۶۳۰ نفر در شهرداری حقوق می گیرند که معلوم نیست کجا هستند!؟

هورنیوز – سیاوش محمودی رئیس شورای اسلامی شهر اهواز در نشست خبری که امروز (۱۱ شهریورماه) برگزار شد، در خصوص چگونگی انتخاب شهردار اهواز اظهار کرد: به استناد ماده ۸۰ آیین‌نامه تشکیلات و وظایف شوراهای شهر، در مدت یک ماه پس از رسمیت یافتن شورا، اعضا باید شهردار را با لحاظ شرایط آیین‌نامه تصدی شهرداری که در سال ۹۷ ابلاغ شده است، انتخاب کنند.

 

وی افزود: فرصت نداشتیم و اگر در این مدت شهردار انتخاب نمی‌شد شورای شهر باید پاسخ می‌داد و در صورت نداشتن پاسخ قانع‌کننده، موضوع به شورای حل اختلاف می‌رفت و شورا منحل می‌شد.

 

رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: در این آیین‌نامه، شرایط خاصی برای انتخاب شهردار تعیین شده است. مهم‌ترین آیتم‌های شرایط تصدی سمت شهردار، داشتن مدارک تحصیلی مرتبط است. در گذشته افرادی بدون مدارک مرتبط، شهردار می‌شدند اما در این آیین‌نامه رشته‌های تحصیلی مشخصی برای شهردار در نظر گرفته شده است.

 

وی گفت: داشتن سوابق مرتبط اجرایی نیز از دیگر شرایط شهرداران کلانشهرها است. بر این اساس، شهرداران شهرهای بالای یک میلیون نفر باید ۹ سال سابقه مدیریت ارشد داشته باشند که این شاخصه موجب می‌شود شرایط و تعداد انتخاب‌ها نسبت به دوره‌های قبل کمتر باشد و دست ما برای انتخاب تنگ شد.

 

محمودی افزود: استاندار و معاونین استاندار مدیر ارشد محسوب می‌شوند اما مدیرکل یک مدیر ارشد نیست و مدیر میانی محسوب می‌شود. این آیین‌نامه به گونه‌ای است که تلاش شود شهرداران از بدنه شهرداری انتخاب شوند بنابراین کسی که یک سال شهردار بوده یک سال سابقه مدیریت ارشد دارد. معاون شهرداری یا مدیرعامل سازمان نیز جزو سابقه مدیریت ارشد محسوب می‌شود اما شهردار یک منطقه، مدیر میانی است.

 

وی با اشاره به ملاک‌های اعضای شورا برای انتخاب شهردار اهواز بیان کرد: در این راستا دوره‌های قبل شوراهای شهر آسیب‌شناسی شدند و ۳۰ شاخص مطرح و ۹ ملاک‌ برای انتخاب شهردار تعیین شد.

 

رئیس شورای شهر اهواز در خصوص چگونگی انتخاب شهردار گفت: در پی انتشار فراخوان معرفی گزینه‌ها برای سمت شهرداری اهواز، ۴۰ گزینه مطرح و بررسی شدند که با ۱۵ تا ۲۰ نفر مذاکره کردیم و از این تعداد، پنج گزینه از این تعداد بومی بودند. از بین این افراد توانستیم پنج نفر را قانع کنیم که به ما برنامه ارائه دهند.

 

وی با اشاره به برخی گزینه‌های تصدی سمت شهرداری اهواز، افزود: با مازیار حسینی یکی از گزینه‌های شهرداری تهران مذاکره کردیم اما وی به دلیل عدم رضایت خانواده‌اش، در اهواز حضور پیدا نکرد. علیرضا جاوید و همچنین آقای آبادیان که خوزستانی‌الاصل و از شهرداران موفق یکی دو منطقه شهرداری تهران بودند نیز حاضر نشدند در اهواز حضور پیدا کنند. آقای پورنصر نیز شهردار دو منطقه تهران بود که تا مرحله ارائه برنامه پیش رفت اما خانواده وی نیز حاضر نشدند در اهواز حضور پیدا کنند.

 

محمودی بیان کرد: دو گزینه از مشهد داشتیم. با آقای خیرالله کاظمی و آقای درهمی نیز مذاکره کردیم. با آقای وطنی‌خواه و اسفندیاری هم وارد مذاکره شدیم. دو گزینه از قم داشتیم که در جاهای دیگر خدمت می‌کردند و نتوانستند در اهواز خدمت کنند.

 

وی گفت: گزینه اصلی ما از اصفهان آقای قاری‌قرآن بود که سابقه چندین معاونت شهرداری را داشته است و در حال حاضر مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان است. وی نیز برنامه خود را ارائه داد اما به دلیل عدم رضایت خانواده، حاضر نشد در اهواز حضور پیدا کند.

 

رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به نهایی شدن رضا امینی به عنوان گزینه شهرداری اهواز افزود: به جز اعضای شورای شهر اهواز هیچ فرد مسئول یا هیچ جریانی در انتخاب آقای امینی دخیل نبوده است. این گفته‌ها که نماینده یا مسئول دیگری وی را به ما معرفی کرده، کذب محض است.

 

وی با اشاره به چگونگی شناسایی امینی، تصریح کرد: هیاتی از شورای شهر برای تحقیق در مورد آقای قاری‌قرآن به اصفهان رفت و شخصی که هیات فرستاده شورای اهواز از او تحقیق می‌کردند، آقای رضا امینی را معرفی کرد و از این هیات خواست آقای امینی را ببینند. پس از این دیدار، رزومه وی بررسی شد که حائز شرایط بود. سپس وی را به اهواز دعوت کردیم و جلسه اول برای آشنایی بود و سپس برنامه عملیاتی خود را ارئه داد.

 

محمودی در خصوص گزینه‌های بومی برای تصدی شهرداری اهواز، گفت: آقای سلیمانی‌فر، آقای عالی‌پور، صدیقی و شهردار سابق آبادان از گزینه‌های بومی ما بودند. یکی دو نفر دیگر نیز جزو گزینه‌های داخلی (بومی) بودند اما حائز اخذ آرای اعضای شورای شهر نشدند.

 

وی افزود: برخی از گزینه‌های بومی سابقه ۹ سال مدیریت ارشد را نداشتند. شرایط ورود برخی به مرحله ارائه برنامه، بر اساس جمع‌بندی آرای اعضای شورا بود که اعضای شورا پذیرفتند این سه نفر وارد این مرحله شوند.

 

رئیس شورای شهر اهواز گفت: در نهایت دو نفر از پنج نفری که برنامه عملیاتی ارائه دادند، انصراف دادند و اعلام کردند نمی‌توانند در اهواز خدمت کنند بنابراین تنها سه گزینه آقای وطنی‌خواه، امینی و ابراهیم‌پور برای سمت شهرداری اهواز باقی ماندند که اعضای شورا آقای امینی را انتخاب کردند.

 

وی با بیان اینکه بومی بودن شهردار اهواز شرط انتخاب شهردار اهواز نبوده است، تصریح کرد: شهرداران غیربومی زیادی موفق بودند بنابراین مردم باید به اعضای شورا و این انتخاب اعتماد کنند.

 

محمودی افزود: شهردار منتخب اهواز گفته است خیابان به خیابان شهر را در مدت یک ماه خواهد شناخت.

 

وی در خصوص فرآیند تعیین ۹ سال سابقه مدیریت ارشد و تحصیلات شهردار منتخب اهواز، گفت: آقای امینی چهار سال مدیر روابط عمومی شهرداری اصفهان بوده است و به دلیل اینکه مدیر میانی بوده است دو سال سابقه مدیریت ارشد حساب می‌شود. وی شش سال نیز شهردار منطقه بوده که باز هم به دلیل اینکه این سمت نیز مدیر میانی است، سه سال مدیریت ارشد حساب می‌شود اما به دلیل تداوم سه سال مدیریت در یک مکان، یک سال از لزوم سابقه ۹ سال مدیریت ارشد برای وی کاسته می‌شود. وی شش سال نیز رئیس شورای شهر اصفهان بوده که در هر دوره شورا یک سال مدیریت ارشد محاسبه می‌شود.

 

رئیس شورای شهر اهواز افزود: آقای امینی دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت و در حال دفاع در مقطع دکتری است اما آیتم جانباز بودن وی جایگزین نداشتن مدرک مقطع دکتری می‌شود.

 

وی در خصوص بومی یا غیربومی بودن نیروهای شهردار اصفهانی اهواز تصریح کرد: قطعا هر مدیری به یک تیم نیاز دارد. آقای امینی گفته ارزیابی لازم را در خصوص مدیران شهرداری انجام می‌دهد و در صورتی که در حوزه‌هایی دچار چالش باشد و نتواند این چالش‌ها را رفع کند، با هماهنگی شورا تغییر و تحول ایجاد می‌کند که این تغییر نیروها، صرفا از اصفهان نخواهد بود و ما نگفتیم که نیروها حتما باید اصفهانی باشند و شاید از شهرهای دیگر باشند. هنوز در مورد تعداد این نیروها صحبت نشده است اما باید به یک مدیر اختیار انتخاب داده شود.

 

محمودی با اشاره به دریافت حقوق توسط ۵۰۰ نیرو و ۱۳۰ مدیر از شهرداری در حالی که مشخص نیست کجا مشغول به فعالیت هستند، ادامه داد: چنین مسائلی از آسیب‌های استخدامی‌های اعضای شورا است. بنابراین در این دوره اعضای شورای شهر حتی نیروی دفتر خود را از بدنه شهرداری تامین می‌کنند.

 

وی گفت: مساله نیروی انسانی شهرداری اهواز پیچیده است و این مساله، چالش اصلی ما است. شهرداری اهواز نیروهای با تجربه خوبی دارد که باید سامان‌دهی شوند. قطعا در این دوره یک مدیر باید صلاحیت فردی و عمومی و تخصصی داشته باشد.

 

رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد: طرح کردن مسائلی در خصوص اصفهانی بودن شهردار و موضوع انتقال آب مطرح بود. هیچ ربطی بین آب و شهرداری وجود ندارد زیرا مدیر سازمان آب و برق را که نیاورده‌ایم بلکه شهردار انتخاب کرده‌ایم.

 

وی با بیان اینکه اعضای شورا در عزل و نصب‌های شهردار دخالت نمی‌کنند و تنها مشورت ارائه می‌دهند، گفت: اینکه شهردار منطقه‌ای حتما همان قومیت مردم منطقه را داشته باشد صحیح نیست و این مسائل باید دور ریخته شود.

 

محمودی با اشاره به عادی شدن مشکلات اهواز برای مردم، بیان کرد: مسائل دفع آب‌های سطحی، آسفالت و رفع چاله‌ها، بهبود وضعیت فضای سبز و رفت و روب از اولویت‌های ما در کوتاه مدت هستند.

 

وی با تاکید بر لزوم شکل گرفتن تحول بنیادی در اهواز، گفت: امروزه مساله اصلی شهرداری‌ها سرمایه‌گذاری و درآمدزایی است. رفع موانع سرمایه‌گذاری، افزایش درآمدزایی و ثبات مدیریت بسیار مهم است. انتخاب درست باید بر اساس شایسته‌سالاری انجام شود و ثبات برقرار باشد زیرا شهرداری از عدم ثبات مدیریت ضربه خورده است.

 

رئیس شورای شهر اهواز با بیان اینکه از سال ۹۵ تاکنون ۴۸ تا ۵۳ درصد بودجه شهرداری اهواز محقق شده است، تصریح کرد: بودجه امسال ۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. علت اصلی عدم تحقق بودجه این است که عمده منابع درآمدزایی در حوزه شهرسازی دیده می‌شود و مسائل خصوص بر این حوزه تاثیر می‌گذارد. یکی از برنامه‌های آقای امینی این است که تحقق بودجه به سمت منابع درآمدی پایدار برود.

 

وی در خصوص عدم تحویل منزل سازمانی شهردار از سوی موسی شاعری شهردار اسبق اهواز که سال گذشته برکنار شد، گفت: آقای شاعری هنوز منزل و خودروی سازمانی را تحویل نداده است و تا پایان شهریورماه این کار را انجام می‌دهد.

 

محمودی با بیان اینکه کمتر دیده شدن مسائل مربوط به زنان و ضعف در این حوزه، گفت: در این راستا مشاور امور بانوان را منصوب خواهیم کرد و کمیته‌ای در این زمینه تشکیل خواهد شد تا این موضوعات مستقیما پیگیری شود.

 

وی با بیان اینکه باید در هر منطقه حداقل یک پارک بانوان داشته باشیم و این موضوع در این دوره پیگیری می‌شود، افزود: دو پارک بانوان اهواز سالیان سال است که رها شده‌اند و باید احیا شوند. همه فرهنگ‌سراها نیز به جز یکی دو مورد تعطیل شده‌اند که باید این اماکن احیا شوند و سپس سراغ کارهای دیگر برویم.

 

 

ایسنا

https://hoorkhabar.ir/697423کپی شد!
89
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.