فاضلاب اهواز تا ۴۰ سال دیگر به نتیجه نمی‌ رسد!

هورنیوز – محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در نشست با شهردار اهواز که شامگاه یکشنبه (۹ آبان‌ماه) در شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: امشب و همچنین در هفته آینده در مجلس دو موضوع اساسی آب‌های سطحی، فاضلاب و بافت فرسوده خوزستان پیگیری می‌شود. بحث پرداخت عوارض آلایندگی را نیز در دستور کار قرار می دهیم.

 

وی با اشاره به بازدید از مناطق مختلف شهر اهواز افزود: انتظار داشتیم کلانشهر اهواز شرایط بهتری داشته باشد؛ مناسب بودن وضعیت آب‌های سطحی، فاضلاب و آسفالت معابر از حداقل‌های شهرنشینی است اما با بازدید چند محله شهر اهواز مشاهده کردیم که شرایط بسیار سخت است.

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری اهواز بیش از ۹۰ درصد درآمد شهرداری را صرف هزینه جاری می‌کند و از نظر وضعیت املاک نیز شرایط مطلوبی ندارد.

 

رضایی کوچی بیان کرد: برآورد شده است که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان پول برای اجرای شبکه فاضلاب و دفع آب‌های سطحی اهواز نیاز است. در بودجه امسال ۷۰۰ میلیارد تومان برای این امر پیش‌بینی شده است که عدد ناچیزی از آن تاکنون تخصیص یافته است. با ادامه این روند تخصیص اعتبار،۳۰ تا ۴۰ سال آینده نیز به نتیجه نمی‌رسیم، بنابراین باید مکانیزم‌های دیگری تعریف شود.

 

وی ادامه داد: در این خصوص باید تعدادی از بانک‌ها حضور پررنگی داشته باشند تا عدد قابل توجهی به اجرای شبکه فاضلاب اهواز تزریق شود. پساب فاضلاب نیز باید به واحدهای بزرگ صنعتی فروخته شود و بخش خصوصی شبکه را اجرا کند.

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: کمک‌های دولت نیز باید بیشتر شود. این صحبت رئیس جمهور که عنوان کرده پروژه فاضلاب اهواز باید دو ساله جمع شود به معنی این است که علاوه بر کمک‌های دیگر، حداقل باید دولت سالانه ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان تخصیص دهد.

 

رضایی کوچی بیان کرد: با روال معمول اجرای این پروژه، همچنان باید شاهد مشکلات آب و فاضلاب اهواز باشیم.

 

وی با اشاره به حاشیه‌ نشینی و بافت فرسوده اهواز، گفت: شهردار اهواز گزارش داد که ۲۵ محله ی دارای بافت آسیب‌پذیر را شناسایی کرده‌اند اما شهرداری پولی ندارد و حتی در جمع‌آوری زباله هم مانده است. در این شرایط طبیعی است که شهرداری توان رسیدگی به این نقاط را نداشته باشد و باید شاهد افزایش این محله ‌ها باشیم بنابراین دولت باید کمک بیشتری در این خصوص داشته باشد.

 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه بار بافت فرسوده بر دوش شهرداری‌ها افتاده است، گفت: دولت در بودجه امسال ۲۰ هزار میلیارد تومان برای رفع محرومیت و محلات آسیب‌ پذیر و بافت‌های فرسوده در نظر گرفته است که باید سهم قابل توجهی از این رقم برای اهواز در نظر گرفته شود. علاوه بر این، رقم دیگری برای ستاد بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است. البته در این ستاد، دستگاه‌های دیگر دخیل هستند و باید هر دستگاه متناسب با ماموریت خود در این محلات خدمات ارائه دهد تا بافت‌ها احیا شود. در این شرایط، شهرداری نمی‌تواند ماموریت‌های مد نظر را اجرا کند.

 

رضایی کوچی گفت: شهر اهواز ظرفیت برداشت یک میلیون بشکه نفت در روز را دارد اما شهری که روی نفت خوابیده، دچار این مشکلات و شرایط سخت است و ادامه این شرایط قابل قبول نیست؛ اراده‌ای فراتر از اراده استان خوزستان برای رساندن مشکلات به حداقل، نیاز است.

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/699635کپی شد!
43
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.