رکورد تورم بخش خدمات در بهار ۱۴۰۰ شکست

به گزارش هورنیوز: بر مبنای شاخص قیمت تولید کننده که پیشنگری برای تورم مصرف کننده محسوب می شود، تورم نقطه به نقطه بخش خدمات در بهار امسال بالغ بر ۴۸ درصد به ثبت رسیده است.

 

تورم میانگین نیز در فصل بهار ۴۲ درصد برآورد شده است. هر دو نرخ تورم به ثبت رسیده بالاترین تورم های به ثبت رسیده در دهه ۹۰ هستند. همچین بررسی ها نشان می دهد تورم فصلی این بخش در بهار پس از یک کاهشی که در نرخ تورم زمستان ۹۹ تجربه شده بود، بار دیگر در حالت صعودی قرار گرفته است. در میان بخش های اصلی گروه خدمات، تورم فعالیت های خدماتی مربوط به حمل و نقل و انباری از سایرین بیشتر بوده است.

 

پیشنگر تورم مصرف کننده
شاخص قیمت تولید کننده یا به عبارت دیگر تورم تولید کننده نشان دهنده افزایش قیمت کالا و خدمات در مبدا تولید است. زمانی که گفته می شود تورم نقطه به نقطه تولید کننده ۴۸ درصد در پایان بهار به ثبت رسیده است، بدین معنی است که متوسط دریافتی تولید کنندگان عمده در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته ۴۸ درصد افزایش داشته است.

 

هنگامی که قیمت کالایی در مبدا تولید یا بازار ها عمده فروشی افزایش میابد با یک وقفه زمانی این افزایش قیمت خود را در بازار مصرف کننده های خرد نیز نشان خواهد داد. به بیان ساده تر تورم ایجاد شده در شاخص قیمت تولید کننده با یک فاصله زمانی خود را در شاخص قیمت مصرف کننده نمایان خواهد کرد.

 

در مورد بخش خدمات به این علت که در بسیاری از مواقع این فاصله بازاری میان مبدا خلق خدمات و مصرف وجود ندارد یا بسیار کوتاه است، تورم تولید کننده را تا حدی زیادی در این بخش می توان تورم مصرف کننده دانست.

 

رکورد شکنی تورم بخش خدمات در دهه ۹۰
بر اساس شاخص قیمت تولید کننده، تورم نقطه به نقطه بخش خدمات در بهار ۱۴۰۰ بالغ بر ۴۸ درصد به ثبت رسیده است. به بیان دیگر میــانگین قیمت دریافتی توسط ارائه ­دهندگان خدمات به ازای تولید خدماتشان در داخل کشور، در فصل بهار ١۴٠٠ نسبت به فصل بهار ١٣٩٩، ۴٨.٧ درصد افزایش داشته است. این نرخ تورم تولید کننده بخش خدمات در تمامی سال های دهه ۹۰ بی سابقه بوده است.

 

بررسی ها نشان می دهد تورم نقطه ای بخش خدمات از بهار ۹۹ تا بهار امسال همواره در مسیر صعودی بوده است، به طوری که تورم از ۳۲ درصد در بهار سال گذشته به نزدیکی ۵۰ درصد در بهار ۱۴۰۰ رسیده است. تورم نزدیک به ۵۰ درصدی بخش خدمات در حالی در بهار امسال رخ داده است که در بهار دو سال پیش این نرخ تنها ۷ درصد بوده است.

 

بالاترین تورم در گروه خدمات
بالاترین تورم به ثبت رسیده در بهار امسال در بخش های گروه خدمات به فعالیت های مربوط به تأمین مکان و غذا با تورم نقطه به نقطه ۸۴٫۵ درصدی تعلق دارد. پایین ترین تورم نیز به خدمات و فعالیت های مربوط به آبرسانی و مدیریت پسماند تعلق دارد. در میان بخش های اصلی گروه خدمات که در تعیین تورم ضریب بالایی دارند، خدمات مربوط به حمل و نقل و انبار داری تورم نقطه ای ۶۰٫۵ درصدی را به ثبت رسانده است.

 

تورم نقطه به نقطه بخش های آموزش، سلامت و مددکاری و اطلاعات و ارتباطات نیز به ترتیب ۳۰٫۱ درصد، ۵۵٫۷ درصد و ۲۵٫۶ درصد در بهار ۱۴۰۰ برآورد شده است.

 

تورم سالانه ۴۲ درصدی
تورم سالانه یا میانگین بخش خدمات در بهار ۱۴۰۰، ۴۲ درصد برآورد شده است. میانگین قیمت در چهار فصلی منتهی به بهار ۱۴۰۰ نسبت به قیمت در چهار فصل منتهی به بهار ۹۹، با ۴۲ درصد رشد همراه بوده است. به مانند شاخص تورم نقطه به نطقه، تورم سالانه به ثبت رسیده در فصل گذشته بالاترین رقم به ثبت رسیده در دهه ۹۰ است.

 

روند تورم سالانه تولید کننده بخش خدمات از بهار سال گذشته دائما در حال رشد بوده و در این چهار فصل نرخ تورم از حدود ۳۳ درصد به ۴۲ رسیده است. نرخ تورم سالانه در زمستان حدود ۳۷ درصد بوده که اکنون به ۴۲ درصد رسیده است. جهش نزدیک به ۵ درصدی تورم در فصل گذشته در سال های گذشته بی سابقه بوده است، این امر بیانگر افزایش شتاب تورم سالانه در بهار ۱۴۰۰ است.

 

تورم ۸۴ درصدی در خدمات تأمین جا و غذا
در میان بخش های مختلف گروه خدمات، فعالیت ها و خدمات مربوط به تأمین جا و غذا با ثبت تورم ۸۴٫۵ درصدی بالاترین تورم را داشته است. پایین ترین تورم نیز با ۲۲ درصد به خدمات آبرسانی و مدیریت پسماند تعلق دارد. در میان بخش های اصلی نیز تورم بخش حمل و نقل و انبار داری و سلامت و مددکاری به ترتیب تورم ۵۴٫۴ و ۴۶٫۲ درصدی را به ثبت رسانده اند. همچنین تورم سالانه خدمات مربوط به آموزش نیز در بهار امسال ۳۰ درصد به ثبت رسیده است.

 

فراز و فرود تورم فصلی
تورم فصلی بخش خدمات در بهار امسال ۱۱٫۲ درصد به ثبت رسیده است. تورم تولید کننده فصلی بخش خدمات در تابستان و پاییز ۹۹ به ترتیب ۱۱٫۸ و ۱۱٫۶ درصد به ثبت رسیده بود، نرخ تورم به ثبت رسیده در تابستان بالاترین رقم تورم فصلی خدمات در دهه ۹۰ است. پس از جهش تورم در این دو فصل در زمستان تب تورم کمی خوابیده و تورم فصلی به ۷ درصد رسیده است. به طور کلی از ابتدای سال ۹۷ تورم فصلی بخش خدمات دائما در حال نوسان بوده است. چنانچه بنا باشد تجربه دو سال گذشته تکرار شود باید شاهد افزایش تورم فصلی در تابستان ۱۴۰۰ باشیم.

 

تورم خدمات بیمه در صدر تورم فصلی
در میان بخش های گروه خدمات، فعالیت های مربوط به بیمه بالاترین تورم را به ثبت رسانده است. تنها در بهار امسال نسبت به زمستان ۹۹ بالغ بر ۲۵ درصد خدمات بیمه گرانتر شده است. کمترین هم با ۱٫۹ درصد تورم به خدمات و فعالیت های آموزشی تعلق دارد. در بخش های اصلی گروه خدمات نیز تورم فصل بهار چنین رقم خورده است؛ حمل و نقل و انبار داری ۱۴٫۲ درصد، اطلاعات و ارتباطات ۶٫۴ درصد و فعالیت های مربوط به سلامت و مدد کاری ۱۵٫۴ درصد بوده است.

 

 

https://hoorkhabar.ir/697157کپی شد!
79
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.