در معارفه استاندار جدید خوزستان چه گذشت؟

هورنیوز – احمد وحیدی روز پنجشنبه در آیین معارفه استاندار جدید خوزستان در مجتمع فجر سپاه در اهواز افزود: یکپارچگی در سطوح مختلف یکی از شروط اصلی پیشرفت در استان خوزستان است این استان قطعه مهم از این سرزمین است و همه باید در ساختن آن کمک کنند.

 

وی اظهار داشت: همه صنعتهای بزرگ و شرکت ها باید در یک برنامه جامع نقش خود را در توسعه استان خوزستان مشخص کنند و وارد میدان توسعه شوند.

وحیدی با اشاره به ایجاد تحول در مدیریت شهری در خوزستان بیان کرد: سیمای برخی شهرهای خوزستان باید تغییر کند و شهرداران و شورای های شهر باید در این زمینه همت کنند، سیمای برخی شهرها باید با نشاط تر باشد و  مدیریت شهری  باید تحول و تکامل را به دنبال داشته باشد.

 

وزیر کشور ادامه داد: در برخی پروژه‌های ملی مانند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری باید تلاش مضاعفی در استان خوزستان صورت گیرد.

 

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان خوزستان در حوزه گردشگری گفت: یکی از ظرفیتهای معنوی این استان راهیان نور است. در کنار آن وجود آرامگاه علی بن مهزیار (ع) و سایر امام زادگان، حرم حضرت دانیال نبی(ع)، همچنین شخصیت های برجسته، ظرفیت بسیار وسیعی را در حوزه گردشگری برای این استان فراهم آورده است.

 

وزیر کشور افزود: ظرفیت های کشاورزی و آبزی پروری، همجواری با عراق و ظرفیت های معنوی نظیر راهیان نور و بقاع زیارتی در خوزستان بی نظیر است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه خوزستان نیازی به امتحان مجدد ندارد چون در دوران مختلف از امتحان آزمایش سرفراز بیرون آمده است گفت: ۱۲۳ نقطه محروم در خوزستان شناسایی شده است که همه دستگاهها برای محرومیت زدایی این مناطق باید اقدام کنند.

 

وحیدی افزود: صنایع تبدیلی و پایین دستی پتروشیمی که دهها برابر ارزش افزوده دارد باید در خوزستان توسعه  باید.

 

وزیر کشور گفت: برای این استان سند پیشرفت و توسعه  می‌خواهیم تا براساس آن مدیران محلی بتوانند مشکلات استان را برطرف کنند.

 

ضرورت تدوین سند توسعه و پیشرفت خوزستان

وزیر کشور گفت: برای استان خوزستان باید سند پیشرفت و توسعه تدوین شود تا بر اساس آن مدیران محلی بتوانند مشکلات استان را برطرف کنند.

 

وی تدوین سند توسعه و پیشرفت خوزستان را خواست ریاست جمهوری خواند و گفت: براساس سند توسعه و پیشرفت و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور باید برنامه ها به صورت زمان‌بندی در استان اجرا شوند و مشخص گردد چه پروژه‌ای از چه زمانی با چه میزان اعتباری آغاز و چه زمانی تکمیل می‌ شود، پشتوانه سند توسعه و پیشرفت نقش مشارکت‌های حداکثری است.

 

رفع مشکلات خوزستان دغدغه مقام معظم رهبری و رییس جمهوری است

وزیر کشور با تبیین ظرفیت های متنوع اقتصادی، فرهنگی، صنعتی، کشاورزی و موقعیت راهبردی خوزستان گفت: رفع مشکلات خوزستان دغدغه جدی مقام معظم رهبری و رییس جمهوری است و مطمئن هستیم در سایه یکپارچگی، یکصدایی و یکدستی می توان از این ظرفیت ها برای برون رفت از چالش ها بهره گرفت.

 

وحیدی افزود: خوشبختانه هم اکنون یکپارچگی و کنار هم بودن در سه قوه حاکمیتی ایجاد شده و این فرصتی بی نظیر برای حل مشکلات کشور به خصوص خوزستان فراهم شده است.

 

وی انتخاب یک استاندار بومی و آشنا به مسایل و چالش‌های استان خوزستان را فرصتی مغتنم و ارزشمند برای توسعه و عمران خوزستان بیان کرد و افزود: استاندار خوزستان با اختیارات ویژه با همراهی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، نمایندگی ولی فقیه در استان و مشارکت مردم می تواند گره های استان را یکی پس از دیگری باز کند.

 

وزیر کشور تاکید کرد: هیچ مساله حاشیه ای نباید مانع پیشرفت استان در دوران جدید باشد.

 

وی با بیان اینکه بخش مهمی از درآمد کشور از خوزستان تامین می شود ولی مردم این استان در دهه های اخیر با مشکلات حادی در حوزه های آب، بیکاری، محیط زیست رو به رو بوده اند افزود: اقتصاد دریا، منابع زیرزمینی، کشاورزی، اقوام گوناگون، صنایع بزرگ، بنادر و مناطق آزاد و ویژه از ظرفیت های مهم برای توسعه استان هستند ولی متاسفانه هنوز بخش های زیادی از خوزستان از توسعه نامتوازن، عقب ماندگی و بیکاری رنج می برند و این پذیرفتنی و قابل قبول نیست.

 

وزیر کشور با اشاره به اینکه همه بخش ها باید مشارکت حداکثری در توسعه و رفع عقب ماندگی ها داشته باشند افزود: صنایع بزرگ باید نقش خود را در دوره جدید تعیین و تنظیم کنند.

 

وحیدی همجواری خوزستان با عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس را فرصتی برای توسعه مراودات اقتصادی (صادرات و واردات) بیان کرد و افزود: اگر از این ظرفیت به خوبی استفاده می شد چهره استان متحول می شد و بستری مناسب برای توسعه سایر بخش ها فراهم می گردید.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش محوری خوزستان در دفاع از نظام اسلامی و تقدیم ۲۳هزار شهید دوران دفاع مقدس و شهدای مدافع حرم اشاره کرد و افزود: خوزستان با همه مشکلات و گلایه هایی که مردم دارند همچنان دژ اصلی دفاع از کشور و نظام اسلامی است و دشمنان به این مساله کاملا” آگاه هستند.

 

در قسمتی دیگر حجت الاسلام سید محمد نبی موسوی فرد با اشاره به اینکه ۴۲ سال است که خداوند فرصت خدمتگزاری را به انقلاب اسلامی ایران اعطا کرده است، یادآور شد: در بخشی از زیارت حضرت ابوالفضل آمده تبعیت از امام زمان را با چهار ویژگی شهدای کربلا محقق شدنی می‌داند، تسلیم در برابر امامین انقلاب، تصدیق، تبعیت از امام و وفا به او و همچنین استفاده فوق توان از ظرفیت‌ها همان چهار ویژگی است.

وی افزود: در عهدنامه مالک اشتر چهار مأموریت مهم از سوی امام علی به مالک اشتر واگذار شده که رسیدگی کامل به جمع آوری خراج (توجه ویژه به اقتصاد)، پیکار با دشمن در همه صحنه‌ها، اصلاح اهل شهر (تسهیل برای دسترسی به بهشت) و عمران و آبادی هستند.

 

حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد با اشاره به اینکه توصیه امام خدمت به مردم است، تصریح کرد: تأکید بر تقوا و اهمیت بر نقش آن در زندگی انسان، مبارزه با هوای نفس، توصیه به ذخیره عمل صالح و اجتناب در بخل (در همه صحنه‌ها)، تلاش و کوشش برای جلب رضایت مردم به‌خصوص محرومان و نهی از سرکشی در برابر فرمان خدای متعال از دیگر توصیه‌های امام علی (ع) به مالک اشتر است.

 

امام جمعه اهواز ادامه داد: گماردن مأموران اطلاعاتی و حراست (مؤثر در پیشگیری از اختلاس در کشور)، لزوم رسیدگی به وضع ایتام، اقامه نماز اول وقت و همچنین تعیین وقت ملاقات عمومی (دسترسی عمومی مردم به مسئولان) نیز از دیگر توصیه‌های امام علی (ع) به مالک اشتر بود.

 

وی با اشاره به کرونا به‌عنوان دغدغه اول مقام معظم رهبری اظهار کرد: چون جان انسان‌ها در خطر است، این اولویت بسیار مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار گرفت.

 

۵ اولویت مهم خوزستان

حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد با اشاره به اینکه دغدغه مردم بحث اربعین است، یادآور شد: برای اربعین امسال ۳۰ هزار نفر سهمیه داده‌اند ولی چه کسی پول دارد برای سفر هوایی و باید این شرایط را برای مردم با وسع مالی ضعیف تسهیل کرد؛ دولت عراق در ایام انتخابات به ایران نیاز دارد و دیپلماسی باید قوی‌تر شده و بخشی از سهمیه به سفر زمینی اختصاص پیدا کند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان با اشاره به اینکه پنج اولویت را به‌عنوان چراغ راه به رئیس‌جمهور اعلام کردیم که در صورت پیگیری بخش اعظمی از مشکلات خوزستان حل می‌شود، بیان کرد: ۱۰۰ واحد صنعتی، کشاورزی و خدماتی که ۶۰ درصد فرآیند کاری خود را انجام داده‌اند که در صورت انجام کار ۴۰ درصد باقی‌مانده و فعال شدن می‌توانند ۳۶ هزار فرصت شغلی را در خوزستان ایجاد کنند؛ همچنین یک هزار و ۸۱۷ واحد گوناگون راکد یا فعال با ظرفیت‌های کمتر از حد خود که اگر ظرفیت آنها تکمیل شود، ۶۰ هزار ظرفیت شغلی ایجاد می‌کند که باید در اولویت پیگیری باشد.

 

وی عنوان کرد: توجه ویژه به کشاورزی، مدیریت توزیع آب و بخش مسکن و توجه به کشورهای مجاور به‌خصوص استان‌های بصره، العماره و ناصریه که همجوار با خوزستان هستند از دیگر توصیه‌هاست.

 

حجت الاسلام و المسلمین موسوی فرد با اشاره به اینکه نگاه این دولت جامع، فراجناحی و شایسته‌سالاری است، تأکید کرد: از مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی انتظار دارم که بگذارند، استاندار در تعیین مدیران خود دستش باز باشد؛ نمایندگان می‌توانند با مشورت گزینه‌های خود را ارائه دهند ولی مثلاً نباید معین کنند که فلان فرد باید حتماً به‌عنوان فرماندار فلان شهرستان انتخاب شود.

 

وی خطاب به استاندار جدید خوزستان گفت: خوزستان نیازی به مدیریت پشت میزنشینی ندارد، مدیریت جهادی یعنی کار میدانی انجام شود و مسئولان در بین مردم حضور پیدا کنند.

 

همچنین عبدالله ایزدپناه رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان اظهار کرد: تصمیم جدی نمایندگان حمایت جدی از استاندار فعلی برای تقویت همدلی و انسجام در استان خوزستان است؛ نمایندگان خوزستان شاید در بهترین شرایط دارای یک وحدت بسیار خوبی هستند که حمایت از دولت و همچنین درصدد و رفع مشکلات استان برای همراهی با مدیران از آن جمله است.

وی با بیان اینکه بی‌سابقه‌ترین رأی اعتماد به وزرا را در دولت فعلی شاهد بودیم، افزود: در موافقت با کلیات برنامه‌های ارائه شده دولت مردمی رئیسی چهار نفر از نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی سخنرانی داشتند که این نکته خوبی است؛ به دنبال سهم خواهی نیستیم ولی برای خوزستان دلسوز هستیم و فکر نمی‌کنم کسی به‌اندازه نمایندگان از مشکلات مردم در شهرستان‌های مختلف باخبر باشد.

 

ایزدپناه با اشاره به اینکه مشکلات عدیده خوزستان با امنیت این استان گره خورده است، بیان کرد: مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی با امنیت گره خورده که در صورت رفع نشدن مشکلات این حوزه باید منتظر عواقب ناامنی باشیم؛ اکنون تمرکز نمایندگان خوزستان بر آب این استان است ولی بیکاری و نبود شغل برای جوانان عمده‌ترین مسئله در خوزستان است که باعث شده تا در تنش‌های آبی اخیر جوانان برای درد و دل‌های خود کف خیابان بیایند ولی جریانات ضد نظام و منافق از آن سوءاستفاده کردند.

 

اختیارات خوزستان سلب شده است

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس با گلایه از اینکه برای کوچک‌ترین اقدامی در خوزستان باید از تهران اجازه گرفت، تشریح کرد: سازمان آب و برق خوزستان به‌عنوان یک نهاد ریشه‌ای در کشور اختیاراتش سلب شده و در اختیار تهران است؛ چیزی جز پوست و استخوان از شرکت ملی حفاری نمانده و اختیارات آنها به مرکز اعطا و خلع سلاح شدند که خواسته نمایندگان استان نیز بازگشت این اختیارات است.

 

ایزدپناه با تأکید بر اینکه امنیت اگر نباشد، سرمایه‌گذاری و اقتصاد معنی ندارد و آسایشی برای مردم باقی نمی‌ماند، عنوان کرد: انتظار دارم که نهادهای امنیتی و انتظامی در خوزستان به‌صورت ویژه تقویت شود تا در مرزها دشمن از موقعیت سوءاستفاده می‌کند؛ همچنین کمبود امکانات و حتی وسیله نقلیه برای نیروی انتظامی باید برطرف شود.

 

وی عنوان کرد: ضمن حمایت از استاندار جدید خوزستان به‌عنوان نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حق نظارت را بر خود واجب می‌دانیم و هر جا برای تذکر یا مشورت احساس تکلیف کنیم، این کار را انجام می‌دهیم.

 

قاسم سلیمانی‌ دشتکی استاندار سابق در بخش دیگر این مراسم گفت: در شرایط بسیار سختی به خوزستان آمدم و وقتی به خوزستان آمدم مشکلات جاری بسیاری وجود داشت.

وی افزود: مشکلات فراوانی در بحث آب شرب در شهر و روستا و همچنین مشکلات فراوانی در بحث فاضلاب شهرهای مختلف خوزستان وجود دارد که باید به آن‌ها رسیدگی شود.

 

استاندار پیشین خوزستان گفت: فاضلاب در کلانشهر اهواز به عنوان نماد استان، بسیار مشکل دارد. همچنین مساله حاشیه‌نشینی یک معضل بزرگ در خوزستان است که باید به آن توجه ویژه شود.

 

سلیمانی‌دشتکی ادامه داد: در مناطق حاشیه‌ای شهر اهواز افراد در جایی زندگی می‌کنند که با کمترین باران خطر ریزش خانه‌های‌شان که با بلوک ساخته شده، وجود دارد و عمدتا در پهنه‌های خطر ساکن شده‌اند.

 

وی افزود: زمانی که به خوزستان آمدم مسایل امنیتی، بیکاری، بروکراسی اداری، مسایل نیشکر هفت تپه، خشکسالی بی‌سابقه و مسایل مربوط به محرومان، از دیگر مشکلات جدی در خوزستان بود که تلاش شد تا نسبت به حل این مشکلات اقدام شود.

 

استاندار پیشین خوزستان ادامه داد: در طول حدود هفت ماهی که استاندار خوزستان بودم، ۵۷ سفر به شهرستان‌های استان انجام شد تا مشکلات این شهرستان‌ها حل شود و برای ‌آن‌ها برنامه‌ریزی شد.

 

سلیمانی‌دشتکی عنوان کرد: برای پروژه‌های عمرانی شهرستان‌های استان شناسنامه‌ای تهیه شده است که می‌تواند در ادامه نقشه راهی برای حل مشکلات این شهرستان‌ها باشد.

 

استاندار پیشین خوزستان گفت: در بدو ورودم به خوزستان، اوج شیوع سوش انگلیسی کرونا بود که در این زمینه تلاش‌های بسیاری انجام شد تا بتوانیم این وضعیت را پشت سر بگذاریم. در حال حاضر شرایط کرونا در حال کنترل است و امیدواریم در دو هفته آینده وضعیت کرونا در خوزستان شیب نزولی پیدا کند و شرایط بهتر از قبل شود.

 

سلیمانی‌دشتکی بیان کرد: تنش آبی ماه‌های اخیر خوزستان را علی‌رغم‌ همه سختی‌ها به یک ظرفیت تبدیل کردیم و در این زمینه با پیگیری‌های انجام شده، کمک‌های خوبی از سوی دولت به خوزستان انجام شد تا مشکلات استان در این زمینه حل شود.

 

وی افزود: در تنش آبی به حدود ۲۳۰ روستا آبرسانی شده است. همچنین در بحث فاضلاب اقدامات خوبی در استان در حال انجام است.

 

استاندار پیشین خوزستان تصریح کرد: برای کارهای عمرانی و اقتصادی در خوزستان موانع جدی از جمله حریم‌های دستگاه‌های اجرایی مختلف وجود دارد که بسیار مشکل‌ساز است. این حریم‌ها باعث می‌شود که در اجرای طرح‌ها مشکل داشته باشیم. در خوزستان جور حریم‌ها را باید حریم‌دار بکشد تا بتوان طرح و پروژه‌ها را اجرایی کرد.

 

سلیمانی‌دشتکی با بیان اینکه منابع، ارزش افزوده و درآمد شرکت‌های بزرگ خوزستان در جای دیگری واریز می‌شود و قانون را در این زمینه اجرایی نمی‌کنند، گفت: درآمد شرکت‌های بزرگ باید به حساب درآمدهای استان واریز شود تا بودجه استان بالا رود و بانک‌ها بتوانند منابع بیشتری برای پرداخت تسهیلات داشته باشند.

 

استاندار پیشین خوزستان با بیان اینکه بروکراسی اداری در کشور و خوزستان بیداد می‌کند و باید تلاش کرد تا سیستم بروکراسی حذف شود، گفت: خودکشی، دگر کشی، مسایل اجتماعی و… در خوزستان وجود دارد و باید این تنش‌ها در خوزستان رفع و مشکلات مردم حل شود.

 

در پایان نیز صادق خلیلیان استاندار جدید خوزستان اظهار کرد: طبق تاکیدات مقام معظم رهبری حجت بر همه تمام شده و همه باید دست به دست هم دهند تا خوزستان را به حق شایسته‌ای خود برسانیم.

 

وی با بیان اینکه خوزستان روی گنج قرار دارد ولی نرخ بیکاری آن ۵ درصد بالاتر از متوسط کشوری است، افزود: ۴۰ درصد از منابع عمومی بودجه دولت و به گفته بعضی از برآوردها ۵۰ درصد آن از خوزستان تامین می‌شود که عمران و آبادی کشور را باعث می‌شود و یکی از اولویت‌ها بازگشت بخشی از این منابع به استان است.

 

استاندار خوزستان گفت: پیشرفت استان نیازمند یک برنامه ریزی توسعه دقیق است و ظرف یک یا ۲ ماه آینده برنامه نوین سازی استان با توجه به نزدیک بودن بستن بودجه سال ۱۴۰۱ و تدوین برنامه بودجه نهایی خواهد شد.

 

وی بیان کرد: مسائل و مشکلات خوزستان واضح و شفاف است که نیازمند برنامه‌ و پیگیری‌های عملیاتی است و حضور در مناطق باید همزمان با حل مشکلات باشد.

 

او همچنین توسعه صنایع کوچک و متوسط با کمک بخش خصوصی را لازمه پیشرفت و توسعه استان دانست.

 

خلیلیان بر داشتن برنامه توسعه متوازن شهر و روستا علاوه بر برنامه‌های عمرانی تاکید نمود و عنوان کرد: صنایع نقش خود را در توسعه خوزستان ایفا نمی‌کنند ما محکم این موضوع را دنبال خواهیم کرد و درصورتی که سهم خود را ادا نکنند باید صنعت خود را به استانی دیگر منتقل کنند چرا که درآمد و مالیات آن‌ها متعلق به مردم خوزستان است.

 

وی در ادامه مطلب فوق تصریح کرد: نمی‌شود صنایع از ظرفیت این استان استفاده کنند و اثرات مخرب و آلودگی را در خوزستان بگذارند ولی درآمدهای خود را در بانک‌های تهران سرمایه گذاری کنند.

 

استاندار خوزستان در پایان اضافه کرد: مسیری که در استان باید دنبال کنیم استفاده از همه ظرفیت‌ها، توسعه متوازن منطقه‌ای، استفاده از ظرفیت‌های قومی و بومی و اهمیت دادن به همه اقشار به همراه ساختن خوزستان نوین در ۲ بُعد طرح‌های عمرانی و توسعه شهری است.

https://hoorkhabar.ir/697662کپی شد!
148
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.