چرا با وجود واردات فراوان، گوشت قرمز ارزان نمی‌شود؟

هورنیوز – نوسان قیمتی گوشت قرمز در شب عید ۱۴۰۱ در حالی ادامه دارد که از روز گذشته ورود ۱۰ هزار تن گوشت گرم وارداتی به میادین میوه و تره بار آغاز شد؛ این در حالی است که از ماه گذشته عرضه گوشت قرمز منجمد با هدف تنظیم بازار شب عید و ماه رمضان در دستور کار قرار دارد.

 

در قصابی‌های سطح شهر شقه گوشت گوسفندی با قیمت ۱۸۵ هزار تومان توزیع می‌شود. یعنی ۱۵ هزار تومان گران‌تر از ماه بهمن. در این میان قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی تنظیم بازاری در سامانه بازرگام ۱۰۵ هزار تومان مشخص شده است.

 

چرا گوشت ارزان نمی‌شود؟
منصور پوریان رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه فاصله قیمت گوشت گرم و منجمد ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان است، گفت: با توجه به نوسان قیمت گوشت قرمز گرم، تقاضا برای گوشت منجمد زیاد شد و عرضه گسترده گوشت منجمد سبب شد در هفته جاری ما شاهد کاهش قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومانی گوشت قرمز در بازار باشیم.

وی ادامه داد: از طرفی دام موجود در بازار نیز زیاد و صادرات متوقف است، ولی با وجود همه این موارد، واردات انبوه گوشت موجب ارزانی گوشت در بازار نخواهد شد، زیرا قیمت تمام شده گوشت بالاست.

 

دام سبک به وفور در بازار موجود است
رئیس شورای تامین دام کشور گفت: کل نیاز کشور به گوشت قرمز در شرایط عادی یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن است که زیرساخت‌های تولید این حجم از گوشت در داخل موجود است و تنها نیاز به برنامه ریزی وجود دارد.

 

پوریان با بیان اینکه دلیل جهش قیمت گوشت، بی برنامگی وزارتخانه‌های ذیربط است، ادامه داد: انتظار داشتیم وزارت جهاد با برنامه مشخص ابتدا در داخل مشکل تولیدکننده داخلی را حل و خرید حمایتی کند و دامدار صادرات خود را نیز داشته باشد، زیرا جمعیت دامی کشور بسیار زیاد است.

 

بی برنامگی وزارتخانه‌های مربوطه برای تنظیم قیمت گوشت
رئیس شورای تامین دام کشور گفت: نه تنها مشکل دامداران داخل برای مازاد دام حل نشد، بلکه آقایان حجم قابل توجهی گوشت قرمز وارد کردند. با وجود این قیمت گوشت کاهش نخواهد یافت، زیرا دلیل افزایش قیمت گوشت کمبود گوشت نیست، بلکه بی برنامگی وزارتخانه هاست.

 

پوریان ادامه داد: انتظار داشتیم دولت برای تنظیم قیمت گوشت برای سال ۱۴۰۱ با برنامه جلو بیاید و تولید داخل دچار آسیب نشود، اما همچنان مسئولان بدون برنامه ریزی خوب و شفاف عمل می‌کنند.

 

قیمت گوشت قرمز بعد از حذف ارز ترجیحی
رئیس شورای تامین دام کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های دامی چه تاثیری بر قیمت گوشت قرمز دارد، گفت: عملاَ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده تاثیری در قیمت دام سبک و گوشت قرمز ندارد، زیرا به دام سبک نهاده‌ای تعلق نمی‌گرفت و دامدار سبک علوفه مورد نیاز دام خود را به صورت آزاد تامین می‌کرد.

 

او ادامه داد: مهم‌ترین دلیل جهش هفتگی و ماهانه قیمت گوشت در بازار، نبود برنامه جامع یک ساله است که این برنامه باید تدوین و در دسترس همه قرار گیرد؛ برنامه‌ای مشتمل بر اینکه چه میزان گوشت مورد نیاز بازار باید از داخل تامین شود و چه میزان وارد و صادر شود؛ ولی وقتی این برنامه وجود ندارد با یک صادرات عملا بازار دچار نوسانات قیمتی می‌شود یا با یک خرید حمایتی ساده، قیمت‌ها در بازار افزایشی خواهد شد.

 

قاچاق دام ایرانی به کویت، عمان، قطر و امارات
رئیس شورای تامین دام کشور گفت: واردات ۱۰ هزار تن گوشت قرمز گرم هرچند برای تنظیم بازار شب عید و ماه رمضان اتفاق افتاده، اما در واقع مصرف گوشت قرمز در ماه رمضان کاهش و مصرف مرغ و ماهی افزایش می‌یابد.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر صادرات دام متوقف است و همین موضوع باعث افزایش قاچاق دام زنده به کشور‌های کویت، عمان، قطر و امارات شده است. این کشور‌ها پذیرای دام نه فقط از ایران بلکه از همه کشور‌ها هستند به همین دلیل دام ما به راحتی مسیر خود را پیدا می‌کند.

 

اقتصاد۲۴

https://hoorkhabar.ir/703284کپی شد!
33
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.