طلب چند هزار میلیاردی خوزستان از دولت بابت حق آلایندگی

هورنیوز – حبیب آقاجری ظهر امروز چهارشنبه در نشست مجمع نمایندگان خوزستان که با حضور «محسن رضایی» معاون اقتصادی رئیس‌جمهور برای بررسی مسائل و مشکلات اقتصادی استان خوزستان برگزار شد، بیان کرد: حوزه انتخابیه‌ام با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کند اما معضل اصلی بحث اشتغال و بیکاری جوانان است و تعداد زیادی از جوانان بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام بیکار هستند.

 

وی با اشاره به اینکه در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی حدود ۳۳ هزار نفر مشغول به کار هستند که از این تعداد فقط ۱۹ درصد بومی منطقه‌اند، افزود: برای حل معضل اشتغال دو راهکار کوتاه‌مدت و بلندمدت وجود دارد که راهکار کوتاه‌مدت آن، اختصاص سهمیه استخدام برای نفرات بومی است.

 

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی (ره) در مجلس با اشاره به نیاز برای ایجاد ظرفیت جدید در حوزه اشتغال منطقه تأکید کرد: ظرفیت بسیار خوبی برای احداث صنایع پایین‌دستی و تکمیلی در حوزه انتخابیه بنده وجود دارد.

 

آقاجری بیان کرد: در منطقه ما بیش از ۲۸ مجتمع پتروشیمی وجود دارد که عمده تولیدات آنها مواد خام یعنی اولین حلقه از زنجیره محصولات شیمیایی است و با توجه به این موضوع، احداث صنایع پایین‌دستی و تکمیلی نیاز به هزینه هنگفت ندارد.

 

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: راهکار دوم و بلندمدت این است که صنایع پتروشیمی که درآمد و سوددهی خوبی هم دارند، درصدی از سود خود را برای ایجاد صنایع پایین‌دستی در مجموعه خود سرمایه‌گذاری کنند.

 

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام خمینی (ره) در مجلس افزود: صنایع پتروشیمی با این کار محصولات با ارزش افزوده تولید کرده و برای تعداد زیادی از جوانان اشتغال ایجاد می‌کنند.

 

وی در این نشست در خصوص حق آلایندگی اظهار کرد: خوزستان سهم ۸۵ درصدی در تولید و استخراج نفت دارد اما مالیات بر ارزش افزوده نفت را به منطقه‌ای که پالایشگاه در آن احداث شده است، اختصاص می‌دهند و این در صورتی است که نفت در خوزستان تولید و استخراج می‌شود.

 

آقاجری با اعتراض نسبت به این موضوع یادآور شد: نفتی که از چاه استخراج می‌شود، قابلیت استفاده ندارد و در خوزستان با گذر از یک فرآیند برای ارسال به پالایشگاه‌ها آماده می‌شود.

 

وی گفت: خوزستان چند هزار میلیارد تومان بابت حق آلایندگی از دولت طلب دارد ولی هیچ توجهی به آن نمی‌شود که اگر همین طلب حق آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده به استان پرداخت شود، بسیاری از مشکلات خوزستان از نظر اعتباری حل می‌شود.

 

 

مهر

https://hoorkhabar.ir/697928کپی شد!
106
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.