ایران مدیر متخصص می خواهد نه متعهد

هورنیوز – نارضایتی عمومی یکی از مهمترین آسیب های سیاسی و اجتماعی ایران است. در سال های اخیر تشدید مشکلات معیشتی منجر به افزایش نارضایتی عمومی شده است. رشد نارضایتی عمومی مساله ای است که بسیاری از مسئولان کشور آن را پذیرفته اند. مهمترین راهکاری که می تواند به کاهش نارضایتی عمومی منجر شود، بهبود وضعیت معیشتی است. البته مسئولان باید توجه داشته باشند که تا وقتی اصل شایسته سالاری در انتخاب مدیران رعایت نشود، زمینه های از بین رفتن نارضایتی عمومی فراهم نخواهد شد.

 

در مدیریت کشور دچار ناکارآمدی هستیم
شکی نیست که ریشه اصلی بسیاری از آسیب های اجتماعی موجود در کشور در تشدید دشواری های معیشتی است و اکنون حس تبعیض موجود در جامعه ایران به جایی رسیده است که بعضا حتی افرادی که احساس می کنند تحت ستم قرار گرفته اند، به فجیع ترین شکل ممکن به ثروتمندان حمله می کنند و اخیرا شاهد دستگیری جوانی بودیم که به دلیل انداختن بلوک های ساختمانی روی خودروهای لوکس منجر به کشته شدن تعدادی از هموطنان شده بود.

 

در چنین شرایطی سوال مهم این است که آیا تشدید دشواری های معیشتی که منجر به افزایش آسیب های اجتماعی و بروز مشکلات روانی بسیاری در میان آحاد جامعه شده و به افزایش آمار اعتیاد و خشونت خانگی برافروخته، همگی به تحریم ها بازمی‌گردد یا سوء مدیریت اقتصادی نیز به رشد آسیب های اجتماعی در شهرهای مختلف کشورمان دامن زده است؟

 

مرتضی طلایی، رئیس پیشین پلیس پایتخت و عضو سابق شورای شهر تهران در این باره می گویید: تشدید آسیب های اجتماعی در جامعه ایران به دلیل افزایش مشکلات اقتصادی موجود در جامعه واقعیتی روشن است و کسی نمی تواند انکار کند که هم اکنون جامعه ما دچار چالش های زیادی در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی شده است.

 

وی افزود: ما باید صادقانه بپذیریم که در مدیریت کشور دچار ناکارآمدی هستیم و متاسفانه به خوبی نسبت تعهد و تخصص در سپردن امور به افراد مختلف را رعایت نکرده ایم و در بسیاری از موارد به بهانه داشتن تعهد، مسئولیت ها را به افرادی سپرده ایم که تخصص لازم را نداشته اند. یعنی گردش مدیران در کشور ما براساس شایسته سالاری و تخصص محوری نیست و عمدتا براساس مسائل سیاسی و وابسته بودن افراد به جناح های مختلف رخ می دهد.

 

با مردم شفاف نبوده ایم
طلایی با تاکید بر این که بی توجهی به انتصاب افراد شایسته در سمت های مدیریتی منجر به اعتراض شهروندان شده است، عنوان کرد: بی توجهی به شایسته سالاری در کشورمان فقط یکی از دلایل وجود نارضایتی های کنونی است و مساله دیگری که به این نارضایتی ها دامن زده، عدم شفافیت با شهروندان است.

 

وی در ادامه تاکید کرد: از دست رفتن جایگاه رسانه های مرجع در ایران منجر به شایعه پذیر شدن جامعه ما شده است، چراکه مردم بارها دیده اند که رسانه ملی مطالبات آنها را به خوبی پوشش نمی دهد و کمتر شاهد پوشش خبری مطلوب اخبار مربوط به اعتراضات مردمی در صدا و سیما بوده ایم.

 

مردم حق دارند بدانند از صدر تا ذیل چه اتفاقاتی رخ می دهد
طلایی در بخش دیگری از صحبت هایش به عملکرد نامناسب مجلس یازدهم انتقاد کرد و اظهار داشت: متاسفانه با وجود این که سال هاست طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس مطرح شده است، اما در مجلس یازدهم نیز شاهد به نتیجه رسیدن این طرح نبوده ایم. همچنین در شرایطی که قرار بود قانون شفافیت اموال مسئولان اجرایی شود، هنوز هم شاهد اجرایی شدن مطلوب این طرح نیستیم و برخی مدیران حاضر نیستند که حقوق و اموال خود را در سامانه ها به صورت شفاف منتشر کنند.

 

عضو سابق شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم شفافیت هرچه بیشتر مسئولان عنوان کرد: مردم حق دارند بدانند که در جامعه خود از صدر تا ذیل چه اتفاقاتی رخ می دهد و هر کسی که دارای مسئولیتی است، چه اقداماتی انجام می دهد و تمام مسئولان باید به شکل مطلوب در این زمینه با مردم شفاف باشند.

 

وی با اشاره به عدم تصویب نهایی طرح مدیریت تعارض منافع در مجلس گفت: متاسفانه با وجود تصویب کلیات طرح مدیریت تعارض منافع در مجلس، هنوز شاهد نهایی شدن این طرح نیستیم، این در حالی است که ما باید هر اقدامی که می توانیم انجام دهیم تا جلوی تعارض منافع در کشورمان را بگیریم تا دیگر مردم نسبت به وجود تعارض منافع در میان مدیران به ما اعتراض نکنند.

 

تشدید نارضایتی مردم به دلیل عدم شفافیت درباره اختلاس ها
طلایی در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع سیلی زدن یک نماینده مجلس به سرباز راهور اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه ما نتوانستیم این ماجرا را به شکلی حل کنیم که افکار عمومی از برخورد مناسب با نماینده مجلسی که با مامور قانون برخورد کرده بود، راضی شوند. چنین موضوعاتی هم به نارضایتی بیشتر مردم از مسئولان دامن می زند و ما نباید گمان کنیم وقتی مردم نسبت به یک مساله اعتراض نمی کنند، حتما آن را پذیرفته اند.

 

رئیس پیشین پلیس پایتخت ادامه داد: موضوع اختلاس ها و نحوه برخورد مسئولان با آن هم یکی دیگر از مسائلی است که به تشدید نارضایتی مردم از کارگزاران نظام دامن زده است. ما باید مقصران اصلی بروز اختلاس های سنگین را به مردم معرفی کنیم، چراکه افکار عمومی صرفا با معرفی فرد اختلاس کننده و اعلام خبر درباره مبلغ اختلاس شده توسط او راضی نمی شوند.

 

وی در ادامه تاکید کرد: مردم نمی توانند قبول کنند که یک فرد می تواند به راحتی و بدون داشتن شریک چندین هزار میلیارد تومان از یک دستگاه اجرایی کشور اختلاس کند و ما نیز به راحتی از کنار این موضوع عبور کنیم. البته متاسفانه هم زمان با مشاهده راحت عبور کردن برخی مسئولان از اختلاس های کلانی که در کشورمان رخ می دهد، شاهد آن هستیم که شایعات بی اساسی درباره وقوع اختلاس در یک نهاد رسمی کشور منتشر می شود.

 

افکار عمومی از دولت و وزرا راضی نیستند
نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در شرایط موجود با وجود این که دولت، مجلس، شهرداری تهران و سایر نهادهای کشور تقریبا از نظر سیاسی با یکدیگر هم سو هستند، اما در پنج ماهی که از تعویض مسئولان اجرایی کشور می گذرد، شاهد تغییر محسوسی در بهبود اوضاع سیاسی، اجتماعی و بخصوص اقتصادی مردم نبوده ایم و سوال مهم شهروندان این است که چرا هنوز وضعیت به نفع مردم تغییر نکرده است؟

 

طلایی در پاسخ به این سوال گفت: توقع مردم این بود که با تغییر دولت شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به شکل محسوسی بهتر می شود، اما هنوز شاهد تغییر مهمی در این زمینه نبوده ایم. البته از نظر منطقی هنوز زود است که درباره عملکرد دولت جدید قضاوت کنیم، ولی ضرورت دارد که دستگاه اجرایی مانند موضوع واکسیناسیون که آن را به خوبی پیش برد، در مسائل دیگر نیز به نحوی که مردم بتوانند پیشرفت ها را احساس کنند، مشکلات را از پیش روی جامعه بردارد.

 

رئیس پیشین پلیس پایتخت ادامه داد: در هفته های اخیر بعضا شاهد آن بوده ایم که مسئولان دستگاه اجرایی گفته اند تورم را کاهش داده اند، ولی مردم این مساله را حس نکرده اند و این مساله نشان می دهد که مهار تورم در کشورمان نتیجه نداده است. همچنین مردم انتظار داشتند که دولت سیزدهم یک دولت کارآمد، توانمند، تحول گرا و تخصص محور باشد، ولی به نظر می رسد که افکار عمومی از چیدمان دولت یعنی ترکیب هیات وزیران راضی نیستند و حتی از برخی صحبت های رئیس محترم جمهور نیز می توان این طور برداشت کرد که از نظر ایشان هم برخی وزرا در حد انتظار نیستند.

 

وی همچنین به عملکرد مجلس سیزدهم نیز انتقاد کرد و اظهار داشت: انتظار ما این بود با توجه به سابقه و تخصصی که رئیس محترم مجلس در مدیریت شهری دارند، طرح مدیریت یکپارچه شهری در مجلس یازدهم به نتیجه برسد، اما اکنون که حدود دو سال از روی کار آمدن مجلس جدید گذشته است، هنوز شاهد تصویب این طرح در مجلس و حتی ارائه لایحه برای این منظور از سوی دولت نیستیم.

 

مسئولان نمی توانند با حرف زدن مردم را قانع کنند
طلایی با تاکید بر این که مسئولان نمی توانند با حرف زدن مردم را قانع کنند که به مطالبات آنها رسیدگی کرده اند، گفت: متاسفانه اکنون فاصله معناداری بین حرف و عمل مسئولان وجود دارد و من در مقام یک شهروند به رئیس جمهور می گویم که انتظارات مردم از دولت ایشان هنوز برآورده نشده است. همچنین نمایندگان مجلس نیز باید توجه داشته باشند که مردم از مجلس انقلابی فراتر از آنچه تا اکنون رخ داده است، داشتند.

 

رئیس پیشین پلیس پایتخت ادامه داد: این تصور که گمان کنیم چون اکنون دولت، مجلس و شهرداری از نظر سیاسی هم سو هستند، حتما باید تحول خاصی در کشور رخ بدهد، درست نیست. چون هنوز هم شاهد آن هستیم که قوانینی از جمله مدیریت تعارض منافع یا شفافیت اموال مسئولان در کشورمان به نتیجه نرسیده اند، چراکه اساسا حل مشکلات کشور صرفا منوط به کنار هم قرار گرفتن جناح های همسو با یکدیگر نیست و نیاز به اقدام و عمل جدی دارد.

 

وی در ادامه تاکید کرد: اگر بپذیریم که در صحنه عمل در مدیریت کشور اشکال وجود دارد، بنابراین رفع این اشکالات نیز جز اتخاذ تصمیم مناسب و اجرای صحیح آن تصمیم، تصویب قوانین مطلوب و اجرای بهتر این قوانین هستیم و در مجموع ما باید اقداماتی را انجام دهیم که مردم کارآمد بودن مدیریت دینی، انقلابی، ارزشی و مردم محور را لمس کنند.

 

وی در پایان تصریح کرد: ما باید مردم را به گونه ای آگاه کنیم که هیچ گاه به اخباری که صحت ندارد، توجه نکنند، زیرا صرف انتشار یک پست یا توئیت در فضای مجازی نمی تواند ملاک صحت یک خبر قرار گیرد. من هم یک لحظه نوکری کردن برای مردم در این آب و خاک را با دنیای کسانی که حسرت زندگی در خارج از کشور را می خورند، عوض نخواهم کرد و روزهایی هم که بسیاری از افراد به دنبال مهاجرت به خارج از کشور بودند، من افتخار حضور در نیروی انتظامی و مدیریت شهری تهران را داشتم.

 

رکنا

https://hoorkhabar.ir/702049کپی شد!
91
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.