چرا رسانه ها در جریان نحوه پیگیری و زمان اتمام مشکلات استان خوزستان قرار نمی گیرند؟

هورنیوز – نزدیک به یک ماه از انتصاب صادق خلیلیان بعنوان استاندار خوزستان می گذرد. مردم این استان امید دارند که وی با استفاده از تجربه در مدیریت های کلان پیشین خود، مشکلات انباشته شده سالهای گذشته خوزستان را پیگیری و برطرف نماید. البته حل میراث مدیران دولت های قبلی در این استان یک عزم ملی می خواهد که طی چند سال با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی امکان پذیر خواهد بود. ولی آنچه که می بایست در اولویت کاری استاندار ویژه قرار داده شود مسائلی است که با جان و معیشت شهروندان خوزستانی ارتباط دارند.

 

باتوجه به این موارد حل مشکلات خوزستان نیز همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده و همین توجهات نقطه عطف و امیدواری در جهت برون‌ رفت این استان از عقب‌ ماندگی ها محسوب می‌شود. از این رو با استقرار دولت جدید و اهتمامی که برای حل مشکلات خوزستان وجود دارد، رئیس‌جمهور نخستین سفر خود را به این استان اختصاص داد تا بارقه‌ های امید خوزستانی‌ها برای رسیدن به روزهای روشن افزوده شود. لذا در این گزارش به مسائل مهم استان خوزستان پرداخته می شود که امید است صادق خلیلیان بعنوان استاندار ویژه این استان موارد مطرح شده را در اولویت های پیگیری خود قرار دهد.

 

در همین خصوص یکی از مشکلات اساسی خوزستان که شهروندان، رسانه ها، مسئولین خوزستانی و… بر آن وحدت‌ نظر دارند موضوع جلوگیری از انتقال آب کارون به استان همجوار است که در واقع مُطالبه عمومی این مردم به شمار می‌آید. موضوع مذکور باعث شده که آسیب‌ های زیادی به صنعت، آب شرب، محیط زیست و تالاب‌های خوزستان وارد شود، لذا این بحث کلان به‌ عنوان یکی از اولویت های مهم برای استاندار خوزستان به شمار می آید. (لازم به ذکر است بر اساس سند سازگاری با کم آبی که توسط کارشناسان سازمان آب و برق و وزارت نیرو تدوین شده است نشان می دهد خوزستان در حوزه آب شرب، صنعت، کشاورزی و محیط‌ زیست نیاز به ۳۳ میلیارد متر مکعب آب دارد، که اگر بناست وزارت نیرو بحث انتقال آب را پیگیری نماید نخست حقآبه آن را مشخص نمایند، سپس مازاد را انتقال دهد. البته بر اساس برآورد کارشناسی‌ شده آورد آب به استان خوزستان در سال‌های پُربارش ۲۹ میلیارد متر مکعب است و اکنون که خشکسالی وجو دارد با اُفت آورده مواجه هستیم)

 

یکی دیگر از اولویت‌های مهم برای استان خوزستان، حل مشکل بیکاری و عدم وجود اشتغال برای جوانان استان است که اگر بخواهیم بعنوان اولویت‌ رتبه‌ بندی کنیم بی‌شک رتبه نخست به این موضوع اختصاص خواهد یافت. طبق آمارها استان خوزستان رتبه سوم بیکاری را دارد و با توجه به ظرفیت‌های بی‌شماری که در این استان وجود دارد این مهم برازنده و در شأن مردم خوزستان نیست.

 

در همین زمینه قاسم سلیمانی دشتکی استاندار سابق خوزستان پیشتر گفته بود، معمولا نرخ بیکاری که اعلام می‌شود واقعی نیست. نرخ بیکاری خوزستان ۱۴.۵ درصد اعلام می‌شود اما اگر در استان بگردید می‌بینید که قطعا این نرخ بالاتر است. بر اساس معیارها اگر کسی در هفته دو ساعت شاغل باشد، جزو آمار نرخ بیکاری حساب نمی‌شود اما این اصلا معنادار نیست و در بسیاری از مناطق استان خوزستان نرخ بیکاری بالاتر از ۴۰ تا ۴۵ درصد است. آمار نرخ بیکاری بسیاری از واقعیت‌های خوزستان را در بحث اشتغال نشان نمی‌دهد.

 

از سویی نظام با اطمینان به این نتیجه رسیده‌ که استان خوزستان در حوزه اشتغال مشکل جدی دارد. در همین راستا می بایست مسئولینی همچون وزیر صنعت و معدن با برنامه های بلند مدت پای کار بیایند تا این معضل برطرف گردد. همانگونه که همگان واقف هستند شرکت‌های صنعتی بسیار زیادی در استان خوزستان وجود دارند که علاوه بر تولید ثروت می‌توانند به افزایش نرخ‌ اشتغال کمک شایانی نیز داشته باشند. همچنین یکی از کارهایی که در راستای‌ ایجاد اشتغال قاطعانه باید انجام شود، اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری است که باعث‌ اشتغال‌ زایی حدود ۲۰۰ هزار نفر به‌ صورت مستقیم و غیرمستقیم در استان خواهد شد.

 

یکی در یگر از مشکلاتی که باید در پی حل آن رفت بحث راه‌های خوزستان است. اگر از همه ورودی ها به این استان وارد شده باشید متوجه تفاوت راه های ماشین رو در استانهای دیگر و خوزستان خواهید شد. وقتی ورودی‌ و خروجی‌های خوزستان تا این اندازه نامطلوب و ناهموار باشد جاده‌های داخلی نیز به مراتب با خرابی‌های بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند. (برای مثال جاده اهواز به هفتکل در سال گذشته حدود شش تصادف مرگبار داشته که منجر به فوت چندین نفر از خوزستانی ها شده است و همچنین در اکثر راه های های ارتباطی این مشکلات وجود دارد که سالانه منجر به تصادف یا کشته و زخمی شدن تعداد زیادی از شهروندان خوزستانی می شود)

 

البته در بحث اقتصاد و جذب نیروهای بومی با بخشنامه ای که استاندار خوزستان در تاریخ ۳۱ شهریور ماه گذشته ابلاغ کرده مشکلات عمده این دو حوزه حل خواهد شد به شرطی که زمانت اجرایی برای آن وجود داشته باشد و کارگروهی برای چگونگی اجرای این بخشنامه، پیگیری، نظارت و اطلاع رسانی از نحوه انجام آن به وجود بیاید که مشخص شود چقدر موضوعات مطرح شده در بخشنامه مذکور اجرا و پیاده سازی شده است. (جهت خواندن یک گزارش از مشکلاتی که ممکن است از اجرای این بخشنامه جلوگیری کند بر روی این تیتر آیا بخشنامه جدید استاندار اجرایی می شود؟ بزنید)

 

در پایان می توان به مشکلات محیط زیست، فرهنگی و … نیز اشاره کرد که این موارد را می بایست مدیران مربوطه پیگیری نمایند و صادق خلیلیان بعنوان استاندار ویژه خوزستان عنوان نماید مشکلات فوق الذکر در چه مدت زمانی حل خواهند شد و رسانه ها را در جریان روند انجام و پیگیری این موارد قرار دهد. لازم به توضیح است تا کنون از سوی استاندار خوزستان هیچگونه نشست خبری برای زمان و چگونگی پیگیری مسائل خوزستان صورت نپذیرفته است و انتظار می رود وی نسبت به معرفی مسئولین ناکارآمد و حل مشکلات این استان در یک نشسته خبری به رسانه های استان خوزستان پاسخگو باشد.

 

علی بهمن

https://hoorkhabar.ir/698419کپی شد!
67
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.