اهداف و موفقیت‌های دومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی

هورنیوز – تامین قطعات، تجهیزات و مواد اولیه با کیفیت، متناسب با تحقق اهداف بومی سازی ارتباط تنگاتنگی دارد. از این رو بنگاه‌های مختلف اقتصادی و ازجمله صنایع زیرساختی، توجه بسیار زیادی به افزایش توانمندی‌ها و قابلیت ها در دستیابی به دانش فنی در این زمینه را دارند. از این رو با محمود اکابر مدیر داخلی دومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی شرکت فولاد خوزستان به گفتگو نشستیم.

 

هدف جامع برگزاری نمایشگاه بومی سازی چیست؟

نخستین هدف اصلی از توجه به فرآیند بومی‌سازی که از دو دهه پیش در کشور آغاز شده است، حد اکثر استفاده از توان فنی مهندسی و نقطه نظرات خبرگان و متخصصان در راستای کاهش وابستگی در تامین قطعات، تجهیزات و مواد از طریق فرآیند واردات می باشد. این موضوع به ویژه با وجود محدودیت‌ها و تحدیدهای ناشی از تحریم، نقش و جایگاه مهمی در رونق اقتصادی و شاخص‌های مرتبط پیدا کرده است. از این رو نخستین نمایشگاه بومی‌سازی کشور در سال ۹۸ و با توجه به توسعه فرآیند بومی‎سازی ۱۳۹۸ و دومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد با محوریت شرکت فولاد خوزستان در اسفندماه ۱۴۰۰ برگزار شد. در این دو نمایشگاه که با مدیریت شرکت فولاد خوزستان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی خوزستان برگزار شد، دو رویکرد حاکم بود.

 

رویکرد اول نمایش آن دسته از قطعات و تجهیزاتی که بومی‌سازی شده و قابلیت ارائه‌خدمات مهندسی، مشاوره و ساخت دارند و رویکرد دوم، آن دسته از قطعات و تجهیزاتی که نیازمند بومی‌سازی می باشند. به طور قطع تعامل صنعت و دانشگاه و سازمان های دانش‌بنیان و تامین کنندگان می تواند قدرت توسعه‌ی همه‌ی این ذینفعان را با هم افزایش دهد. با توجه به محدودیت‌های کرونایی استقبال شرکت‌‎های دانش بنیان، تولید کنندگان و تامین‌کنندگان صنعت فولاد به چه میزان بود؟ سطح پوشش اطلاع‌رسانی به ذینفعان، بیش از ۹۵درصد برای بازدید از نمایشگاه و سطح تعامل برای مشارکت در برپایی غرفه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی بیش از ۸۵درصد بود. وجود شرایط تغییرات وضعیت رنگ‌بندی کرونایی (زرد، نارنجی، قرمز) و موقعیت زمانی آخرسال، محدودیت‌هایی را در تعامل با ذینفعان ایجاد کرد.

 

ما با توجه به کیفیت این تعامل به‎ویژه در روزهای پایانی سال، پیش‌از شروع نمایشگاه، سرانجام ۵۰ غرفه از سازندگان، تامین کنندگان، شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه آماده‌سازی شد که در دو سالن در کنار غرفه‌های گروه فولاد خوزستان قرار گرفتند. در مدت سه روز برگزاری نمایشگاه، ۵۰ شرکت سازنده و تامین‌کننده بازدیدها و مذاکراتی با متخصصان شرکت فولاد خوزستان داشتند و درخصوص فرآیندهایی از جمله تخصیص زمینه‌ی فعالیت‌های جدید و همچنین ورود به لیست تامین‌کنندگان شرکت فولاد خوزستان، بحث و تبادل نظر گردید. همچنین به دلیل برنامه‌ریزی و اجرای ۲۰ کارگاه آموزشی که بوسیله‌ی شرکت فولاد خوزستان، دانشگاه شهید چمران، شرکت‌های نسوز بومی‌سازی قطعات و انجمن آهن و فولاد ایران در محل تالار اجتماعات، مورد استفاده‌ی متخصصان و کارشناسان صنعت فولاد قرار گرفت.

 

این کارگاه‌های آموزشی به مدت سه روز و هر روز به مدت چهار ساعت برگزار شد. همچنین شرکت‌های سیمیدکو، فولاد لجستیک، فولاد شادگان و مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب از جمله شرکت‌های گروه فولاد خوزستان در ارائه دستاوردها و توانمندی‌ها و نیازمندی‌های خود در این نمایشگاه مشارکت داشتند. در اهمیت برگزاری این نمایشگاه و اجرای موفقیت آمیز آن باید به سخن رئیس انجمن تولید کنندگان فولاد ایران اشاره کنم که اظهار داشت، برگزاری چنین نمایشگاهی از سوی فولاد خوزستان به عنوان برترین قطب صادر کننده فولاد در کشور، نشان دهنده درجه اهمیت بالای آن در بومی‌سازی دارد.

 

تامین کنندگان برای ساخت و تولید کشور تلاش می نمایند و از این نظر این موضوع اهمیت حمایت شرکت فولاد خوزستان از تولیدکنندگان داخلی خود را نشان می‌دهد. با توجه به اهمیت پاسخ‌گویی تخصصی درباره‎ی قطعات و تجهیزاتی که در غرفه های مختلف گروه فولاد خوزستان قرار داشتند، ۶ میز تخصصی با عنوان منبع‌یابی راهبردی (رائه توسط برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید)، بومی‌سازی قطعات و تجهیزات مکانیک (ارائه به وسیله‌ی مدیریت خرید قطعات و تجهیزات و نگهداری و تعمیرات)، بومی‌سازی قطعات برق و ابزار دقیق (مشابه نورد قبل)، بومی‎سازی مواد اولیه و مصرفی (ارائه شده به وسیله‌ی مدیریت انبارها و کنترل کالا، خرید مواد اولیه انرژی و مواد مصرفی و نسوز) و تحقیقات و فن‎آوری (ارائه به وسیله‌ی مدیریت تحقیقات تکنولوژی و بهینه‌سازی) در محل غرفه‌ی فولاد خوزستان به سوالات متخصصان و کارشناسان صنعت فولاد پاسخ دادند.

 

همچنین در این نمایشگاه، یک میز تخصصی به کمیته متناظر فولاد ایران TC17 اختصاص یافت که اعضای این کمیته به تشریح ارتباط فرآیند بومی‌سازی با توسعه‌ی مفهوم استانداردسازی و جایگاه آن در فرآیند بومی‎سازی پرداختند. آیا با برگزاری نمایشگاه به اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کردیم؟ با توجه به هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه، بخش قابل ملاحظه‌ای از اهداف محقق شد که با توجه به مذاکراتی که به‌ویژه در زمینه‌ی برخی قطعات و تجهیزات و طرح درخواست‌هایی در زمینه‌ی حمایت از تامین‌کنندگان صورت پذیرفت، انتظار می رود در آینده‌ای نه چندان دور با تعامل بیشتر میان ذینفعان بومی‌سازی این فرآیند به‌ویژه با توسعه‌ی زیرساخت‌های نرم‌افزاری شاهد پیشرفت‌ها قابل ملاحظه‌ای در صنعت فولاد کشور باشیم.

 

همچنین در مدت برگزاری نمایشگاه مقرر شد، در چند ماه آینده جلساتی میان ارائه دهنده‌گان کارگاه‌های آموزشی و تخصصی برقرار گردد. ضرورت برگزاری چنین نمایشگاه در سال‌های آتی احساس می‌شود، در این خصوص توضیح بفرمایید. با توجه به آنچه که درباره‌ی اهداف گفته شد، و برخلاف آنچه که برخی متخصصان درخصوص ضرورت توسعه بومی‌سازی مطرح می نمایند، فلسفه‌ی وجودی و مأموریت اصلی فرآیند بومی‌سازی، وجود ریسک و پیامدهای تحریم‌ها و تهدیدهای ناشی از آن نمی‌باشد. بلکه افزایش سطح قابلیت‌ها و شایستگی سرمایه‌های انسانی در دستیابی به دانش فنی، حداکثر استفاده از توان مهندسی و خبرگی براساس قوانین و مقررات قانونی و صدور خدمات مهندسی و افزایش سهم بازار و تحقق اهداف توسعه پایدار می‎باشد.

 

این رویکرد با توجه به این‌که توسعه فرآیند بومی‌سازی، کمک بسیار موثری در رونق اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز و بهبود اشتغال‌زایی می نماید، اهمیت اساسی دارد. بر این اساس، ایجاد ساختار، توسعه‌ی قابلیت زیرساخت‌ها، بازتعریف فرآیند بومی‌سازی درسطح ملی و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ در سال‌های آتی به ویژه درشرایطی که در مرحله انقلاب هوشمند صنعتی چهارم قرار داریم، ضروری می‌باشد. و سخن پایانی… مدیر داخلی نمایشگاه در پایان سخنان خود با تشکر از تمامی حامیان، متخصصان و کارشناسانی که در برنامه‌ریزی و اجرا و نظارت بر فعالیت‎ها مشارکت داشتند، خاطر نشان کرد: در سایه‌ی تعهد و حمایت مدیریت ارشد و با محوریت معاونت خرید و مدیریت‌های زیرمجموعه و همچنین با همکاری و مشارکت مدیریت روابط عمومی و سایر واحدهای پشتیبان از جمله خدمات و امور اجتماعی، تحقیقات، تکنولوژی و بهینه‌سازی، نگهداری و تعمیرات، بازرسی و نظارت، خدمات صنعتی، HSE و تضمین کیفیت و امور کارکنان شرکت فولاد خوزستان، این نمایشگاه برگزار شد.

https://hoorkhabar.ir/703541کپی شد!
21