کاهش آمار ازدواج در خوزستان

هورنیوز – مصطفی امانی‌پور در نشست شورای راهبردی جمعیت که امروز (۲۳ آذرماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در سال ۹۳ سیاست کلی جمعیت در ۱۶ بند از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد که تاکنون اقدام موثری در این خصوص انجام نشده است. آبان‌ماه امسال نیز قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت تصویب و برای هر دستگاه وظیفه‌ای تعیین شده است.

 

وی با اشاره به وضعیت آمار جمعیتی خوزستان، افزود: تا پایان آبان‌ماه امسال در جهان بیش از ۷ میلیارد و ۹۱۳ میلیون نفر، در ایران ۸۲ میلیون و ۱۳۸ هزار و ۹۴۳ نفر و در خوزستان ۵ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۴۷۲ نفر جمعیت داریم.

 

مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: بر اساس سرشماری سال ۹۵ در خوزستان، ۳ میلیون و ۸۵۱ هزار و ۴۵۰ نفر از جمعیت شهری و بیش از یک میلیون و ۲۴۶ هزار نفر روستایی هستند. ۲ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۱۰۴ نفر از جمعیت خوزستان مرد و ۲ میلیون و ۵۱۸ هزار و ۳۶۸ نفر زن هستند.

 

وی با بیان اینکه نرخ رشد طبیعی جمعیت خوزستان در سال ۹۹ تقریبا ۱.۲۳ درصد بوده است، گفت: با توجه به نمودار جمعیت زیر ۱۵ سال حدود ۲۵ درصد و جمعیت ۱۵ تا ۶۵ سال حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از جمعیت کل استان خوزستان را تشکیل می‌دهند بنابراین یک پنجره جمعیتی در استان باز شده که در صورت برنامه‌ریزی صحیح می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور بسیار موثر باشد.

 

امانی‌پور بیان کرد: متوسط رشد سالانه جمعیت در سال ۷۵، ۵.۸ درصد بوده اما در سال ۹۵ به ۳.۷ درصد رسیده است بنابراین سال به سال نرخ رشد جمعیت کاهش چشمگیری داشته است.

 

وی با اشاره به روند ۳۴ ساله ولادت در خوزستان بیان کرد: در سال ۶۵ میزان ولادت در خوزستان ۱۴۷ هزار و ۱۸۴ نفر بوده که این آمار از همان سال کاهش یافته و در سال ۹۸ به ۹۷ هزار و ۱۳۲ نفر رسیده است این در حالی است که با توجه به ولادت‌های سال ۶۵ زمانی که این افراد به سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی یعنی سن ازدواج برسند باید نرخ ولادت‌ها افزایش یابد.

 

مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: در سال ۹۹، ۸۹ هزار و ۳۸۶ ولادت ثبت شده در خوزستان داشتیم که ۴۵ هزار و ۹۷۸ نفر از این تعداد پسر و ۴۳ هزار و ۴۰۸ دختر بوده‌اند. ۶۷ هزار و ۴۳۰ مورد از این ولادت‌ها شهری و ۲۱ هزار و ۹۵۶ نفر نیز روستایی بوده است. در مجموع وضعیت ولادت در خوزستان در سال ۹۹، ۸ درصد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش یافته است.

 

وی افزود: در سال ۹۹ در هر ساعت ۱۰ نوزاد، در هر شبانه‌روز ۲۴۴ نوزاد و در هر ماه ۷ هزار و ۴۴۸ نوزاد به دنیا آمده‌اند. تقریبا ۳۴ درصد از نوزادان متولد شده در سال گذشته فرزند اول خانواده هستند.

 

امانی‌پور با اشاره فاصله ازدواج تا به دنیا آمدن اولین فرزند، بیان کرد: ۳۹ درصد موالید زیر دو سال، ۶۱ درصد موالید زیر سه سال و ۸۱ درصد موالید زیر پنج سال هستند.

 

وی گفت: میانگین سن مادران خوزستانی در اولین فرزندآوری ۲۸.۸۹ سال است که از میانگین کشوری پایین‌تر است. بهبهان بالاترین و باوی پایین‌ترین میانگین سن مادران را دارند.

 

مدیرکل ثبت احوال خوزستان بیان کرد: بر اساس ولادت‌های ثبت شده کشور در سال ۹۹، خوزستان بعد از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بالاترین نرخ ولادت را داشته است و کارون بیشترین و باوی کمترین میزلان ولادت ثبت شده در سال گذشته در خوزستان به ازای هر یک هزار نفر را داشته‌اند.

 

وی با اشاره به قانون اخذ هزینه از افرادی که پس از گذشت ۱۵ روز از ولادت نسبت به ثبت ولادت اقدام نکرده‌اند، گفت: به منظور جلوگیری از جریمه افراد، در بیمارستان‌های مختلف خوزستان ماموران ثبت احوال مستقر شده‌اند تا به محض تولد نوزاد، گواهی ولادت و شناسنامه صادر شود.

 

امانی‌پور با اشاره به فراوانی پنج نام اول استان خوزستان در سال گذشته، گفت: علی، حسین، محمد، امیرعلی و امیرحسین برای پسران و فاطمه، زینب، زهرا، رقیه و رستا به ترتیب بیشترین نام‌های دختران در استان خوزستان بوده‌اند که در سال ۱۴۰۰ نیز فراوانی نام‌ها تغییری نکرده و تنها ریحانه به جای رستا آمده است.

 

وی افزود: مجموع ولادت‌های ثبت شده در خوزستان در هشت ماهه اول امسال نیز ۶۰ هزار و ۶۴۹ نفر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر آنچنانی نداشته است. ۳۱ هزار و ۲۵۶ مورد از این ولادت‌ها پسر و ۲۹ هزار و ۳۹۱ مورد دختر بوده‌اند.

 

مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: در سال ۹۹، ۲۷ هزار و ۷۱۰ مورد وفات در خوزستان ثبت شده که ۱۵ هزار و ۸۴۵ نفر از این تعداد مرد و ۱۱ هزار و ۸۶۵ زن بوده اند. موارد فوت ثبت شده استان در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن، ۲۹.۷ درصد افزایش داشته است که قطعا به دلیل کرونا افزایش چمشگیر در موارد فوت داشته‌ایم. بر اساس این آمار به ازای هر یک هزار نفر، ۵.۵۲ فوت ثبت شده که رتبه ۲۶ کشور را داریم.

 

وی افزود: در سال ۹۹، ۳.۰ درصد گروه سنی فوت شدگان در گروه سنی زیر ۵ سال، ۲.۲ درصد مربوط به ۱۵ تا ۱۷ ساله‌ها، ۴.۱ درصد مربوط به ۱۸ تا ۲۹ ساله‌ها، ۲۴.۵ درصد افراد ۳۰ تا ۵۹ سال، ۲۲ درصد مربوط به افراد ۶۰ تا ۷۰ سال و ۴۳ درصد مربوط به بالای ۷۰ ساله‌ها بوده است.

 

امانی‌پور گفت: در هشت ماهه نخست امسال ۲۲ هزار و ۶۸۵ فوتی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش یافته است.

 

وی در خصوص وضعیت ازدواج در استان خوزستان بیان کرد: آمار ازدواج در سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۴.۸ درصد افزایش داشته است. نرخ ازدواج ثبت شده در سال ۹۹ در کشور نشان می‌دهد خوزستان رتبه هشتم را در این زمینه دارد. میانگین سن ازدواج مردان در این مدت در خوزستان ۲۷.۳۷ سال و زنان ۲۳.۴ سال بوده است.

 

مدیرکل ثبت احوال خوزستان گفت: در سال ۹۹ در خوزستان به ازای هر هزار نفر جمعیت ۷.۹ ازدواج رخ داه که با این رقم، استان خوزستان در رتبه هشتم کشور قرار دارد.

 

وی تصریح کرد: ۶۶.۴ درصد ازدواج‌ها در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال هستند. هشت مورد زوج کمتر از ۱۵ سال نیز داشته‌ایم.

 

امانی‌پور افزود: در این مدت ۱۳ هزار و ۲۷۸ ازدواج ۲۵ تا ۲۹ سال داشتیم و ۶۴ درصد ازدواج‌های ثبت شده خوزستان بین گروه سنی ۱۰ تا ۲۴ سال هستند.

 

وی بیان کرد: در هشت ماهه نخست امسال ازدواج‌های ثبت شده در خوزستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، ۳.۳ درصد کاهش داشته است.

 

مدیرکل ثبت احوال خوزستان در خصوص وضعیت طلاق نیز گفت: آمار ثبت طلاق در سال ۹۹ در خوزستان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۷.۸ درصد افزایش داشته است. بر این اساس در سال ۹۹ به ازای هر یک هزار نفر جمعیت در خوزستان، دو طلاق به ثبت رسیده است و خوزستان در رتبه بیستم کشور قرار دارد. در هشت ماهه نخست امسال نیز ۵ هزار و ۵۶۱ مورد طلاق ثبت شده است.

 

وی بیان کرد: در خوزستان ۳ میلیون و ۷۱۰ هزار و ۲۱۱ نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی هوشمند هستند که تاکنون ۳ میلیون و ۵۸۵ هزار و ۳۰۰ درخواست صدور کارت داشته‌ایم. تاکنون ۳ میلیون و ۵۰ هزار و ۷۹۴ کارت رسیده و ۳۷ هزار کارت در باجه‌ها هستند که هنوز تحویل داده نشده‌اند. امیدوارم زودتر مشکل روند تحویل کارت رفع شود.

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/700754کپی شد!
62