مدیرعامل جدید شرکت نفتی متن به قراردادهای این شرکت با غیربومی ها ورود کند

هورنیوز – بنابر نظرات برخی کارشناسان حوزه اجتماعی، شرکت مهندسی توسعه نفت(متن) در سالهای گذشته بخصوص طی دو سال اخیر در انجام مسئولیت های اجتماعی ضعیف عمل کرده است و این در حالیست که منطقه ی نفتخیز یادآوران در یکی از فقیرترین مناطق کشور و خوزستان واقع شده و عدم وجود اشتغال و خشکی هورالعظیم و… خود مزید بر علت گردیده و سبب شده که مردم منطقه با وجود این مقدار نفت و گاز، فقیر و فقیر تر بشوند. از سویی با این روند انتقاد و اعتراض رسانه ها از شرکت متن در واگذاری پروژه های بزرگ این شرکت به شرکت های پیمانکاری غیر بومی و مرکز نشین نیز شروع شده است.

 

قصه از آنجا شروع شد که در سال گذشته به اصرار یکی از مجریان طرح شرکت مهندسی توسعه نفت کار از دست پیمانکاران خوزستانی خارج و واگذاری پروژه خدمات این شرکت به یک شرکت تهرانی که از قضا و به گواه اداره کار دشت آزادگان حتی تایید صلاحیت اداره کار در زمینه ی خدمات هم نداشت را سپردند؛ خبر ساز شد و پس از کش و قوس های فراوان و حتی ورود نمایندگان مجلس خوزستان عاقبت پیمانکار خوزستانی بی نصیب ماند و همتای تهرانی که کوچکترین تجربه ای در این زمینه نداشت بهره مند شد!

 

در گزارشی که به این رسانه ارسال شده آمده است: پس از سپردن کار به پیمانکار تهرانی و با توجه به ضعف وی در اجرای پروژه تخلفات بسیاری اتفاق افتاده. اولین تخلف از سوی مجری طرح شرکت متن و شرکت پیمانکاری مذکور این است که در اسناد مناقصه خودروهاى مورد نیاز قید شده پرادو، تویوتا دوکابین و مینى بوس h وان بوده اند که باید توسط پیمانکار تامین می شد و مدل ها همگی باید ٢٠١٧ باشد، اما فقط چند دستگاه سانتافه استیجارى توسط پیمانکار تامین شده است و الباقی خودروها از خود طرح (یعنی متعلق به شرکت نفت که در حقیقت جزء اموال بیت المال بوده) در اختیار شرکت پیمانکار قرار گرفته است؛ که تعدادى تویوتاى سوارى و خودروی مهاوی هستند.

 

جالب اینکه رانندگان خودروها می بایست توسط پیمانکار تامین شوند و شرکت هیچگونه مسولیتى در قبال راننده از نظر پرداخت ندارد اما در صورت وضعیت پیمانکار تهران نشین هزینه ی آنها برخلاف مفاد صریح قرارداد به وی پرداخت می شود. توضیح: با توجه به اینکه کل مبالغ هزینه شده توسط چینى ها به عنوان پیمانکار دسته اول از محل فروش نفت و بیت المال با هزینه بالا سرى آن پرداخت میگردد هر چه مقدار صورت وضعیت کمتر باشد مبلغ کمترى از بیت المال صرف می شود که در این طرح کاملا بر عکس است. یعنى صورت وضعیت پرداختی به پیمانکار خوزستانی، که کلیه ی ماشین آلات، اموال، کانکسها و ژنراتورهای برق تملکی و متعلق به خودشان بوده از مرز ۶٠٠ هزار دلار فراتر نرفته اما، پیمانکار غیر بومى که حتى یک دستکاه خودرو هم ندارد و از کلیه امکانات پروژه مانند کانکسها، خودروها و امکانات کامل آشپزخانه، آب و برق مجانى استفاده مینماید از مرز ٧٠٠ هزار دلار هم فراتر رفته است!؟ در بحث کیفیت و کمیت غذاى پرسنل طرح هم به شدت افت داشته و پرسنل ایرانى با تغییر ذائقه از غذاى پرسنل چینى استفاده میکنند!

 

در قسمت دیگر این گزارش آمده: با جلوگیری از خروج امکانات و کانکسهاى پیمانکار بومى قبلى و در اختیار گذاشتن آنها به پیمانکار مذکور توسط مجرى طرح و کمک به این پیمانکار غیربومی در صورت وضعیت هاى پرداختی ماهیانه و تذکر به شرکت چینى جهت عدم اعلام نارضایتى، و با توجه به اینکه شرکت سینوپک به دلیل اعتصاب کارگران در سه مرحله از عملکرد پیمانکار اعلام نارضایتی کرده است، مجرى طرح خود را با عجله از تهران به منطقه میرساند و با تغییر مدیرعامل شرکت متن(به روی کار آمدن ابوذر شریفی توسط وزیر نفت بعنوان مدیرعامل جدید شرکت متن) در آخرین مرحله بر این موضوع هم سرپوش میگذارد و وی تمام تلاش خود را برای مسکوت گذاشتن موضوعاتی همچون خودکشى یکى از کارگران بدلیل کسر حقوق، اعتصاب کارگران و رانندگان که بخاطر کاهش حقوق ها نسبت به زمان تصدی پیمانکار قبلى و موضوعاتی از قبیل عدم اجرای طبقه بندى مشاغل توسط پیمانکار غیربومی و عدم ارائه سرویسهاى خدماتى مانند غذا و آب معدنى به کارگران معترض شده بودند را به کار می بندد، و در مواردی که رسانه های خوزستان به موضوع انتقاد و یا نسبت به وضع موجود کارگران در منطقه یادآوران معترض شده اند وی با شکایت از رسانه ها سعی در خاموش کردن صدای حق طلبی آنان نموده است!

 

باتوجه به این گزارش باید دید با آمدن ابوذر شریفی به عنوان مدیرعامل شرکت متن چه تصمیمی در خصوص ورود به تخلفات این مجری طرح اتخاذ خواهد شد، و همچنین مدیرعامل جدید و نهادهایی همچون حراست و بازرسی وزارت نفت اراده ای برای ورود به موضوع و جلوگیری از اینگونه تخلفات آشکار خواهند داشت یا خیر؟

 

برخی اسناد در خصوص گزارش فوق نزد این رسانه محفوظ است و به مراجع ذیصلاح ارائه می شود.

https://hoorkhabar.ir/699665کپی شد!
32
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.