کاهش تمایل پزشکان برای ورود به طرح پزشک خانواده به دلیل عدم مدیریت کارآمد

هورنیوز – ابراهیم نوری کوشکی، متخصص پزشک خانواده در مورد اینکه چرا طرح پزشک خانواده اجرا نمی‌شود؟ گفت: تمایل پزشکان تازه تحصیل به سمت تخصصی شدن و گرفتن تخصص نشان از اجرای نادرست طرح پزشک خانواده و عدم مشوق کافی برای تشویق پزشکان برای ورود به این طرح است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه اجرای پزشک خانواده قائل به فرد شده است و با تغییر مدیران اجرای آن تغییر و آزمون و خطا می‌شود اظهار داشت: برای اجرایی شدن طرح پزشک خانواده بعد از گذشت ۲۰ سال باید مدیران پایبند به اصل اجرای برنامه پزشک خانواده باشند، مدیرانی که قانون گریزی انجام می‌دهند شناسایی شوند، از متخصصین فن این رشته که سرمایه اقتصادی و انسانی نظام سلامت هستند استفاده گردد، پشتیبانی در عرصه سیاستگذاری وجود داشته باشد، از تضاد منافع جلوگیری شود و سیاست‌های وزارت بهداشت باید قائل به عمل باشد و با تغییر افراد تغییر نکند.

 

این متخصص پزشک خانواده تصریح کرد: پزشکان خانواده، پزشکان سلامت نگر و جامعه نگر هستند که علاوه بر درمان بیماری‌های جسمی بیماران خود به بهداشت روحی افراد تحت پوشش خود توجه دارند.

 

وی افزود: پزشکان خانواده با افراد تحت پوشش خود به عنوان یک خانواده ارتباط مستقیم داشته و به دلیل آگاهی کامل از تاریخچه تمامی بیماری‌ها‌ی فرد در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و غربالگری سرطان‌ها می‌تواند نقش موثر و کمک کننده‌ای داشته باشد.

 

درمان ۷۰ درصد بیماری‌ها توسط پزشکان خانواده

نوری کوشکی با تاکید بر اینکه هم اکنون ۷۰ درصد بیماری‌ها توسط پزشکان خانواده درمان می‌شوند گفت: در اجرای طرح پزشک خانواده حدود ۹۰ درصد بیماری‌ها توسط پزشکان خانواده قابل درمان هستند و تنها حدود ۱۰ درصد از بیماری‌ها به سطوح ۲ و ۳ ارجاع می‌شود.

 

وی در ادامه در مورد تاریخچه اجرای پزشک خانواده بیان داشت: زمزمه‌های اجرای پزشک خانواده از سال ۸۱ در کشور شروع شد و در مرداد ماه سال ۸۴ مصوب شدکه برنامه پزشک خانواده با ۵ برنامه در روستاهای زیر ۲۰۰ هزار نفر اجرایی شود.

 

این متخصص پزشک خانواده تصریح کرد: اجرای طرح پزشک خانواده از سال ۹۸ به صورت آزمایشی در شهرهای سیستان و بلوچستان، خوزستان، شهرکرد تحت عنوان صفر یک اجرایی شد و در سال ۹۱ در دو استان فارس و مازندران تحت عنوان صفر دو اجرایی شد که بعد از آن قرار بود به کل کشور بسط داده شود ولی انجام نشد.

 

نوری کوشکی اظهار داشت: متاسفانه در اجرای طرح پزشک خانواده افزایش سرانه و همزمان با رشد نرخ تورم نبوده است پزشکان خانواده در استان فارس نارضایتی‌هایی از طرح دارند.

 

وی در ادامه با اشاره به مدل‌های متفاوت اجرا شده طرح پزشک خانواده طی این سال‌ها در شهرها و روستا‌ها بر ضرورت اجرای یک نسخه واحد و سرانه مشخص برای اجرای طرح پزشک خانواده به جای انواع مدل‌ها و آزمون و خطاها تاکید داشت.

https://hoorkhabar.ir/701932کپی شد!
82
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.