پیام‌های نخستین سفر استانی رئیس‌ جمهور

هورنیوز – اینکه آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در نخستین سفر استانی خود، خوزستان را برگزید به تنهایی حاوی نکات و پیام‌های مهمی است؛ اما در کنار آن نوع و شیوه سفر و چگونگی حضور در میان مردم و حتی روش بازدید از پروژه‌ها و مکان‌ها نیز پندآموز و مایه الگوگیری برای بسیاری از مسئولان کنونی و آینده است:

 

۱. انتخاب هوشمندانه خوزستان به عنوان مقصد نخستین سفر داخلی رئیس جمهوری حکایت از اشراف به مسائل روز و مشکلات عدیده‌ای است که مردم شریف و قهرمان این خطه کشور با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

 

هنوز چند هفته‌ای بیشتر نگدشته است که برخی خوزستانی‌ها به حق درباره مشکل کم‌آبی خود اعتراض کردند و رسانه‌های بیگانه و معاند از آن اعتراض تفسیری خاص و دلخواه خود ارائه دادند.

 

حضور رئیس‌جمهوری در این استان آن‌هم در گرمای بالای ۴۵ درجه نشان از ارزش و اهمیت خوزستان عزیز و اهمیت و گرانقدری مردم آن دیار دارد و پیام حضور دومین مقام رسمی کشور این است که ما هرگز خاطره دلاوری‌های مردم در حماسه ۸ سال دفاع مقدس را فراموش نمی‌کنیم و دولت جدید با عزمی راسخ در پی حل سریع و ریشه‌ای مشکلات خوزستانی‌هاست ضمن آنکه تفسیرهای دشمنانه از اعتراض‌های به حق مردمی هیچ اعتباری میان قاطبه مردم و مسئولان ندارد.

 

سخنان رئیس جمهوری در ابتدای ورود به استان نیز موید همین نگاه است؛ «مردم خوزستان مردمانی بسیار خوب و شایسته‌اند که بر گردن ملت ایران حق دارند؛ این مردم با همه ظرفیت خود در طول هشت سال دفاع مقدس از کشور دفاع کردند؛ ما نسبت به مردم کشور وظیفه داریم اما در مقابل مردم خوزستان این وظیفه مضاعف است. مشکلات در این استان موجب رنجش همگان است که به تبع آن پیگیر رفع مسائل هستیم».

 

رهبر معظم انقلاب نیز چندی پیش درباره مشکلات مردم استان فرمودند، «مردم ناراحتی خود را بروز دادند اما هیچ گله‌ای از آنها نمی‌توان داشت چراکه مساله آب آن‌هم در آن آب‌وهوای گرم خوزستان مساله کوچکی نیست».

 

۲. گذشته از ارزش سفر به خوزستان در گرم‌ترین روزهای سال، نکته مهم دیگر حضور کم‌هزینه رئیس‌جمهوری در این سفر بود که می‌تواند الگوی بسیاری از مسئولان دیگر و وزیران حال وآینده باشد.

 

رئیس‌جمهوری در میان جمعی کوچک و چابک از همکاران خود بدون هیچ تشریفات رسمی و پرهزینه، به جنوبی‌ترین استان کشور می‌رود و در فرصتی کوتاه هم با مردم رو در رو سخن می‌گوید، هم بازدید هوایی دارد، هم پروژه افتتاح می‌کند و هم در جلسه اداری استان حضور می‌یابد؛ بدون آنکه از مدت‌ها پیش، نیاز چندانی به تبلیغات باشد.
این الگوی مسافرت مفید، کوچک اما راهگشا می‌تواند برای رئیسان‌جمهوری آینده و دیگر سران قوا هم الگویی مفید و ماندگار باشد.

 

۳. یک روز پس از سفر رئیسی به خوزستان، رهبر معظم انقلاب نیز با تمجید از این اقدام، فرمودند «رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آنها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی دیروز با سفر به خوزستان آن را نشان داد.» ایشان همچنین به دولتی ها تذکر دادند که «اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری از اشرافی‌گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم از دیگر جلوه‌های مردمی بودن است».

 

مشاهده حضور چند ساعته رئیس‌جمهوری در نخستین سفر استانی خود نشان می‌دهد همه موارد مورد انتظار رهبری درباره رفتار بی‌تکلف و دوری از اشرافی‌گری را درنظر داشته است و می‌تواند سرآغاز یک الگوی موفق و عملی برای سفرهای مقام‌ها باشد.

 

۴. سفر آیت‌الله رئیسی را همچنین می‌توان در راستای عمل به وعده‌های انتخاباتی او و تاکیدات مکرر بر رسیدگی اولویت‌دار به مشکلات محرومان و اقشار کمتر برخوردار کشور ارزیابی کرد. گفت‌وگوی چهره به چهره رئیس‌جمهوری و وزیران همراه وی با گروهی از محروم‌ترین شهروندان خوزستانی و تمرکز بر مشکلات اصلی مردم مانند معضل آب آنهم در نخستین روزهای آغاز به کار رسمی کابینه، می‌تواند نوید بخش آغاز حرکتی غیرنمایشی و واقعی برای محرومیت‌زدایی و رسیدگی به مناطق پیرامونی باشد.

 

دقت در مسئولان و وزیران همراه رئیس‌جمهوری شامل نیرو، کشور، کشاورزی و بهداشت همراه با رئیس سازمان برنامه و بودجه نشان می‌دهد این سفر به قصد کارگشایی کارشناسانه بوده و وزیران همراه دقیقا منطبق با اولویت‌های فوریتی استان انتخاب شده‌اند که شامل آب، آلودگی هوا، کشاورزی و مساله بسیار مهم بیماری حاصل از ویروس کروناست.

 

۵. موضوع بسیار مهم و ریشه‌ای دیگر، مخالفت رئیس‌جمهوری به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور با پدیده مدیران پروازی در خوزستان است؛ اگر (و این اگر جای تردید جدی دارد) زمانی حضور مدیران پروازی، غیربومی و غیر مستقر در این استان اجتناب ناپذیر می‌نمود، امروزه خیل عظیم جوانان و فارغ التحصیلان برتر این استان در رشته‌های تخصصی و مدیریتی، میت‌وانند گره‌گشایی بیشتری از مشکلات عدیده این منطقه داشته باشند و در کنار آن، از هزینه‌های هنگفت انتصاب مدیران پروازی بکاهند.

 

چنانچه رئیس‌جمهوری نیز به درستی به این مساله اشاره و تاکید کرد: «باید با تلاش شبانه‌روزی نسبت به جبران عقب‌ماندگی ها اقدام کنیم؛ این کار با یک روحیه جهادی و بسیجی شدنی است؛ حل مشکلات استان و انجام کارها نیازمند این است که مدیران در استان مستقر باشند و با مدیران پروازی کار انجام نمی‌شود؛ باید درمورد مدیران پروازی تجدید نظر صورت گیرد».

 

دقت در نکات و پندآموزی از شیوه و روش نخستین سفر رئیس دولت سیزدهم و دوری از نگاه‌های جناحی و سیاسی خاص، می‌تواند الگویی ارزشمند و پایه‌گذاری سنتی نیکو برای امروز و فردای کشور باشد.

https://hoorkhabar.ir/697343کپی شد!
57
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.