اهدا اعضای بیمار مرگ مغزی بدون ضربان قلب برای نخستین بار در کشور

هورنیوز – دکتر سام زراعتیان نژاد دوانی متخصص جراحی های عمومی و فوق تخصص جراحی های قلب و پیوند بیمارستان رسول اکرم (ص)، با اشاره به جدید بودن این شیوه در مقایسه با شیوه شایع اهدای عضو در مرگ مغزی تصریح کرد: در این عمل که برای اولین بار در کشور انجام شد، با برنامه ریزی ۶ ماهه با وزارت بهداشت و سازمان اهدای عضو توانستیم بدن را حفظ کرده و با حفظ جریان خون رسانی به قلب و فعال کردن آن، شرایط را برای تخلیه اعضای سالم برای اهدا فراهم کنیم.

 

زراعتیان با بیان اینکه همه اعضای سالم در صورتی که مرگ مغزی یا ایست قلبی به طور قطع تایید شود، قابلیت اهدا شدن را دارند، یادآور شد: این اقدام از نظر تکنیکی کاملاً چالشی است و استرس بالایی دارد. برای انجام این عمل، کار تیمی دقیق گروه بیهوشی و جراحان نیاز بود و با یک مدیریت عالی و کمک و لطف خدا این عمل با موفقیت انجام و زندگی دوباره به افراد اهدا شد.

 

دکتر زراعتیان با اشاره به توان تخصصی پزشکان کشور تاکید کرد: این جراحی عمل پیچیده ای برای جراحان ها متخصص ایرانی محسوب نمی شود و همه جراحان متخصص کشور قادر به انجام چنین عملی هستند.

 

او یادآور شد: فرایند کنترل شده این پیوند یک ماه قبل در همین بیمارستان و چند ماه قبل در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده بود ولی نوع کنترل نشده فقط در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شده است.

 

او افزود: در بیمارستان حضرت رسول ماهیانه حدود هفده مورد اهدای عضو داریم از قبیل اهدای قلب، کبد، کلیه، لوزالمعده و در برخی اوقات با همکاری اساتید از دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیوند ریه انجام می شود.

 

دکتر زراعتیان درباره سابقه پیوند اعضا در دانشگاه ایران گفت: واحد پیوند و فرآوری اعضا در دانشگاه علوم پزشکی ایران از سال ۹۵ به عنوان یک واحد مستقل فعالیت خود را در مجتمع حضرت رسول آغاز کرده و در ۵ سال اخیر نیز از سوی وزارت بهداشت به عنوان واحد برتر اهدای عضو معرفی شده است.

 

دکتر زراعتیان در پایان تصریح کرد: بسیار زیباست که با اهدا اعضای بدن پس از مرگ به افراد نیازمند زندگی ببخشیم و به این باور داشته باشیم که مردن پایان زندگی نیست بلکه حیات ادامه دارد و انشالله با فرهنگ سازی در این زمینه بتوانیم تعداد اهدای عضو را افزایش دهیم.

 

https://hoorkhabar.ir/700043کپی شد!
90
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.