جولان سگ‌های ولگرد در شهرهای خوزستان از جمله رامهرمز/ حمله به روان و سلامت جامعه

هورنیوز – تردد سگ‌های ولگرد در شهرهای خوزستان از جمله رامهرمز به حدی زیاد شده است که این حیوانات به صورت دسته جمعی حضور داشته و همین امر باعث تهدید سلامت و روان مردم شده، بنابراین این سگ‌ها، برای یافتن غذا و سیرکردن شکم، به صورت مداوم در حال پرسه زدن و سرک کشیدن به زباله‌های رها شده در مقابل منازل مسکونی هستند و در این صورت باید پرسید چه ارگانی می‌خواهد پاسخگوی مردم باشد چراکه شهروندان بارها و بارها اعتراضات خود را همراه با عکس و فیلم در شبکه‌های اجتماعی و یا حضوری به ادارات مرتبط اعلام کرده‌اند، اما همچنان شاهد حضور تعداد زیادی از سگ‌های بی‌صاحب در کوچه و خیابان هستیم.

 

یکی از معضلات شهرهای خوزستان که شهروندان بسیاری را به اعتراض و انتقاد وادار کرده و البته بارها از طریق رسانه‌ها به گوش مسئولان رسیده موضوع سگ‌های ولگرد است.

 

افزایش تعداد سگ‌های ولگرد در شهرهای مختلف استان از جمله رامهرمز علاوه بر ایجاد صحنه‌های ناخوشایند در سطح این شهرها، مخاطراتی را برای شهروندان ایجاد کرده که سبب ابراز گلایه و ناخرسندی آنها از چنین وضعیتی شده است و بسیاری از شهروندان خواهان جمع‌آوری این حیوانات هستند.

 

این سگ‌ها حتی شب‌ها نیز آرامش را از مردم سلب کرده‌اند و با پارس‌کردن و سر و صداهای ناهنجار موجب اذیت و آزار مردم می‌شوند.

 

وجود سگ های ولگرد درمناطق روستایی و شهری و گزش احتمالی انسان توسط آنان، خطر ابتلا به «بیماری هاری» را افزایش می دهد که از تمام کسانی که قصد عظیمت به این مناطق را دارند، خواسته می شود که موارد ایمنی را در نظر بگیرند.

 

در واپسین روزهای اسفندماه ۱۴۰۰ هستیم و نزدیک به ایام عید باستانی نوروز و ورود مسافران و گردشگران به مناطق مختلف روستایی و شهری و بهره بردن از فضای بکر طبیعت، از آحاد مردم شریف خواسته می شود که در مناطقی که احتمال وجود سگ‌های ولگرد در آن منطقه وجود دارد از انجام حرکاتی که سبب تحریک و حمله حیوانات می شود، خودداری کنند.

 

اگر افرادی که مورد گاز گرفتگی حیوانات قرار می گیرند، بلافاصله و در اسرع وقت به مراکز درمان پیشگیری مراجعه و تحت اقدامات درمانی قرار گیرند، می توان از ابتلا به بیماری هاری در آنها جلوگیری کرد.

 

برای هر شخصی که دچار حیوان گزیدگی می شود باید ۳ الی ۵ دز واکسن تزریق شود که هزینه مورد نیاز برای هر واکسن ۱٫۵ میلیون تومان است که جمعاً حدود ۷,۵۰۰,۰۰۰ تومان هزینه بر است.

 

چاره‌اندیشی مسوولان ذیربط به منظور عزم جدی و اتخاذ وحدت نظر و عمل در این حوزه امری ضروری و فوری به نظر می‌رسد، البته جمع‌آوری و عقیم‌سازی آنها نباید با زجر و آزار همراه باشد.

 

اوج خبرهای منتشر شده درباره حمله سگ‌های بدون صاحب، حمله‌ور شدن یک سگ ولگرد به یک استاد دانشگاه آزاد اهواز در یک ماه پیش بود که برای فرار از حمله سگ، دچار سانحه تصادف شد و جان خود را از دست داد.

 

بارها و بارها مدیران از جمع‌آوری و یا عقیم کردن این سگ‌ها صحبت کرده اند اما متاسفانه این روند به کندی در حال انجام است و همچنان سگ‌های بدون صاحب در گوشه و کنار شهر پرسه می‌زنند.

 

اقدام و عملیات جمع آوری سگ های ولگرد در سطح شهر با شهرداری ها و در روستاها با دهیاری‌هاست و شبکه بهداشت نقش نظارتی در جمع آوری و کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و سایر حیوانات مریض و مزاحم دارد.

 

متاسفانه وضعیت جغرافیایی و اقلیمی منطقه‌ای به علت وجود صنایعی مانند مرغداری ها و همچنین وجود کشتارگاه در مرکز شهر عاملی برای افزایش شمار سگ های ولگرد شده است.

 

به‌ طور کلی دو دسته سگ پر تعداد وجود دارد که هیچ‌ گونه نظارتی بر زیست، زاد و ولد و رهاسازی آن‌ها صورت نمی‌گیرد. مورد اول سگ‌های گله و دیگری سگ‌های نگهبان که در واحد‌های تولیدی و صنعتی، باغات حضور دارند.

 

حجم زیادی از توله‌های سگ‌های هر دو گروه، بدون هیچ نظارتی در مناطق طبیعی، روستا‌ها و حاشیه شهر‌ها رهاسازی می‌شوند، چرا مسؤولان بی‌هیچ تدبیری نظیر عقیم‌سازی، این سگ‌ها را رها کرده‌اند.

https://hoorkhabar.ir/702695کپی شد!
72
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.