حتی ۱۰ درصد از روزهای اهواز هم استاندارهای ملی را ندارند/ بیش از ۴۵۶ میلیون دلار، هزینه مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در این شهر

هورنیوز – دکتر عباس شاهسونی رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت در نشست تخصصی با موضوع چالش‌های آلودگی هوای خوزستان با حضور کارشناسان و متخصصین سلامت به صورت حضوری و وبیناری در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد با اشاره به روند غلظت ذرات معلق ۲.۵ میکرون در شهر اهواز در سال‌های ۹۲ تا ۹۹ گفت: به طور میانگین تقریبا ۰.۶ درصد از روزهای سال هوا در محدوده خوب، ۳۱.۴ درصد در محدوده قابل قبول، ۴۸ درصد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۷.۳ درصد در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها، ۱.۷ درصد در محدوده بسیار ناسالم و ۰.۹۳ درصد در محدوده خطرناک بوده است بنابراین حتی ۱۰ درصد از روزهای اهواز هم نمی‌تواند استاندارهای ملی را داشته باشد و با رهنودهای سازمان بهداشت جهانی فاصله زیادی دارد.

 

شاهسونی بیان کرد: بر این اساس تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس و تعداد روزهای بسیار ناسالم در اهواز افزایش یافته است.

 

وی افزود: در سال ۹۹، ۷۰۳ مرگ منتسب به ذرات معلق ۲.۵ میکرون در اهواز داشته‌ایم که ۹ مرگ به دلیل بیماری مزمن انسداد ریه، ۱۱ مرگ به دلیل سرطان ریه، ۳۷۷ مرگ به دلیل بیماری‌های ایسکمیک قلبی و ۶۳ مرگ به علت سکته مغزی منتسب به ذرات  ۲.۵ میکرون در سال ۹۹ در اهواز داشته‌ایم.

 

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: به طور کلی ۱۷ درصد مرگ‌های ایسکمیک قلبی، ۱۹ درصد سکته‌های مغزی و ۱۷ درصد سرطان‌های ریه مربوط به ذرات معلق با اندازه  ۲.۵ میکرون بوده است.

 

بیش از ۴۵۶ میلیون دلار، هزینه مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در شهر اهواز

شاهسونی عنوان کرد: هزینه اقتصادی مرگ‌های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال ۹۹ در شهر اهواز بالای ۴۵۶ میلیون دلار برآورد شده است که اگر ۱۰ درصد از این هزینه را به عنوان هزینه‌های درمان بیماری های منتسب به آلودگی هوا در نظر بگیریم ۴۵ میلیون دلار هزینه بیماری‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز بوده است. در ایران نیز به طور میانگین هفت میلیارد دلار بابت مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا هزینه شده است.

 

وی افزود: توجه به رشد اقتصادی و تأثیر آن در برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا، اولویت‌بندی فعالیت‌های کنترل آلودگی هوا، در نظر گرفتن ظرفیت اتمسفر برای پذیرش و رقیق‌سازی آلاینده‌های هوا، انجام مطالعات سهم‌بندی منابع انتشار و تهیه فهرست (سیاهه) انتشار و تدوین برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا بر اساس اصول تدوین برنامه مدیریت محیط زیست از پیشنهادهای اجرایی در راستای برنامه‌های کنترل آلودگی هوا و کاهش پیامدهای آن بر سلامت است.

https://hoorkhabar.ir/702760کپی شد!
42
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.