تفکیک خوزستان؛ یک طرح خام با تبعات چالش برانگیز بومی!

خوشبختانه عکس‌العمل فوری مردم استان خوزستان بویژه نخبگان باعث شد که بلافاصله ۱۱ نفر از پیشنهاد دهندگان این پروژه مطالعه نشده، خود را عقب کشیده و هزینه های اجتماعی این طرح ناپخته را برای خویش رقم نزنند.

 

باید توجه داشته باشیم که چنین بحثی از سال‌های گذشته توسط عده‌ای و هر از چندی با نیات خاصی مطرح و پس از عکس العمل های مردم و نخبگان به بایگانی می رود.

 

آخرین مرتبه در دولت محمود احمدی نژاد بود اما اینک طرح تفکیک استان خوزستان به دو قسمت شمالی و جنوبی در حالی که ظرف چند روز آینده مهمترین مسئله سیاسی کشور یعنی رای اعتماد به وزرای کابینه ابراهیم رئیسی در دستور کار مجلس شورای اسلامی است آن را سوال انگیزتر می نماید!

 

باید توجه داشت که رای اعتماد به برخی از وزرای کابینه به ویژه وزیر نیرو، وزیر نفت، وزیر صمت و وزیر کشاورزی برای مردم استان خوزستان بسیار حائز اهمیت می باشد. از این جهت در یک حالت پرسش گونه می توان طراح بومی پروژه تفکیک را به این سوال هدایت نمود که؛ چرا در چنین شرایطی که می‌بایستی نمایندگان استان خوزستان متوجه مسئولیت های خطیر خویش در برابر آینده وزرای ذکر شده و تعهدات و سهم خوزستان در این رابطه باشند افکار عمومی رااز این مسئولیت منحرف ساخته است؟

 

همه ما می‌دانیم که وزیر نیرو در آینده این استان می تواند چالش مربوط به پروژه های انتقال آب از سرچشمه های کارون و کرخه و دز و پیامدهای آن در تنش آبی را تشدید نماید اما عاقبت این مسئله مشروط به حضور فعال افکار عمومی و نمایندگان در مسائل مربوط به رای اعتماد وزیر مربوطه خواهد بود.همین حساسیت در مورد اهداف آینده وزیر نفت و وزیر کشاورزی و وزیر صمت هم وجود دارد.

 

اگر از جنبه دیگری بخواهیم به طرح تفکیک خوزستان به دو بخش شمالی و جنوبی بپردازیم متوجه این مسئله خواهیم شد که فاصله شاخص های قسمت شمالی و قسمت جنوبی بسیار مشهود است و این طرح آنها را به دو شکل فقیر و غنی تقسیم خواهد نمود و یقینا بحران های جدیدی را به همه منطقه تسری خواهد داد.

 

وقتی ۷۶۵ کیلومتر مرزهای بین المللی و دسترسی به آبهای آزاد برای تجارت بین المللی در یک منطقه قرار داشته باشد و همچنین منطقه آزاد اروند، پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها، پتروشیمی ها، اسکله ها و پایانه های تخلیه و بارگیری کشتی ها در منطقه جنوبی تعریف شود عملا بخش شمالی با عقبه بن بست زاگرس به سرزمینی فقیر با شاخص هایی نازل در حوزه تجارت و صنعت تبدیل خواهد شد. با این پیش درآمد به نظر می‌رسد بازیگردانان غیر خوزستانی پروژه تفکیک به رهبری تنها نماینده خوزستانی می بایستی به پیامدهای امنیتی آن نیز نیم‌نگاهی می‌داشتند که نداشته اند.

 

چگونه است که پس از اجرائی شدن طرح، این منطقه با وجود پیامدهای جنگ هشت ساله حالا از زاویه تنگ نظرانه یک نماینده بومی که بنظر می رسد دیدگاه های پوپولیستی وی می تواند به شکاف مردم جنوب و شمال خوزستان هم بیانجامد، باید شاهد پیامدهای ناامنی این شکاف در همه منطقه باشند؟

 

براستی چه کسی پاسخ تبعات تلخ آن را در آینده خواهد داد؟

 

بنظر می رسد که به‌ این‌ خوش سلیقه گان بدموقع، باید گفت؛ تمام کنید این پروژه ناپخته را، اگر راست می گویید سهم خوزستان را در کابینه ابراهیم رئیسی دریابید تا باز هم پس از چهار دهه، جهت گیری توسعه و سرمایه گذاری های کلان کشور سر از کویر درنیاورد و شما انگشت حیرت به دهان نگیرید!

 

غلامرضا فروغی نیا

https://hoorkhabar.ir/696981کپی شد!
72