مسئولان در حوزه آبریز کرخه بایستی پاسخگوی بحران های اخیر خوزستان باشند

هورنیوز – بر اساس آمار به دست آمده، حجم کل منابع آبی سدهای استان خوزستان به کمتر از ۱۳ درصد ظرفیتشان رسیده است. از اصلی‌ترین دلایل کاهش منابع آبی را می‌توان آزادسازی منابع سد کرخه به دلیل شکل‌گیری بحران آبی در تابستان امسال، مخصوصاً در منطقه هورالعظیم دانست. با توجه به پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی که نشان می‌دهد حجم بارش‌ها در پاییز امسال رشد محسوسی نخواهد داشت بایستی برای جلوگیری از شکل‌گیری بحران جدید، چاره‌ای اندیشیده شود.

 

در همین رابطه محمد پورحمید، کارشناس حوزه آب، ضمن اشاره به دلایل شکل‌گیری و تشدید بحران آب خوزستان در فصل تابستان گفت: زمانی‌که با محدودیت منابع آب و در اصطلاح خشکسالی مواجه می‌شویم، باید با استفاده از اصول به روز مدیریت منابع آب، نسبت به کاهش ریسک اقدام کنیم.

 

این کارشناس حوزه آب ضمن تاکید بر اینکه عمده مشکلات به وجود آمده در بحران‌های آب خوزستان ناشی از سوءمدیریت حوضه‌های آبریز به خصوص حوزه آبریز کرخه است، گفت: متأسفانه مسئولان عمده مشکلات را به گردن خشکسالی می‌اندازند، در حالیکه خشکسالی تنها پرده از سوءمدیریت سال‌های اخیر می‌اندازد.

 

وی در تشریح مشکلات به وجود آمده در حوضه آبریز کرخه و شروع بحران خوزستان گفت: تخصیص آب و نظارت بر این مسئله وظیفه وزارت نیرو در حوضه آبریز کرخه بود و این وظیفه نباید با بهانه‌های متعدد نادیده گرفته می‌شد.

 

او با انتقاد از عملکرد مسئولین حوضه آبریز کرخه در دوره خشکسالی گفت: زمانی که مدل‌سازی‌های علمی و محاسبات می‌گویند که خروجی سد کرخه باید ۷۵ متر مکعب بر ثانیه باشد و مسئولین خروجی سد را به ۱۶۰ متر مکعب می‌رسانند، یعنی تنها به فکر راه‌های درمان کوتاه و در مدیریت خشکسالی ناتوان هستند.

 

این کارشناس حوزه نیرو تاکید کرد: متولیان وزارت نیرو در کرخه ادعا دارند، موارد خارج از بحث کارشناسی دلیل این تصمیم است، در حالیکه این مسئله تنها بهانه است و مسئولی که به ابعاد بحران آگاهی داشته و به علم مدیریت منابع آب مسلط داشته باشد طبیعتاً می‌تواند سایر مسئولین را قانع کند.

 

پورحمید در پایان گفت: مدیریت منابع آب کشور باید با اصول حکمرانی دنبال شود و تداوم شیوه کنونی با استفاده از مسئولانی که سوء مدیریتشان در سطوح پایین هم اثبات شده تنها زمینه‌ ساز تشدید بحران است.

https://hoorkhabar.ir/698513کپی شد!
84