انجام عمل پیچیده مکانیکال ترومبکتومی برای اولین بار در خوزستان

هورنیوز – برای اولین بار در استان خوزستان عمل پیچیده مکانیکال ترومبکتومی توسط تیم تخصصی درمان بیماران سکته مغزی به سرپرستی دکتر شهرام رفیع متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ فوق تخصصی سکته مغزی در بیمارستان گلستان اهواز انجام شد.

 

دکتر شهرام رفیع در این خصوص گفت: روز چهارشنبه ۱۲ آبان بیماری که یک آقای ۴۹ ساله‌ بود، در حین انجام عمل آنژیو گرافی قلب، دچار سکته مغزی وسیع شد، به گونه‌ای که نیمه سمت راست بدن وی فلج شده و قدرت تکلمش را از دست داد، بیمار گیج بود و دستورات را اجرا نمی‌کرد.

 

وی ادامه داد: بلافاصله تیم تخصصی درمان بیماران سکته مغزی مستقر در بیمارستان گلستان اهواز با مشاهده علائم و بررسی‌های اولیه، وارد عمل شده، بیمار را بیهوش کردند و عملیات کشیدن لخته خون از داخل عروق مغزی شروع شد.

 

رفیع گفت: بزرگترین رگ مغزی (شریان مغزی میانی چپMCA ) که با لخته خون بسته شده بود، باز شد و به تدریج علائم بیمار برطرف گردید.

 

متخصص مغز و اعصاب تصریح کرد: به این عمل بسیار پیچیده که در حال حاضر فقط در چند مرکز دانشگاهی در سطح کشور انجام شده، مکانیکال ترومبکتومی می‌گویند.

 

وی ادامه داد: این عمل به روش اینترونشن از طریق شریان فمورال (پا) انجام شده و تمامی وسایل مورد نیاز جهت ورود به عروق مغزی و کشیدن لخته خون (ترومبوساکشن) از همین ناحیه صورت گرفته است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز خاطرنشان ساخت: در حال حاضر قدرت عضلانی دست و پای بیمار طبیعی شده، بیمار قادر به راه رفتن است، کاملا هوشیار بوده و بلع وی نیز به حالت اولیه برگشته است، البته قدرت تکلم بیمار هنوز برنگشته که امیدواریم در روزهای آتی این مهم اتفاق بیفتد.

 

فلوشیپ فوق تخصصی سکته مغزی اظهار داشت: قبل از عمل در نیمه راست میدان بینایی بیمار اختلال وجود داشت که خوشبختانه اختلال دید بیمار نیز برطرف شده و در شرایط مناسبی قرار دارد.

 

شایان ذکر است عمل ترومبکتومی معمولا در شش ساعت اول ابتلاء به سکته مغزی قابل انجام بوده و بهترین نتیجه را در چند ساعت اول دارد.

 

گفتنی است دکتر شهرام رفیع جزء چهار فلوشیپ سکته مغزی کشور بوده و اولین فلوشیپ سکته مغزی فارغ التحصیل داخل کشور محسوب می‌شود.

https://hoorkhabar.ir/699847کپی شد!
39
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.