رازگشایی عامل موفقیت و شهرت شهید سپهبد قاسم سلیمانی

هورنیوز – در ابتدای تابستان ۱۳۹۳ که هنوز سردار سلیمانی به درجه ی رفیع شهادت نائل نیامده بود؛ بنگاه سخن پراکنی دولت انگلیس موسوم به بی بی سی، گزارشی را با این مضمون منتشر کرده بود: در واقع این استراتژی های فرمانده سپاه قدس ایران است که دولت سوریه را به پیروزی رسانده و او می تواند نقش مشابهی را در عراق و در مقابل گروه های شورشی مسلح ایفا کند.

 

بی بی سی در این گزارش اعلام کرد: تا چند سال پیش یافتن تصویری از قاسم سلیمانی تقریبن غیرممکن بود. حالا شبکه های تلویزیونی ایران مستندهایی درباره ی او نشان می دهند و تصویرش روی صفحه اول روزنامه های زیادی است. برای سردار قاسم سلیمانی زمان آن رسیده تا آنچه را طی ده ها سال به عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران کاشته، درو کند.

 

بی بی سی افزوده بود: گزارش شده که او در حال حاضر در بغداد به سر می برد تا جلوی پیشروی نیروهای داعش را بگیرد. سردار سلیمانی پیش از این رودرروی گروه های مسلح بوده، اما در سوریه، در همسایگی عراق.

 

بی بی سی خاطرنشان کرد: گفته می شود نبوغ و استراتژی های او بوده که بشار اسد را قادر ساخته بر نیروهای شورشی پیروز شود و شهرهای کلیدی را پس بگیرد. نقش سردار سلیمانی در روابط خارجی ایران علنی تر شده بود. او دیگر یک شخصیت پنهانی آن طرف خط تلفن نبود. او تبدیل به چهره ی پر افتخار ایران شده بود که در زمان های بحران به کار گرفته می شد. پیش از گفت وگوهای ایران و آمریکا در سال ۲۰۰۷، آمریکایی ها پنج ایرانی را در عراق به اتهام همکاری با نیروی قدس برای آموزش شبه نظامیان شیعه دستگیر کرده بودند. در سالهای بعد، سردار سلیمانی بسیار علنی تر در داخل این کشور فعالیت می کرد و از توانایی ها و توانمندی های او روئسای جمهور و دیگر دولتمردان امریکایی و اروپایی نیز به طور مداوم و مرتب یاد می کردند. نقشی که سلیمانی ایفا می کرد، دیگر یک نقش پنهانی نبود و دوست و دشمن پذیرفته بودند که بدون حضور سلیمانی، یک جای معادلات شان برای کنترل اوضاع خواهد لنگید!

 

نشریه ی دیگری به نام بیزنس اینسایدر نوشته بود: یک مامور سابق سیا، نظر جالبی در مورد قاسم سلیمانی دارد. این مامور سابق سیا، قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران را قدرتمندترین فرد در خاورمیانه امروز می داند. در همین نشریه آمده بود: یکی از مقامات ارشد نظامی آمریکا که مدت طولانی در عراق خدمت کرده است معتقد است قاسم سلیمانی مغز متفکر عملیات نظامی ایران، کنترل همه امور را در اختیار دارد.

 

این گزارش مدعی شد: آمریکا زمانی که با طرح قاسم سلیمانی در عراق همراهی کرد در واقع عراق را به ایران واگذار کرد. .

 

همچنین یک مقام ارشد عراقی در مصاحبه با گاردین مدعی شد: این قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران است که عملیات عراق علیه داعش را رهبری می کند.

 

این مقام ارشد پرسیده بود: فکر می کنید چه کسی مبارزه علیه داعش را هدایت می کند؟ آن سه ژنرال بلندپایه ی آمریکایی که فرار کردند؟! نه، قاسم سلیمانی است که فرماندهی را برعهده دارد و اوست که لحظه به لحظه، فضا را بر تروریست ها تنگ تر می کند.

 

همچنین فیلیپ سیمیث پژوهشگر دانشگاه مریلند آمریکا نیز گفته بود: قاسم سلیمانی مسوول تسلیح و سازماندهی شبه نظامیانی است که جزئی از دستگاه امنیتی عراق هستند.

 

نیویورکر درباره ی سلیمانی نوشته بود: او عراق را خیلی خوب می شناسد و از ارتباطات خود برای بازی دادن آمریکایی ها استفاده کرده است. قاسم سلیمانی یکبار به مرکز آمریکایی ها در بغداد یعنی منطقه سبز رفت تا با عراقی ها دیدار کند. آمریکایی ها به دنبال دستگیری او بودند، اما فهمیدند که هرگز قادر به دستگیری وی نیستند. مامور سابق سیا که همچنان نظر خود مبنی بر قدرت فزاینده حاج قاسم سلیمانی را تکرار می کند، در بخش دیگری از سخنانش، ادعا می کند؛ دولت عراقی که آمریکایی ها را در سال ۲۰۱۱ از بغداد بیرون راند، نزدیک به سلیمانی است. نتایج یک نظرسنجی که توسط مرکز مطالعات امنیتی و بین المللی دانشگاه مریلند انجام شده بود، نشان می داد که محبوبیت او در ژانویه ۲۰۱۶ برابر با ۷۳ درصد بوده و این رقم در دسامبر ۲۰۱۶ به ۷۴ درصد افزایش یافته است.

 

همه ی اینها در حالی است که قاسم سلیمانی اکنون دوسال است که به قطار شهدای انقلاب و حماسه های میهن اسلامی ما پیوسته است و سایه ی سنگین او هنوز بر جریانات سیاسی و جبهه ی مقاومت در منطقه، حضور دارد. ولی آیا به راستی، راز و رمز موفقیت شهید سپهبد قاسم سلیمانی در چه چیزی بود؟! چگونه قاسم سلیمانی به نمادی از شایسته ترین و محبوب ترین سرباز مکتب انقلاب اسلامی ایران تبدیل شده است؟!

 

شاید همین درست است اگر تمام راز و رمز محبوبیت و کامیابی وی را در تبعیت از ولایت و تواضع و فروتنی و بردباری و گشادگی مواضع سیاسی انقلابی وی بدانیم. وقتی سردار دلها، در برابر تندروی های دائمی تندروها فریاد سر می دهد، که این قدر با جوانان و نوجوانان کشور از در محدودسازی و برخوردهای حذفی و شدید بر نیایید، اینجاست که قاسم سلیمانی راهش را در تسخیر قلب ها پیدا می کند و یاد و خاطرش در اذهان مردم کشور، خاصه، جوانان و نوجوانان انقلاب ابدی و جاودانه می شود. از دیگر خصوصیات بارز شهید سپهبد قاسم سلیمانی در میدان بودن دائمی وی است؛ به طوری که هم زمان چندین جبهه را مدیریت می کرد.

 

وقتی شهید قاسم سلیمانی به سپاه قدس ورود کرد، لبنان با تفکرات مارکسیستی اداره می شد و یک تفکر انفعالی بر لبنان حاکم بود، حاج قاسم مدیریت جنگ و آموزش را در بین جوانان حزب اللهی به حدی رساند که امروز، خود آنها قادر به آموزش هستند. قاسم سلیمانی خود را خیلی پیشتر از اینها برای شهادت آماده کرده بود و آرزویی جز پیوستن به یاران شهیدش نداشت. آمریکایی ها قصد داشتند هزاران نیرو از افغانستان به سوریه و عراق بیاورند و ما را دور بزنند، اما سنگرهای دفاعی ما در سوریه، فلسطین، لبنان و عراق توانستند جایگاه خودشان را به نحو احسن پیدا کنند و در واقع تیزهوشی و مدیریت سلیمانی بود که نقشه های آمریکا را در این پروسه نقش بر آب کرده بود. داعش که مولود تبهکار اسرایل و آمریکا و اندیشه های سلفی عربستان بود، به دنبال فتح سرزمین های اسلامی بود و اقدامات شهید سپهبد قاسم سلیمانی پایانی بر استراتژی راهبردی آنان شد. نقش مهم و تعیین کننده ی قاسم سلیمانی را در منطقه، در محور جبهه ی مقاومت، در پاسداری از مرزها و کیان کشورمان ایران، و در خنثاسازی توطئه ها و هجمه ها و نقشه های دشمنان، تاریخ قضاوت خواهد کرد؛ و فرزندان این آب و خاک، بیش از پیش به سردار بزرگ شان افتخار خواهند کرد.

 

شهرام گراوندی/پیوند ایرانیان

https://hoorkhabar.ir/701202کپی شد!
116
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.