۱۹ کشور دنیا خواستار تولیدات کارخانه صنعتی دوده فام دزفول هستند

هورنیوز – پرویز فتاح صبح امروز پنجشنبه در حاشیه افتتاح سومین خط تولید کارخانه صنعتی دوده فام دزفول اظهار کرد: کارخانه دوده فام دزفول مصداق بارز تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی، خوداتکایی، اعتماد به جوانان، کار جهادی و اقدام و عمل است.

 

وی با اشاره به افتتاح فاز اول و دوم این کارخانه در سال‌های ۹۱ و۹۲ افزود: حدود ۱۰۰ درصد طراحی و تکنولوژی ساخت دو فاز اول این کارخانه وارداتی بود اما با افتخار اعلام می‌کنیم که ۷۵ درصد تکنولوژی سومین خط تولید کارخانه که امروز بهره‌برداری شد، ایرانی و مدرن‌تر از فازهای قبلی است؛ همچنین تکنولوژی ساخت فاز چهارم این کارخانه ۱۰۰ درصد داخلی خواهد بود.

 

رئیس بنیاد مستضعفان کشور، دوده را یک ماده استراتژیک در صنعت به‌ویژه صنعت تایرسازی و لاستیک‌سازی برشمرد و گفت: با افتتاح این خط تولید، ۲۰ هزار تن دوده به ظرفیت تولید سالانه این کارخانه افزوده شد و بر اساس اعلام عوامل کارخانه از هفته نخست به راندمان اسمی کارخانه رسیده‌اند؛ بنابراین اگر کار به همین روال پیش برود و ماده اولیه به‌خوبی تأمین شود، سالانه ۲۰ هزار تن به ظرفیت دوده کشور اضافه می‌شود.

 

فتاح با بیان اینکه ظرفیت اسمی فازهای اول و دوم این کارخانه نیز هر کدام ۲۰ هزار تن است، یادآور شد: در سال قبل ۴۱ هزار تن دوده سخت و نرم در این کارخانه تولید شده است.

 

۶۰ درصد تولیدات سال گذشته صادر شد

وی با بیان اینکه ۶۰ درصد تولیدات دوده این کارخانه در سال گذشته صادر و ۴۰ درصد نیز صرف نیازهای داخلی کشور شده است، افزود: ارزش صادرات دوده این کارخانه در سال گذشته حدود ۱۲.۵ میلیون دلار بوده که این امر از طریق سامانه ارز نیما انجام شده است؛ ضمن اینکه در حال حاضر ۱۹ کشور در خاورمیانه و دنیا خواهان دوده کارخانه دوده فام دزفول هستند.

 

وی یادآور شد: تولیدات این کارخانه انبار نمی‌شود و به دلیل استقبال زیاد، همه تولیدات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ صنعت تایرسازی و لاستیک‌سازی کشور می‌توانند برای بهره‌مندی از ظرفیت این ۲۰ هزار تن دوده، قرارداد ببندند و به‌یقین اعلام می‌کنیم که دیگر نباید مشکلی در این صنایع از نظر دوده وجود داشته باشد؛ همچنین از سویی نیاز داخلی که برطرف شد، بر اساس ضوابط اجازه داریم مازاد تولیدات را صادر کنیم.

 

فتاح بیان کرد: ماده اولیه‌ای که در این کارخانه استفاده می‌شود ۱۰۰ درصد ایرانی و خروجی شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه و کارخانجات قطران زغال سنگ است؛ همچنین در این کارخانه پسماند و ضایعات وجود ندارد و هر روغنی که وارد کارخانه شود، تبدیل به دوده خواهد شد که یک اقدام ارزشمند و نشان‌دهنده تکنولوژی بالای این پروژه عظیم است.

 

وی با تأکید بر اینکه کارخانه دوده فام دزفول بالاترین مجوزات زیست محیطی را دریافت کرده است، گفت: خط سوم این کارخانه از نظر تکنولوژی در دنیا حرف اول را می‌زند و اگر حجم مواد اولیه توسط کارخانجات داخلی بیشتر شود، فاز چهارم این کارخانه نیز احداث خواهد شد که در این راستا بیشتر زیرساخت‌ها آماده است.

 

رئیس بنیاد مستضعفان کشور، مدت زمان احداث خط سوم تولید کارخانه دوده فام دزفول را ۹ ماه برشمرد و افزود: مقرر شده بود که این فاز ظرف ۱۸ ماه افتتاح شود اما این مدت زمان به نصف رسید که نشان‌دهنده کار جهادی و تخصصی است که جای تقدیر دارد.

 

فتاح با بیان اینکه اعتبار احداث فازهای این کارخانه صرفاً از طریق منابع مالی بنیاد مستضعفان بوده است، گفت: تمام سرمایه‌گذاری این کارخانه توسط بنیاد مستضعفان است و از اعتبارات صندوق ذخیره استفاده نشده است؛ این کارخانه یک شرکت بورسی است و ۲۰ درصد از سهام آن در بورس عرضه شده است که مردم سهامدار آن هستند و ضمن اینکه افتتاح سومین خط تولید نیز به ارتقای سهم ما در بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه با افتتاح سومین خط تولید این کارخانه برای ۴۵۶ نفر اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم فراهم شد، افزود: با افتتاح این خط تولید که به همت متخصصان ایرانی طراحی و راه‌اندازی شده است از خروج ۵.۸ میلیون یورو ارز از کشور جلوگیری شد.

 

فتاح از تلاش‌ها و همکاری‌های مسئولان دزفول و خوزستان در راستای احداث سومین خط تولید این کارخانه قدردانی کرد.

 

سومین خط تولید کارخانه دوده فام دزفول صبح امروز با حضور رئیس بنیاد مستضعفان، معاون استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان استانی و محلی به بهره‌برداری رسید.

https://hoorkhabar.ir/697430کپی شد!
111
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.