مرکز خوزستان از دوگانگی و دوقطبی عجیبی برخوردار است‌/ مدیران باید آماده ارائه عملکرد به مردم باشند/ یک درصد از سهم آلایندگی به شهرداری پرداخت می شود/ محوریت اصلی شورای ششم؛ ثبات در مدیریت شهری است/ تمامی اوقات شبانه روز را صرف خدمت بی منت به مردم می کنیم

به گزارش هورنیوز، صادق خلیلیان استاندار خوزستان در آیین تکریم و معارفه شهردار اهواز که ظهر امروز ۱۲ مهرماه برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع)، اظهار کرد: خوزستان، یک استان راهبردی در سطح ملی و نگاه نظام حکمرانی جمهوری اسلامی به این استان، نگاهی بسیار تاثیرگذار و پشتیبانی‌کننده است. به تبع این وضعیت، شهر اهواز هم به عنوان یک کلانشهر، ویژگی خاص خود را دارد. طبیعتا این، وظیفه ما را هم در سطح استان و هم در سطح شهر اهواز را سنگین می‌کند.

وی افزود: ما باید بتوانیم استان و شهری در تراز و شان مردم استان خوزستان داشته باشیم. امام(ره) فرمودند مردم خوزستان دین خود را به اسلام ادا کردند. در طول سال‌های دفاع مقدس علیرغم خسارات سنگینی که در اقصی نقاط استان داشتیم، مردم خوزستان فداکاری‌های بسیاری کردند.

 

استاندار خوزستان با اشاره به آسیب‌شناسی مشکلات در استان خوزستان، گفت: بعد از پیروزی در دفاع مقدس، دوران بازسازی شروع شد و تا امروز مسیرهای زیادی طی کردیم اما آنچه در استان خوزستان و شهر اهواز مشاهده می‌کنیم این است که وضعیت مناسبی وجود ندارد.

 

وی افزود: آیا استان خوزستان فقیر است؟ خیر زیرا ۴۰ درصد منابع بودجه‌ای کشور را استان خوزستان تامین می‌کند بنابراین ما باید با آسیب‌شناسی دقیق، مسیری که طی شده تا به اینجا رسیده‌ایم و ابعاد مختلف را بررسی کنیم. ما آن بررسی را انجام داده‌ایم زیرا بدون آسیب‌شناسی، نمی‌توانیم مسیر آینده را طراحی کنیم. خوشبختانه برای مسیر آینده استان خوزستان این طراحی را انجام دادیم و در هشت محور برنامه‌ها را تنظیم کردیم.

 

خلیلیان گفت: ما در دو سطح در استان خوزستان و شهر اهواز باید کار کنیم؛ یکی ظرفیت‌هایی است که در دورن استان داریم که ظرفیت‌های بزرگی هستند و باید آن‌ها را به کار بگیریم و مسائل و مشکلات و موانعی که وجود دارند را از سر راه برداریم. در سطح ملی نیز نگاه به استان را به گونه‌ای کنیم که شان استان خوزستان حفظ شود.

 

وی تصریح کرد: از ظرفیتی که در دولت فعلی انقلابی وجود دارد و از اراده‌ای که برای پشتیبانی از استان خوزستان هست به بهترین شکل بهره‌برداری می‌کنیم. ما باید هر دو ظرفیت ملی و استانی را در هم تلفیق کنیم تا بتوانیم مسیر آینده را با سرعت بیشتری طی کنیم و استان و شهری آباد و شاد داشته باشیم.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه طبیعتا وظیفه سنگینی برعهده شهردار جدید شهر اهواز وجود خواهد داشت، گفت: شهردار اهواز باید یک برنامه‌ریزی جدید داشته باشد و مهم‌ترین مشکلات شهر را احصا کند و در چارچوب این برنامه، باید ساختارهای موجود را تغییر دهد. با ساختارهای موجود نمی‌شود این شهر را در مسیر آبادانی هدایت کرد و ما نیازمند تحول اساسی در ساختارهای موجود و فرآیندها هستیم.

 

وی با اشاره به لزوم حرکت در مسیر سالم، خاطر نشان کرد: علاوه بر این باید زمینه رانت‌خواری را بزداییم و حرکت سالم را در مسیر عمران و آبادانی شهر اهواز در پیش بگیریم. طبیعتا باید علاوه بر منابع ملی، با ابتکارات مناسب و ظرفیت‌هایی که در استان خوزستان وجود دارد، منابع مطمئن و پایداری برای پشتیبانی از برنامه‌های خود طراحی کنند که این وظیفه ما را در استان و شهرداری سنگین می‌کند.

 

خلیلیان با بیان اینکه ما در استان خوزستان مشکل توزیع امکانات را داریم و باید اقدامات را عادلانه دنبال کنیم و این مشکل را برطرف کنیم، افزود: باید در شهر اهواز در مناطق مختلف، توزیع امکانات و منابع را عادلانه کنیم و توسعه متوازن شهری را در شهر اهواز داشته باشیم. در حال حاضر شهر اهواز از دوگانگی و دوقطبی عجیبی برخوردار است‌. برخی مناطق، بسیار عقب مانده و برخی پیشرفته‌اند البته نه به پیشرفتگی برخی از شهرها که از منابع استان خوزستان بهره‌مند شده و می‌شوند.

 

وی گفت: ان‌شاءالله شاهد استان و شهری در تراز مردم خوزستان باشیم. از شهرداران سابق تقدیر و تشکر می‌کنم و برای شهردار جدید آرزوی موفقیت دارم.

 

مدیران باید آماده ارائه عملکرد به مردم باشند

در بخشی دیگر حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان اظهار کرد: اولین رسالت انبیاء این بود که ارتباط ما را با خدای متعال محکم کنند؛ حال اگر در زمانی که نظام جمهوری اسلامی در اوج قدرت است نتوانیم این ارتباط را محکم کنیم پس کی می توان به این مهم دست پیدا کرد.

وی با اشاره به فرایض واجب دینی افزود: رفتار های مردم برگرفته از الگوی مسئولین و بزرگان است و طبق روایات و احادیث مردم به حاکمان خود شبیه ترند تا به پدران خود.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان عنوان کرد: همه ما می دانیم که ما منابع محدودی در اختیار داریم، اما اگر دولت جدید توانایی حل مشکلات را با همین وضعیت در توانایی خود نمی دید هیچگاه این مسئولیت خطیر را متقبل نمی شد.

 

وی بیان کرد: امروز مردم به دنبال عمل بوده و مدیران باید آماده ارائه عملکرد به مردم باشند

 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: ما معتقدیم مشکلات در سایه اتحاد و وحدت در کنار یکدیگر قابل حل است و نمی توان به صورت جزیره ای عمل کرد.

 

موسوی فرد گفت: تغییر وضعیت موجود نیازمند تغییرات مثبت است و برای آن که وضعیت به روال قبل نباشد، تغییر افراد اجتناب ناپذیر بوده و در این مورد لازم است به این نکته تاکید کرد که این استان سرشار از جوانان انقلابی است که هر کدام برای خود علی هاشمی ها هستند.

 

نماینده ولی فقیه در خوزستان با اشاره به مشکلات شهر اهواز تصریح کرد: اهواز به عنوان قلب یک استان و مرکز آن، باید دچار تغییرات بزرگ شود و مردم چشم انتظار این تغییرات هستند.

 

یک درصد از سهم آلایندگی به شهرداری پرداخت می شود

همچنین مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: آرزوی مردم استان این بود که خوزستانی ها در بدنه دولت سهم داشته که خوشبختانه در این دولت ۲ نفر از معاونین رئیس جمهور خوزستانی هستند.

وی گفت: رئیس و نایب رئیس ۲ کمیسیون از مجلس از نمایندگان خوزستان هستند که نشانگر وحدت مدیران است. باید با همراهی و همدلی بیشتر مسئولان، امید را به مردم برگردانیم.

 

یوسفی عنوان کرد: زمانی در اهواز به هنگام بارندگی و مشکلات ناشی از آن ادارات همدیگر را متهم می کردند ولی در حال حاضر با پیگیری نماینده ولی فقیه و استاندار خوزستان، دستگاه های مربوطه پا به پای هم کار می‌کنند تا مشکلات این حوزه را برطرف کنند.

 

وی افزود: برای پرداخت حق آلایندگی که جزو مطالبات و حق قانونی مردم است، با تلاش‌های صورت گرفته و پیگیری در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، یک درصد از حق آلایندگی که مقرر بود به محیط زیست پرداخت شود به حساب شهرداری ها واریز می شود که این‌ میزان برای بعضی شهرهای جنوبی به چند ده میلیارد تومان می‌رسد.

 

یوسفی تاکید کرد: افتخار می‌کنم که عضو کوچکی از بدنه شهرداری اهواز بودم چرا که نیروهای این سازمان قشری زحمت کش هستند که باید به آنها اعتماد کرد.

 

نماینده مردم اهواز در مجلس همچنین در خصوص تبدیل وضعیت کارکنان شهردار ی اهواز گفت: کارکنان شهرداری همواره در خط اول خدمت هستند و با وجود این موضوع همه باید از نظر قرارداد وضعیت یکسانی داشته باشند.

 

وی ادامه داد: به همین منظور مقرر شد ظرف سه ماه آیین نامه استخدامی نیروهای شهرداری اجرایی شود که به دلیل جابجایی دولت به تعویق افتاد و در تلاش هستیم هرچه زودتر این مهم انجام شود.

 

او تاکید کرد: مناطق محروم و حاشیه شهر را نمی‌توان با اعتبارات شهرداری اهواز سر و سامان داد.

 

در ادامه مجتبی یوسفی گفت: با پیگیری‌ ها و تلاش در مجلس ،اعتباری بالغ بر یک هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان به پروژه های فاضلاب تخصیص یافت که با آورده قرارگاه خاتم الانبیا این رقم به بیش از ۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

 

محوریت اصلی شورای ششم؛ ثبات در مدیریت شهری است

سیاوش محمودی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز نیز اظهار کرد: فرصتی که برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به ویژه برای استان خوزستان در دولت جدید ایجاد شده، یک فرصت استثنایی برای حضور مدیران و معاونین در سطح ملی برای خوزستان و اهواز است که نوید بخش آینده ای روشن همراه با رشد و توسعه خواهد بود.

وی افزود: اهواز با جمعیتی بالغ بر یک میلون و ۲۵۰ هزار نفر از کلانشهر های بزرگی است که دارای مشکلات متعددی در حوزه های مختلف عمرانی، حمل و نقل، فرهنگی و غیره است که نیازمند یک نگاه ویژه در سطح ملی است.

 

محمودی عنوان کرد: مشکلات اهواز در زیرساخت ها مثل آب و فاضلاب، آسفالت، آب های سطحی، حمل و نقل عمومی، حاشیه نشینی، بافت های فرسوده و سایر مشکلات، حل شدنی نیست مگر با نگاهی ویژه در سطح استان و با اختصاص اعتبارات ویژه ملی، که این نگاه و اعتبارات باید در سایه همدلی و وحدت باشد.

 

وی با تشکر از اقدامات صورت گرفته شورای قبلی و شهرداران گذشته عنوان کرد: شعار این شورا مساله شفافیت و صداقت در کار خواهد بود که تا پایان همین روند را دنبال خواهد کرد.

 

شورای اسلامی شهر اهواز با بیان این نکته که محوریت اصلی این شورا مساله ثبات در مدیریت است گفت: ثبات مدیریتی در مدیریت شهری مساله ای است که در شورای ششم به طور جد دنبال می شود.

 

محمودی مساله بعدی را مساله تعامل میان بخشی در حوزه های مختلف شهری خواند و اضافه کرد: یکی دیگر از برنامه های شورای ششم، بحث انظباط مالی است که از مسائل مهم تلقی می شود.

 

وی گفت: شعار دولت جدید در مورد فساد ستیزی و نگاه عدالت محورانه مساله ای است که شورای شهر نیز آن را در مدیریت شهری دنبال کرده و با توجه به توزیع عادلانه خدمات در شهر، نگاه عدالت محور و توجه به مناطق کم برخوردار را در برنامه دارد.

 

این مقام مسئول با اشاره به اهمیت حوزه فرهنگی، تصریح کرد: توجه به نخبگان مساله مهم دیگری است که نیاز به توجه و استفاده از نخبگان و مدیران جوان انقلابی دارد و دیدگاهی است که شورای شهر سعی بر پیروی از آن دارد.

 

رییس شورای ششم شهر اهواز عنوان کرد: شهرداری اهواز با بودجه ای که دارد و آن مقداز از بودجه که محقق شده، نمی تواند چالش های فعلی را پشت سر بگذارد و نیازمند تحقق ارزش افزوذه و حق آلایندگی و اعتبارات ملی است که در این راه از استاندار ویژه اهواز می خواهیم که به شورا و شهرداری اهواز کمک کند.

 

وی در پایان یاد آور شد: مساله آخر مساله سرمایه گذاری است که شیوه مهم حل و برون رفت از مسائل و معضلات موجود است و در این راه دست سرمایه گذاران را می به گرمی می فشاریم و از دستگاه های مختلف هم خواستاریم که در مانع زدایی برای حل مشکلات به سرمایه گذاران کمک کند.

 

مدیران پرکار، پاسخگو و مسئولیت پذیر مورد حمایت جدی بنده هستند

رضا امینی شهردار اهواز در پایان این مراسم اظهار کرد: با تمسک به قدرت لایزال الهی و چشم امید به عنایت اهل بیت و با حمایت مردم، هماهنگی و همدلی همه دلسوزان و دغدغه مندان خوزستان و به ویژه اهواز، علما، روحانیت معظم، نماینده ولی فقیه در خوزستان و دیگر مسئولان استانی و شهرستانی همه سعی و تلاش خود را در افزایش وحدت، هم افزایی و کمرنگ شدن مرزهای غیرضروری اداری در شهر و استان با حضور تمام وقت و فعالیت های شبانه روزی ذیل مدیریت جهادی و عقلانی در مسیر خدمت بی منت به مردم اهواز حرکت و در این مسیر از هیچ کوششی دریغ نمی کنم.

وی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف مدیریت شهری و ارتقا شان شهر و بهبود شرایط زیست پذیری و برای اینکه مردم از آسایش، آرامش و رفاه بیشتری بهره مند شوند به وجود ابزارهای مدیریتی و امکانات نیاز داریم که یکی از آنها منابع مادی است که ان شاءالله با استفاده از ظرفیت های ملی، شفافیت های مالی، استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی و مطالبات شهرداری از دولت زمینه های تحقق این موارد را در بُعد منابع مادی پیش بینی می کنیم.

 

امینی ادامه داد: اکنون دست یاری به سمت همگان دراز کرده و اعلام می کنم که اگر کسی به هر دلیلی اراده بر همراهی با مدیریت شهری ندارد، به اراده آنها احترام گذاشته و تقاضا می کنم به احترام قانون و اعتنا به شایستگی های اهواز در راستای خدمت به پیشرفت شهرشان کمک کنند تا ان شاءالله شهر پرافتخار اما رنجور و خسته اهواز را به شهری بانشاط، زیبا و زیست پذیرتر تبدیل کنیم.

 

وی بازگشت اقتدار به مدیریت شهری با تعامل بین بخشی و برقراری عدالت فضایی و مکانی در محلات شهر خصوصا رسیدگی تمام وقت به محلات محروم از خدمات شهری و در رأس همه آنها تلاش برای رفع حداکثری معضلات روان آبها در شهر و هماهنگی ۱۰۰ درصدی با ادارات و سازمان های مرتبط در موضوع فاضلاب شهری را از مهمترین اولویت های مدیریت شهری برشمرد.

 

شهردار اهواز تصریح کرد: مهمتر از مسائل مطرح شده ایجاد ساز و کار تخصص گرا برای استفاده از ظرفیت های باانگیزه در شهرداری است که مملو از نیروهای باانگیزه و توانمند است؛ همچنین تغییرات اساسی در رویکردها و راهبردها می تواند در کنار منابع مادی ما را به سرمنزل مقصود برای اهوازی پرآوازه و زیست پذیرتر آماده کند.

 

امینی با اشاره به اینکه استفاده از نیروهای متعهد، پاکدست، متخصص و باانگیزه قطعا راهبردی استراتژیک برای تحقق اهداف مدیریت شهری است، ادامه داد: خط قرمز این مدیریت فساد از هر نوعی، رخوت و بی انگیزگی، هدررفت منابع و سرمایه های انسانی و مادی است؛ همچنین ساماندهی نظام اداری شهرداری و حمایت جدی از کارکنان خدوم و پاکدستی که به شهر و شهرداری حس تعلق داشته و دارند نیز از اولیت های مهم و ضروری محسوب می شود.

 

این مقام مسئول با اشاره به اینکه دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی با تعهد بر حفظ حقوق آنان و رعایت قوانین یکی از مهمترین راهبردهای این دوره از مدیریت شهری است، گفت: وصول مطالبات شهرداری و مطالبه حقوق اهواز از بخش های مختلف حاکمیت از جمله ضرورت ها و اقدامات اساسی شهرداری اهواز محسوب می شود.

 

وی اضافه کرد: اعتماد بخش خصوصی برای مدیریت از اهمیت بالایی برخوردار است و بر همین اساس تسهیل فرآیند سرمایه گذاری و تأمین آرامش روانی برای سرمایه گذاران را جزو برنامه های کاری خود قرار دادیم و برای جذب سرمایه گذاران فرش های قرمز پهن می کنیم تا بتوانند با خیال راحت به توسعه شهر کمک کنند.

 

امینی با تأکید بر اینکه قطعا مدیران پرکار، پاسخگو و مسئولیت پذیر مورد حمایت جدی بوده و افراد بی نشاط و ناکارآمد جایگاهی در شهرداری ندارند، عنوان کرد: رسیدن به شهری زیبا، نظیف، منظم و با خدمات عادلانه، تکریم مردم و خصوصا حفظ حرمت مراجعان و برقراری امنیت مالی و کرامت شخصی آنها محقق و هیچ عذری در این خصوص مسموع و پذیرفته نخواهد بود.

 

وی عنوان کرد: آسفالت معابر، زیباسازی شهری (از مقوله های انکارناپذیر و درخور شأن اهواز است)، فضای سبز بانشاط، متراکم و مطلوبی که بتواند هم کارکرد اکولوژیکی و تفرجگاهی برای خانواده های اهوازی باشد را در برنامه های کاری خود داریم.

 

شهردار اهواز با تأکید بر در برنامه بودن تکمیل پروژه های نیمه تمام به ویژه قطار شهری که چند سالی زمین گیر شده بیان کرد: سرعت بخشیدن به پروژه تقاطع های غیرهمسطح که به صورت نیمه کاره رها شده و یا با سرعت کمی در حال انجام است؛ همچنین ساماندهی مناطق شهری به لحاظ عدالت اجتماعی و رفع نیازهای خدماتی آنها نیز در برنامه کاری شهرداری اهواز قرار دارد.

 

امینی یادآور شد: آنچه که به عنوان سرانه ها در حیطه وظایف شهرداری قرار دارد، از جمله فضای سبز، فرهنگسرا و ورزشگاه است با یک فضا و نگاه عادلانه بین محلات اقدام می شود تا به تدریج ظرفیت های بیشتری را هم از منابع دولتی و هم از سرمایه گذاری بخش خصوصی به خدمت بگیریم.

 

شهردار اهواز خبر داد: ساماندهی یکی از مهمترین اَبَرسازه های طبیعی در شهر به نام رودخانه کارون در مدیریت شهرداری این دوره مدنظر است؛ همچنین مابقی موارد را به صورت مویرگی در محلات با محوریت مساجد و استفاده از ظرفیت دینی علما، مذهبی و فرهنگی مساجد می توانیم این شبکه مویرگی برای همکاری با مدیریت شهری را تشکیل دهیم.

 

امینی خبر داد: به مردم قول می دهم که به اتفاق دیگر همکاران تمامی اوقات شبانه روز را صرف خدمت بی منت به آنها کنیم؛ یکی از مهمترین اقدامات در شرایط فعلی دفع روان آب های سطحی است تا در ایام بارندگی بتوانیم عوارض سال گذشته را کاهش دهیم که با همکاری آبفا ساخت شبکه فاضلاب به خصوص برای مناطق محروم در رأس برنامه های شهرداری قرار دارد.

 

 

پیام شهروندی اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اهواز

پرسنل خدوم شهرداری، شهر را تمیز می‌کنند و شهروندان فهیم آن را پاکیزه نگه می‌دارند.

https://hoorkhabar.ir/698567کپی شد!
127
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.