تا اینجای کار قدرت خودروسازان بر مجلس و دولت چربیده است/ اعتراض ها به عدم ایمنی خودروهای داخلی نتیجه نداشت!

به گزارش هورنیوز: در خصوص تصادفات اخیر و برخی گمانه زنی های کارشناسان ایراد اساسی کار در کشور ما را ابتدا باید در ضعف نهاد‌های بازرسی و نظارتی جستجو کرد و در مرحله دوم نیز در شهروندان. اگر چند شهروند متعهد بر اساس قانون و وظایف ذاتی سازمان استاندارد در دادگاه عادله بر علیه این سازمان و مدیران آن به اتهام قصور و کم کاری های صورت گرفته در اجرای وظایف قانونی خود، طرح دعوی کیفری و حقوقی کنند، مسلماَ سازمان چابک‌تر از پیش وارد میدان شده و قاطع‌تر و بدون سازگاری با خودرو سازان داخلی در بحث ایمنی خودرو برخورد خواهند کرد.

 

به نظر می‌رسد دیگر زمان آن فرا رسیده تا از تولید محصولات خودرویی که هر سال به عنوان یکی از عوامل اصلی در تلفات جاده‌ای به شمار رفته و هزینه بالایی را بر دولت و اقتصاد تحمیل می‌کند، جلوگیری شود. تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو در روز‌های اخیر موجب شد تا یکی از اصلی‌ترین ایرادات خودرو‌های داخلی که به صورت مستقیم با جان مردم ارتباط دارد مشخص شود. باز نشدن ایربگ تمامی خودرو‌ها بجز یک مورد می‌تواند نشان دهنده فاجعه‌ای در صنعت خودروسازی کشور باشد. انتظار می‌رود که دولت در برخورد خود با این صنعت بازنگری کند، موضوعی که تغییر رویکرد در نمونه های اساسی کشور را طلب می‌کند.

 

قضیه ایربگ‌ها از چه قرار است؟

سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور گفت: در حادثه دلخراش بهبهان، ایربگ هیچ خودرویی باز نشد. چرا ارابه مرگ تولید می‌کنیم؟ چرا استانداردها کنترل نمی‌شود؟ چرا وزارت صمت کنترل نمی‌کند؟ حتماً باید خودروسازها در این حادثه به مراجع قضائی معرفی شوند. اینکه بگوییم رانندگان در حادثه بهبهان دقت نداشته‌اند درست است اما سازمان‌های مربوط چه نقشی داشتند؟

با قیمت خودروی خارجی، خودروی ناایمن به مردم ندهید

وی همچنین در واکنش‌ به اظهارات مطرح شده از سوی خودروسازان در خصوص تصادف بهبهان اظهار داشت:‌ توصیه من به خودروسازان، انجمن خودروسازان و … این است که به جای فرافکنی و انحراف افکار عمومی به دنبال اصلاح کیفیت خودروها باشند، این‌طور نباشد که قیمت خودروی خارجی را دریافت کنند اما خودروی ناایمن و غیر استاندارد دست مردم بدهند؛ خودروی ما باید طوری باشد که اگر خدایی نکرده حادثه‌ای رخ داد، ایمنی آن به قدری باشد که جلوی آسیب بیشتر به راننده و سرنشین گرفته شود.

 

چرا پلیس این خودروها را شماره گذاری می‌کند؟‌

در سویی دیگر برابر گفته سرهنگ عین اله جهانی معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا، وقتی یک وسیله نقلیه از نظر فنی و ایمنی از سوی سازمان ملی استاندارد مورد تایید قرار گرفته و از نظر آلایندگی و مسائل زیست محیطی هم سازمان محیط زیست تاییدیه لازم را صادر کند این تاییدیه ها از سوی وزارت صمت به پلیس ابلاغ شده و پلیس «مکلف» است که با دریافت دو تاییدیه خودرو را پلاک کند.

جهانی تصریح کرد: پلیس نمی‌تواند خودرویی را که تاییدیه دارد پلاک نکند اما اگر اتفاقی افتاد و با احصاء نظر کارشناسان حوزه تصادفات مشخص شد که خودرو در حوزه ایمنی و فنی مورد موثری در بروز تصادف داشته، در گزارش به مرجع قضایی موارد اعلام می‌شود؛ همچنین اگر نقش ایمنی و فنی موثر در بروز تصادف محرز شود برابر با تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی سهم تقصیر مشخص خواهد شد.

 

وی با بیان اینکه در حادثه تصادف بهبهان پلیس راهور نقش‌ها و کاستی‌ها را منعکس کرد گفت: علت تصادف عدم رعایت مقررات و ایمنی در رانندگی در شرایط مه آلود اعلام شد اما اگر ایربگ ها باز می‌شد طبیعی است از شدت حادثه، تعداد مصدومان و مجروحان کاسته می شد.

 

اعتراف وزیر صمت به عملکرد نامناسب صنعت خودرو سازی در کیفیت و قیمت

همچنین سیدرضا فاطمی امین وزیر صمت، یکم بهمن ماه در جریان بازدید از خودروهای آسیب دیده از حادثه تصادف زنجیره ای بهبهان – اهواز با ابراز تاسف از وقوع این حادثه تلخ افزود: ۵۹ خودرو در این حادثه آسیب دیدند که تنها ۱۷ خودرو کیسه هوا داشتند و از این ۱۷ خودرو کیسه هوای یک خودرو فعال شده است. متاسفانه صنعت خودرو سازی ایران در طول سال‌های گذشته از نظر کیفیت و قیمت عملکرد و روند مناسبی نداشته است.

البته باید پرسید آیا تاسف وزیر صمت دردی از مردم دوا میکند؟ آیا باعث برگشت جان هموطن از دست رفته می شود؟ ابراز تاسف تا کی؟ آیا وقت آن فرا نرسیده به جای ابراز ندامت و تاسف چاره کار پیدا شود؟ آیا الزام به وجود ایمنی خودرو برای سازمان استاندارد، آپشن محسوب می‌شود؟

 

اما عزت‌الله اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع مجلس و نماینده قائمشهر در گردهمایی سراسری قطعه‌سازان کشور در پاسخ به گلایه نماینده ایران‌ خودرو از اظهارنظر برخی نمایندگان گفت: نمایندگان ملت پیگیر مطالبات مردم هستند. اگر نماینده‌ای گله می‌کند به این علت است که خودرو‌های بی‌کیفیت در شهر او چندین نفر را کشته‌اند. جلسه‌ای با رئیس مجلس داشتیم که می‌گفتند حضرت آقا گفته‌اند در مورد خودرو چه کار می‌خواهید کنید؟

وی افزود: کی به خودتان می‌آیید! چندین بار همین قطعه‌سازان گله کرده‌اند. اگر مدیر درستی باشید از وزیر مطالبه می‌کنید. چطور دولت ۶ درصد سهام دارد، اما ۶۰۰ درصد دخالت می‌کند؟ هیچ حرفی نمی‌زنید، چون از از دست دادن صندلی خود می‌ترسید و در مقابل وزیر را در حد اعلی حضرت وزیر خطاب می‌کنید. یک مجموعه مدیر جمع شده‌اید و وقت مردم را گرفته‌اید.

 

اکبری تالارپشتی عنوان کرد: ساختار خودروساز‌ها باید رقابتی شود. در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان زیان دارید. چرا؟ چه کسی گفته شما خودروساز هستید؟ باید طرح و برنامه بریزید، شما دولت هستید یا ملت؟ خصوصی هستید یا دولتی؟ سهام ایران‌خودرو به یک آقایی فروخته می‌شود، می‌روید با نهاد‌های امنیتی ارتباط می‌گیرید که صلاح نیست این آقا اینجا میز داشته باشد. اما دولت که ۶ درصد سهام دارد همه کاره است و بله قربان می‌گویید. وزیر و من را دعوت می‌کنید و یک کارگر شعر می‌خواند و همان سند علیه ما می‌شود. حتی به اذان هم اعتنا نکردید، این نمایش‌ها اجازه نمی‌دهد که سربلند کنید.

 

وی خاطرنشان کرد: اگر خودروساز خوبی باشیم، قطعه‌ساز خوبی هم هستیم. به دنبال آن هستیم که عضو WTO شویم، به پیمان شانگ‌های یا دیگر پیمان‌ها پیوستیم، اما باید بتوانیم صادرات داشته باشیم. هر تولیدی برای ماندن نیاز به صادرات دارد، باید طبق فرمول‌ها حرکت کنیم.

 

به گزارش هورنیوز، پس از توجیه هات مختلف خودروسازان و زمین و آسمان را بهم دوختن(خودروها خاموش بوده، ماشین ها با زاویه مناصب تصادف نکردن، سرعت کم بوده، از عقب برخورد داشته و…) محل اکثر این تصادفات در خوزستان بوده؛ همچنان منتظر می مانیم تا ببینم مجمع نمایندگان استان در این خصوص به سهم خود چه پیگیری هایی کرده و چه جوابی در مطالبه مردم این خطه خواهند داشت؟ تا اینجای کار هر زمان که پای قدرت های بزرگ اقتصادی کشور مثل خودروسازها، پتروشیمی ها و… در برخی کم کاری ها در میان بوده این مجمع تلاش کرده با ظرافتی کم نظیر از کنار موضع عبور کند و معمولا پیگیری های شان هم در برخی موارد به نتیجه نمی رسد!

 

پی نوشت

اول: پلیس راهور در خصوص شماره گذاری از خود سلب مسئولیت کرده و مجوز سازمان‌های استاندارد و محیط زیست را مبنای قانونی الزام به این مهم، معرفی کرده است.

 

دوم: هاشمی رئیس سابق پلیس راهور تهران بزرگ گفت: استاندارد و خودروساز پسرخاله‌اند. یک نماینده مجلس را بخاطر انتقاد از خودروسازها ردصلاحیت کردند! این مافیا همه را غرق کرده است. قطعه‌ساز خودش عضو هیئت‌مدیره خودروسازی است مگر از این فاجعه بالاتر داریم.

https://hoorkhabar.ir/701776کپی شد!
112
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.