افسردگی فصلی

هورنیوز – اکثر مردم در طول سال افسردگی فصلی را تجربه می کنند و به یک افسردگی فصلی دچار می شوند. هنگامی که نور از طریق چشم ها عبور می کند و به مغز می‌رسد ماده سروتونین در بافت عصبی رها می شود. در طول پاییز و زمستان روشنایی روز کمتر از بهار و تابستان است و این امر باعث پایین آمدن سطح سروتونین در بدن می‌شود. سروتونین ماده شیمیایی مهم است که در مغز وجود دارد و به عنوان (انتقال دهنده عصبی) شناخته می شود.

 

یکی از نقشها و وظایف که سروتونین در مغز دارد عمل کردن به عنوان رهبر برای سایر انتقال دهنده های عصبی است. بدون وجود سروتونین به مقدار کافی، بسیاری از فعالیت‌های بدن و از جمله حالت های عاطفی، تحت تاثیر قرار می گیرند. کاهش روشنایی روز باعث افزایش تولید هورمون ملاتونین می‌شود. نقش ملاتونین هنوز به درستی مشخص نشده است اما تصور می شود که به فرآیند خوابیدن کمک می کند زیرا بدن آن را در شب و در هنگام خواب آزاد می کند که این دو با هم یعنی کمبود سروتونین و باعث (هماهنگی و همکاری سلول های عصبی می شود) و افزایش ملاتونین(که بدن را به حالت خواب می برد) باعث اختلال افسردگی فصلی می‌شوند.

 

از نشانه های افسردگی فصلی؛ میل شدید به استفاده از کربوهیدرات ها و قند( گاهی با افزایش وزن همراه است)، مشکل در تمرکز و هوشیاری، کاهش کارایی مطلوب در روز، مشکل بیدار شدن در صبح ها، به هم خوردن ریتم شبانه روزی و ساعت بیولوژیک درونی، خستگی مفرط، لذت نبردن یا کاهش علاقه نسبت به فعالیت هایی که معمولاً لذت بخش هستند، احساس افسردگی و غمگینی، بی حوصلگی شدید، رخوت و خواب آلودگی، احساس ناامیدی، نارضایتی از زندگی و مشکل در تصمیم گیری، به هم خوردن تنظیمات استاندارد دمای بدن، کنار گیری از فعالیت های اجتماعی و … که این عوارض پایه های اصلی تشخیص افسردگی فصل را تشکیل می دهند.

 

از روش های درمانی افسردگی فصلی مصرف دارو زیر نظر پزشک و اینکه برخی از داروهایی که مانع از جذب دوباره سروتونین می شوند به همراه نور درمانی برای درمان به کار می‌روند و از لحاظ روانشناختی هم این بیماری درمان دارد که با کمک یک روانشناس می توان این بیماری را درمان کرد.

 

بهاره قربانی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی و تربیتی

https://hoorkhabar.ir/699865کپی شد!
57