر من مهم‌ترین چالش این بود که در قانون بودجه ۱۴۰۰ عدد ۳۶۰ همت برای تسهیلات بانکی برای ساخت مسکن در نظر گرفته شده بود ولی مبلغ جذب شده کمتر از ۵ همت است و این یعنی تسهیلاتی که در قانون بودجه ۱۴۰۰ برای این بخش در نظر گرفته شده بود عملیاتی نشد. از سوی دیگر بانک مرکزی موظف بود به‌صورت برخط گزارش عملکرد پرداخت این تسهیلات را بدهد که طبق قانون عمل نکرد و گزارش برخطی ارائه نکرد.

 

این کارشناس مسکن با اشاره به وضعیت ساخت مسکن در روستاها اظهار کرد: یکی دیگر از چالش‌هایی که در حوزه مسکن وجود داشت مربوط به ساخت خانه در روستاهاست. قرار بود سالانه ۲۰۰ هزار مسکن روستایی نوسازی شود. تخریب و نوسازی مسکن روستایی یک طبقه کار سختی نیست اما این موضوع ‌هم نیازمند تسهیلات بانکی است و متأسفانه موفقیت‌آمیز انجام نشد.

 

طرح‌های حوزه مسکن نیاز به پیگیری مداوم دارد

عباسی با اشاره به مهم‌ترین هدف دولت سیزدهم در حوزه مسکن که موضوع جهش تولید و عرضه مسکن است، اظهار کرد: به نظر من بر اساس قانون جهش تولید و عرضه مسکن ضروری است که جلسات شورای عالی مسکن هفتگی برگزار شود و موضوع ساخت مسکن به‌صورت ویژه بررسی شود و به‌تبع آن استاندارها هم شورای عالی مسکن را تشکیل دهند تا هم ۲۵۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه‌تمام تکمیل شود و هم ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار مسکن روستایی ساخته شود.

 

این کارشناس مسکن مهم‌ترین موضوع برای حل مشکلات مسکن را پیگیری مداوم عنوان کرد و گفت: بهتر است به مردم زمین ارزان به‌صورت اجاره و بدون انتقال مالکیت ارائه شود تا مردم بتوانند با استفاده از وام و تسهیلات در آن مسکن بسازند. البته این نوع اقدامات به پیگیری نیاز دارد. آنچه در مسکن کم است موضوع پیگیری و هماهنگی است.همه این‌ها در صورتی محقق می‌شود که رئیس‌جمهور محترم هفته‌ای دو ساعت برای مسکن وقت بگذارد. در اینصورت برنامه‌های تعریف شده دولت که برنامه‌های خوبی هم هست به ثمر خواهد نشست و ابتر نمی‌ماند.

 

پیش‌بینی قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱

عباسی درباره پیش‌بینی وضعیت قیمت مسکن در سال ۱۴۰۱ گفت: پیش‌بینی من این است که با توجه به اینکه نرخ ارز با افزایش قیمت نفت احتمال جهش کمتری دارد، قاعدتاً در موضوع نرخ ارز نباید نگرانی داشته باشیم. به نظرم قیمت مسکن باثبات بیشتری همراه باشد و اگر دولت با نگاه ویژه‌ای به موضوع زمین برای ساخت مسکن و تسهیلات برای ساخت مسکن توجه کند در سال ۱۴۰۱ شاهد شکوفایی بخش مسکن هستیم و همچنین در این زمینه اشتغال ایجاد می‌شود. البته این نیازمند این است که مسکن در اولویت قرارداده شود تا برنامه‌ها جلو برود.

https://hoorkhabar.ir/703657کپی شد!
56
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.