طرح تحقیق و تفحص از شرکت آب و فاضلاب خوزستان در صحن علنی مجلس کلید خورد

هورنیوز – سید محمد مولوی، ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و ۷۲ تن از یاران با وفای آن حضرت در دشت کربلا اظهار کرد: شرمنده هستم که هر روز یکی از مشکلات خوزستان‌ را در صحن علنی مجلس فریاد بزنیم، به نمایندگی از مردم نجیب این استان و همکارانم باید بگویم که به معنای واقعی خسته و آزرده شده ایم.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: هر روز یک داستان جدید در استان خوزستان رخ می دهد و خدا مصببین این کار را نمی بخشد، ما خوزستانی ها گدا نبوده ایم و نیستیم، بی‌وفا نبوده ایم و نیستیم، بی تعهد نبوده ایم و نیستیم؛ اما گرفتار مدیرانی شده‌ایم که آسایش را از خوزستان گرفته‌اند.

 

وی خطاب به رئیس جمهور تصریح کرد: از دولت مردمی خواستار و انتظار داریم به خوزستان نگاه ویژه ای داشته باشند؛ آن چیزی که مردم این استان اکنون متحمل می شوند شایسته این مردم‌ وفادار نیست.

 

مولوی به موضوع تحقیق و تفحص از سازمان منطقه آزاد اروند اشاره کرد و ادامه داد: بخشی از گزارشات در خصوص منطقه آزاد را با دقت به استحضار مجلس شورای اسلامی رساندم و پیگیری کردم.

 

وی با بیان اینکه می گویند تحقیق و تفحص هزینه‌ بردار است اضافه کرد: تاکنون یک هزار و ۴۰۰ صفحه اسناد مالی سازمان منطقه آزاد اروند جمع بندی شده و یک ریال هم بابت این تحقیق و تفحص از مجلس تقاضا نکردیم و یک ریال هم کمک مالی نمی خواهیم.

 

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اجرای مفاد تحقیق و تفحص را با وجود همکاران در منطقه آزاد اروند با هزینه شخصی انجام خواهیم داد؛ ۳۰ هزار میلیارد ریال بودجه هزینه کمی نیست، منطقه آزاد اروند، استانداری خوزستان، نیشکر هفت‌تپه، آب و فاضلاب خوزستان و دیگر ارگان ها باید پاسخگوی هزینه کردهای خود باشند.

 

وی ابراز کرد: در حال حاضر فقط بخشی از تخلفات را عنوان کرده ایم، در ماجرای غیزانیه شبکه های معاند استفاده های بسیاری کردند، غیزانیه بخشی از اهواز با ۸۰ آبادی است، فقط یک مورد آن ۴۱۰ میلیارد ریال در سال ۹۴ برای طرح آبرسانی غیزانیه مصوب شد و ۳۰ درصد از این اعتبارات معلوم نیست صرف چه چیزی شده است.

 

مولوی خاطرنشان کرد: با وجود آنکه مردم غیزانیه برای آب له له می‌زدند فقط یک نمونه آن خرید لوله ها با قیمت های نامتعارف از یک نفر در ۲ شرکت طی ۱۱ روز است که این قیمت‌های اعلامی ۶۷ درصد با یکدیگر اختلاف دارند و جز تبانی چیزی مشاهده نمی شود.

 

وی با اشاره به تبانی، تخلف و اسناد سوری در شرکت و آب و فاضلاب خوزستان اذعان کرد: حدود ۶۰ میلیارد ریال از آن ۴۱۰ میلیارد ریال، فقط اسناد سوری‌ هستند، متاسفانه در همه بخش‌ها اعتبار ۱۱۰ میلیارد ریالی که قرار بود برای خطوط بهسازی و خط انتقال آب غیزانیه به کار ببرند صرف هزینه دیگری شده است و آن موقع می گویند مردم غیزانیه برای چه معترض اند؟

 

مولوی با تقدیر از رئیس و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی که استان خوزستان را به صورت ویژه مد نظر قرار دادند بیان کرد: متولیان باید پاسخگو باشند که اعتبار ۳۰ هزار میلیارد ریالی کجا هزینه شده و چرا پنج نفر از مدیران آنها در زندان به سر می برند؟‌

 

وی با بیای اینکه آبفای استان خوزستان در سال گذشته می خواست ۵۰ میلیارد ریال را برای انتقال آب شوش و لالی هزینه کند گفت: باید مشخص شود این اعتبار کجاست؟ در سال های ۹۰ و ۹۷ بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال برای شهرهایی که تنش آبی دارند اختصاص یافت‌و باید مشخص شود این مبالغ کجا هزینه شده است.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در سال ۹۸ حدود ۹۸۰ میلیارد ریال برای شهرهای هویزه، آبادان، خرمشهر و سوسنگرد بودجه اختصاص یافت که نزدیک به ۲۳۰ میلیارد ریال آن معلوم نیست چه شده است.

 

وی به حوزه آب و فاضلاب روستایی و شهر اهواز نیز اشاره کرد و افزود: در این حوزه نیز این داستان ها اتفاق افتاده و معلوم نیست اعتبارات تخصیص داده شده در چه زمینه ای هزینه شده اند.

 

مولوی با اشاره به اینکه با توجه به تخلفات صورت گرفته در شرکت آب و فاضلاب خوزستان به موضوع ورود کرده ام ادامه داد: اگر قرار است کسی پیگیری نکند مردم از برخورد مجلس، نمایندگان و نظام مایوس می شوند؛ این وظیفه ماست و نباید بگویند تحقیق و تفحص هزینه دارد.

 

وی اضافه کرد: مدیرانی که در آینده برای هر منصبی در استان خوزستان برگزیده می شوند باید بدانند که کجا مدیریت و اعتبارات را کجا هزینه می کنند؛ شرکت آب و فاضلاب خوزستان جهت اجرای پروژهای آب رسانی به شهرستان های اهواز، ماهشهر، شادگان، خرمشهر، آبادان و بندرامام در بخش تصفیه خانه ها افتضاح به بار آورده اند و این موضوعات زجرآور اند.

 

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قرار بود ۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای انتقال آب از ایستگاه پمپاژ تا خط جمشیدآباد آبادان را انجام دهند که به دلیل نبود کارشناس و مسئول این پول را هدر دادند و ضرر و زیان زیادی به این بخش وارد شد.

 

وی به میزان ورودی فاضلاب در شهرهای خوزستان اشاره کرد و گفت: احداث تصفیه خانه فاضلاب در پنج شهر خوزستان شامل آبادان با حجم ورودی ۱۲۰ هزار مترکعب، خرمشهر حدود ۶۰ هزار مترمکعب، ماهشهر نزدیک به ۵۰ هزار مترمکعب‌ و شادگان حدود ۱۲ هزار مترمکعب فاضلاب در شبانه‌ روز نیاز مبرم این شهرها بود.

 

مولوی با اشاره به ابعاد مختلف بررسی شده در شرکت آب و فاضلاب خوزستان ابراز کرد: با توجه به بررسی های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که افزایش حقوق و مزایا برخلاف قوانین و مقررات، به‌کارگیری افراد بدون مجوز، پرداخت های حقوق بیش از سقف مجوزهای لازم، به‌کارگیری مشاوران بدون تخصص و تجربه، ارجاع کار به پیمانکار بدون انعقاد قرارداد، انعقاد قرارداد با اشخاص حقیقی، عدم واریز سپرده ها به حساب خزانه و … بخشی از تخلفاتی هستند که در آبفای خوزستان صورت گرفته است.

 

وی بحث تعارض منافع را در شرکت آبفای خوزستان بی معنا دانست و ابراز کرد: از همه نمایندگان مجلس خواستار این مهم هستم که برای آغاز تحقیق و تفحص از شرکت آبفای خوزستان رای دهند تا ابعاد شبکه فساد در این استان مشخص شود.

 

نائب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از تصویب و آغاز طرح تحقیق و تفحص از شرکت آب و فاضلاب خوزستان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خبر داد و یاد آور شد: خوشبختانه طرح تحقیق و تفحص از عملکرد این شرکت طی سال های ۹۴ تا پایان شهریور ۹۹ با ۱۷۴ رای مثبت نمایندگان مجلس به تصویب رسید و به زودی آغاز خواهد شد.

شبستان

https://hoorkhabar.ir/696888کپی شد!
85
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.