هنجارشکنی به زبان تفنگ، رسم غلط تیراندازی مراسم عزا و عروسی؟!

هورنیوز – بدون شک پیروی از درس‌ها و آئین نیک گذشتگان یکی از راه‌های دورشدن از گزندها و حوادث امروز ما خواهد بود، حوادثی که با درس گرفتن دیگران اینک برای کسب تجربه دیگر نیازی به خطر انداختن دوباره هیچ فردی و گرفتن پاسخ جدید و اما تکراری نیست.

 

دلجویی و همدردی با بازماندگان افراد متوفی در کنار آئین نیک همیاری و کمک به نوعروسان و دامادها در جشن عروسی از جمله کارهای قابل تقدیر و ستایش مردم منطقه شهری و روستای خوزستان است که همواره برای کاهش مشکلات مقاطع مختلف خانواده‌ها وجود داشته است.

 

در این بین رسومی نوظهور نیز گاهاً باعث ایجاد مشکلات و وقوع حوادث ناگوار برای افراد شرکت کننده در مراسمات مختلف شده که رسم تیراندازی در برنامه‌های مختلف یکی از آنها به‌شمار می‌رود.

 

شاید تیراندازی در مراسمات هم یکی از رسوم گذشتگان در صده‌ها و سال‌های دور به حساب می آمد ولی این رسم متناسب با زمان خاص و موقعیت منطقه به اجرا در آمده است.

 

وجود ساختمان‌های بلند، رد شدن سیم‌های برق در کوچه و خیابان‌ها، ایجاد سقف‌های فلزی در قبرستان‌ها و وجود شرایط جدید و خاص در سطح مناطق می‌تواند به‌عنوان یک تهدید در هنگام تیراندازی‌های مناسبتی در مراسمات باشد.

 

عادی انگاری رسم غلط استفاده از سلاح گرم در مراسم عروسی و عزا تبدیل به یک معضل جدی در مناطق شهری و به ویژه روستایی استان شده و بعضاً اتفاقات تلخ و حوادث خونباری را به دنبال داشته است.

 

گاهی صدای تیراندازی‌های مکرر با اسلحه‌های جنگی و شکاری در ساعاتی از شب و حتی در روز امنیت شهر را تحت تاثیر خود قرار داده و نگرانی شهروندان را به دلیل احساس ناامنی مضاعف می‌کند.

 

اما این تیراندازی‌ها فقط مربوط به مراسم عروسی و عزا نیست و اغلب درگیری‌های خانوادگی و طایفه‌ای مسلحانه بین طرف‌های منازعه به یک تهدید واقعی برای امنیت روانی و اجتماعی جامعه تبدیل شده است تا آنجایی که تکرار آن‌ها در برخی مناطق سبب مهاجرت برخی از ساکنین از شهر و دیار خود می‌شود.

 

هر چند گاهاً در جلساتی بصورت نمایشی سخنان خوب بیان می‌شود و بیانیه های آنچنانی نگارش می‌شود و اعضای جلسه زیر بیانیه را امضاء می‌کنند و در فضای مجازی منتشر می‌کنند، آیا تعهدنامه در مراسمات اعمال می‌گردد به جرأت میگویم خیر!!!

 

زیرا همان کسانی‌که تعهدنامه را امضاء می‌کنند، خود صف اول مراسمات شیون و شادی هستند که رگبار گلوله و فشنگ می بارد. و هیچ‌گونه هشدار از سوی امضاکنندگان تعهدنامه عدم تیراندازی، به افراد اسلحه به دست در بین جمعیت نمی‌شود. یا به نشانه اعتراض ترک مراسم نمی کنند. گاهی سکوت و همراهی موجب ترغیب ناقضان به آسایش و آرامش جامعه است.

 

از سوی دیگر در برهه ای خاص به خاطر وجود جنگ و برای دفاع از مال و ناموس این فرهنگ وجود داشته و پسندیده بوده اما در این زمان نه تنها کاربردی ندارد و ناپسند است بلکه خسران و شرارت‌های زیادی را به بار آورده است.

 

باید از این رسم غلط جلوگیری شود و نیروی انتظامی تاکنون خوب عمل کرده است اما تقاضا داریم با همکاری بزرگان از این آسیب جدی پیشگیری کند.

 

بزرگان، روحانیون، نخبه های علمی و فرهنگی به خاطر حفظ جان خودشان و پیشگیری از حوادث و مشکلات ناشی از تیراندازی تلاش کنند این رسم را آرام آرام از بین ببرند.

 

از بزرگان، نیروی انتظامی و عوامل موثر در مقابله با رسم غلط تیراندازی می‌خواهیم در این زمینه همکاری کنند تا این رسم برچیده شود.

 

۹۱ روز تا ۱۵ سال حبس برای متخلفان خرید و فروش غیرمجاز سلاح در حالی انجام می‌شود که طبق قانون، «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» قاچاق، خرید و فروش و مونتاژ سلاح‌های گرم و سرد جنگی، سلاح شکاری یا قطعات و مهمات آن، از ۶ ماه تا ۱۵ سال حبس دارد از طرفی نگهداری بدون مجوز سلاح هم، از ۹۱ روز تا ۱۰ سال حبس و جریمه نقدی رابه دنبال خواهد داشت.

 

امید است که مراجع قضایی-انتظامی-امنیتی با جدیت و قوه قهریه به افراد ناقض حقوق مدنی برخورد نمایند. تا بزودی شاهد حذف رسم غلط تیراندازی در جامعه باشیم.

 

سید یعقوب رضوی

https://hoorkhabar.ir/700795کپی شد!
136
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.