استادیوم ١٢ هزار نفری بندر ماهشهر؛ به نام مردم این شهر به کام وزارت ورزش و جوانان!

هورنیوز – در حالی با فشار سیاسی تفاهم‌نامه احداث استادیوم ١٢ هزار نفری بندر ماهشهر بین وزارت ورزش و صنایع پتروشیمی به امضا رسید که این طرح محکوم به شکست است و نتیجه‌ای جز هدر رفت بودجه چند صد میلیاردی از جیب مردم نخواهد داشت.

 

در طرحی که برای اولین بار پروپزال آن نوشته و طراحی شد، ساخت استادیوم با سالن‌های ورزشی در کلاس آ جهت برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی در بندر ماهشهر پیش‌بینی شده بود.

 

بر اساس آن طرح، ساخت صفر تا صد ورزشگاه توسط صنایع پتروشیمی منطقه از بودجه مسئولیت‌های اجتماعی در راستای توسعه زیرساخت‌های ورزشی جهت پرورش ورزشکاران پیشنهاد شده بود و بر اساس آن بجای صرف هزینه‌های بیهوده در شهرستان ابتدا یک زیرساخت پایدار ورزشی در رده ملی ایجاد می‌شد تا بندر ماهشهر رقیب جزیره کیش برای برپایی اردوی تیم‌های ورزشی شود تا امکان حضور ورزشکاران مستعد بندر ماهشهری در کنار بزرگان ملی محیا شود و به رشد و بالندگی ورزشکاران بیانجامد تا این رشد و بالندگی کمک شایانی به توسعه پایدار منطقه کند.

 

اما متاسفانه در خبرها آمده که قرار است این ورزشگاه بصورت مشارکتی و ظاهراً بدون سالن‌های سرپوشیده ساخته شود و این موضوع نشان دهنده سیاسی و تبلیغاتی بودن این تفاهم‌نامه است.

 

حال چند پرسش مطرح است، نخست اینکه اگر قرار باشد صنایع پتروشیمی منطقه ۷۰ درصد اعتبارات ساخت استادیوم را تقبل و پرداخت کنند چرا باید این اعتبارات مالی به حساب وزارت ورزش و جوانان واریز شود؟ دوم اینکه چرا باید این وزارت‌خانه پیمانکار تعیین کند؟ آیا برای احداث استادیوم فولاد آرنا در اهواز، شرکت فولاد بودجه آن را به حساب وزارت ورزش و جوانان واریز کرد؟ خیر.

 

لذا با توجه به سوابق نامطلوب ورزش و جوانان در عدم اجرای پروژه‌های ورزشی بندر ماهشهر با وجود دریافت مبالغ میلیاردی، این پروژه بجز حیف و میل بودجه شهرستان آورده‌ی دیگری نخواهد داشت.

 

لازم به یادآوری است زمانی که ساخت استادیوم فولاد آغاز شد ورزشگاه غدیر نیمه تمام بود و ورزشگاه غدیر بعد از استادیوم فولاد به بهره‌برداری رسید و امروز به دلیل عدم توانایی و عدم مدیریت ورزش و جوانان استان خوزستان این ورزشگاه تبدیل به مخروبه و متروکه شده و بخش روبروی سکوی تماشاگران مبدل به نیزار شده، کما اینکه این نوع مدیریت ورزش و جوانان در شهرستان بندر ماهشهر نیز مسبوق به سابقه است.

 

بطور مثال خوابگاه‌های ورزشی استادیوم شهدای بندر ماهشهر که توسط پتروشیمی‌های منطقه به وسایل صوتی و تصویری و سرمایشی و گرمایشی تجهیز شده بود امروز هیچکدام از این وسایل در این خوابگاه‌ها وجود ندارد و از سرنوشت آنها خبری در دست نیست.

 

علاوه بر این، ورزش و جوانان ۲۰ سال توانایی ساخت استخر بندر ماهشهر را نداشت تا اینکه در سال ۹۴ پتروشیمی‌های منطقه بندر ماهشهر این استخر با مجهزترین سیستم‌های روز دنیا ساخته و تحویل ورزش و جوانان دادند اما پس از مدتی که استخر چند میلیاردی به قیمت ناچیز به یک پیمانکار اجاره داده شده بود از پتروشیمی‌ها درخواست تعمیرات کردند.

 

این نکات و تجربیات ذکر شد که اگر قرار است در شهرستان با استفاده از اعتبارات و بودجه همین شهرستان اقدامی صورت بگیرد به هیچ عنوان نباید ناظر بیرونی داشته باشد یا پروژه تحویل وزارت‌خانه خاصی شود بلکه طرح در ید خود پتروشیمی اما به شرط استفاده عموم قرار داده شود، در غیر این صورت هر پروژه‌ای در هر حوزه‌ای محکوم به شکست است مانند فرهنگسرای شهر که توسط پتروشیمی ساخته و به اداره فرهنگ و ارشاد تحویل شده، اکنون تبدیل به متروکه شده است.

 

در پایان از ورزش دوستان بندرماهشهر انتظار می‌رود جلوی این تفاهم‌نامه سیاسی و تبلیغاتی را بگیرند و در صورتی که خواهان استادیوم با امکانات روز هستند، ساخت صفر تا صد آن توسط پتروشیمی را مطالبه کنند.

 

غلامعباس اویسی

https://hoorkhabar.ir/703579کپی شد!
47
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.