صبح جمعه با رئیس‌ جمهور جدید

هورنیوز – سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران در دومین روز شروع به کار کابینه و در نخستین سفر استانی روز جمعه پنجم شهریورماه همراه با تعدادی از اعضای کابینه به خوزستان رفت و از بخش بیماران کرونایی بیمارستان رازی اهواز، پروژه فاضلاب شهری اهواز، تالاب هورالعظیم، روستای جفیر، منطقه محروم منبع‌ آب و … بازدید کرد.

 

هدف سفر یک‌روزه رئیس‌جمهور، رسیدگی به مشکلات استان خوزستان و بررسی راهکارهای فوری برای حل این مسائل اعلام‌شده است. استان خوزستان در سال‌های اخیر با مشکلات و چالش‌های عدیده‌ای در حوزه‌های مختلف محیط‌زیست، آب، برق، ریزگردها، بیکاری و … مواجه بوده که موجب شد در تیرماه ۱۴۰۰ تجمعات و اعتراضاتی در شهرهای مختلف این استان صورت گیرد. بی‌شک سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت در این برهه زمانی و در روزهای گرم خوزستان حائز اهمیت فراوانی است و نگاه و تصور مردم استان را نسبت به دولت تغییر خواهد داد.

 

سفر صبح جمعه رئیس‌جمهور یادآور جمله مهم رئیس‌جمهور گذشته درباره صبح روز شنبه است که در ماجرای اعتراضات نسبت به گران شدن بنزین در سال ۱۳۹۸ از بی‌خبری و بی‌اطلاعی از زمان تغییر قیمت‌های حامل‌های انرژی سخن گفته بود.

 

مقایسه شیوه دو رئیس‌ جمهور در دو روز گذشته بارها مورد توجه کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. در واقع این مسئله نشان‌ دهنده شروع دوران جدیدی است که قطعاً متفاوت از دوران هشت سال گذشته است. تفاوت رویکردی این دو دوره به‌خوبی از زمانی شروع پاندمی کرونا در ایران در اسفندماه ۱۳۹۸ قابل‌ درک است که رئیس‌ جمهور قبلی تمام دیدارهای مستقیم و مردمی خود را (که البته قبل از آن نیز بسیار اندک بود) به‌ یک‌ باره لغو کرد و صرفاً به جلسات هیئت دولت آن‌هم بافاصله زیاد اکتفا کرد درحالی‌ که در شرایط فعلی این دولت ثابت کرده چنین روشی را کلاً کنار گذاشته است.

 

از این‌ جهت دولت جدید نه یک گام بلکه چندین گام نسبت به دولت قبل جلوتر است و حتماً ‌موجبات آرامش، اعتماد و همراهی و صبر بیشتر مردم خوزستان و کل کشور را فراهم می‌نماید. به‌ واقع در شرایط فعلی که مردم با مشکلات زیادی دست‌ و پنجه نرم می‌کنند و دولت تازه آغاز به کارکرده است رویکرد مردمی سید ابراهیم رئیسی می‌تواند به کمک دولت بیاید تا ضمن افزایش صبر مردم، آرام‌آرام با مستقر شدن و عملیاتی شدن برنامه‌ها، مشکلات نیز به‌ مرور کاهش یابد.

 

به همین دلایل بود که رهبر انقلاب اسلامی روز شنبه ششم شهریورماه در دیدار با اعضای هیئت دولت در تبیین نخستین توصیه مهم خود به دولتمردان، به جلوه‌های مختلف «مردمی بودن» اشاره داشته و فرمودند: رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی‌واسطه با آن‌ها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی دیروز با سفر به خوزستان آن را نشان داد.

 

مردم‌دار بودن دولت جدید طبیعتاً می‌تواند به استحکام ساختاری و افزایش سرمایه اجتماعی آن منجر ‌شود. البته این مسئله را نیز نباید فراموش کرد مکمل این ویژگی، داشتن تعامل همراه بابیان مشکلات و توضیح واقعیت‌ها و عمل به وعده‌ها است.

 

رهبر انقلاب در این‌باره و در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای دولت سیزدهم، اتخاذ سبک زندگی مردمی، رفتار بی‌تکلف، دوری از اشرافی گری و پرهیز از نگاه از بالا به مردم را از دیگر جلوه‌های مردمی بودن برشمردند و گفتند: باید مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشت و ضمن پرهیز از بیان حرف‌های غیرواقعی و ناامید کردن مردم، از آن‌ها کمک فکری و عملی خواست.

 

بر این اساس اگر قرار باشد دیدارهای رودررو و مستقیم با مردم منجر به نتیجه مشخص نشود و از آلام و دردهای مردم نکاهد قطعاً بعد از مدتی مردم نیز ناامید می‌شوند، در دفاع از دولت بی‌انگیزه می‌شوند و انتظار ویژه‌ای از دولت سیزدهم نخواهند داشت.

 

البته اگر قرار باشد منصفانه قضاوت کرد می‌باید اشاره داشت دولت رئیسی وارث شرایط آشفته و نابسامانی در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف است که فعالیت و بهبود اوضاع را در کوتاه‌ مدت برای آن سخت کرده است. بنابراین طبیعتاً اگر دولت موفق شود بار مصائب مردم را کاهش دهد حتماً جایگاه ویژه‌ای در جامعه و نزد افکار عمومی خواهد داشت. نکته مهم آن است که مردم ثابت کرده‌اند نسبت به مسائل سیاسی و اقتصادی آگاهی دارند و اگر جهت سیاست‌های دولت را به سمت کاهش مشکلات و بهبود شرایط بدانند حتماً حاضرند سختی‌ها را نیز تحمل نمایند تا به‌ مرور شرایط بهتر شود.

https://hoorkhabar.ir/697317کپی شد!
14