قهرمانی فولاد خوزستان در جام حذفی چه تاثیری بر سهام این شرکت دارد؟

هورنیوز – روز گذشته در فینال جام حذفی، فولاد خوزستان، در برابر استقلال برنده و قهرمان شد. اما بازی دیشب و برد فولاد در روند این نماد تاثیری می‌گذارد؟

 

پیام الیاس کردی در این باره می‌گوید: اینکه یک تیم صنعتی در فینال حضور دارد ناخودآگاه توجهات را به سمت خودش جلب می‌کند. به خصوص در بازار سهام ایران که افراد تجربه زیادی ندارند و شرکت‌ها را به خوبی نمی‌شناسند. اما برد یک تیم صنعتی باعث می‌شود در معاملات آن روز نماد آن تیم در بورس بیننده بیشتری را داشته باشد.باعث بالا یا پایین رفتن سهام شرکت نمی‌شود.

 

الیاس کردی افزود: : هزینه‌های تیم‌داری در ایران بسیار بالا است و سودآوری بسیار پایینی را دارد و حتی در اکثر موارد باعث زیان می‌شود. اما مزیتی که این مساله برای تیم‌های به خصوص صنعتی دارد این است که باعث برندسازی آن شرکت می‌شود و اسم آن تیم بیشتر به گوش می‌رسد.

 

وی در بخش دیگری گفت: در کشورهای دیگر ماهیت یک تیم ورزشی است و از کارخانه یا صنعت خاصی شکل نگرفته‌اند. اما در ایران این موضوع برعکس است.

 

درباره همین موضع علی عصاری هم معتقد است: تاثیر برد فولاد بعید است تاثیری بر روند نماد این شرکت در بورس داشته باشد. اما تاثیر تیم‌های فوتبال بر سهام شرکت‌ها به نظر می‌رسد بعد از ورود استقلال و پرسپولیس به بورس پررنگ‌تر شود.

 

محمد خبری‌زاده، کارشناس بازار سرمایه هم درباره تاثیر بازی فولاد بر سهام این شرکت گفت: در دنیا برد تیم‌های فوتبال بر ارزش سهام شرکت‌ها تاثیرگذار است. دلیل این موضوع هم افزایش درآمد ناشی از این بردها و قهرمانی‌ها است. این درآمدها ناشی از درآمد اسپانسرها و اعطای پاداش به بازیکن‌ها است که تاثیری مستقیم بر روند سهام دارد. از طرف دیگر افزایش ارزش بازیکن‌های تیم برنده وجود دارد که بر افزایش ارزش تیم فوتبال اثرگذاری خود را دارد.

 

وی افزود: اما در ایران درآمدهای تیم‌ها از محل‌های مختلفی نیست و محل تغذیه آن‌ها پول‌هایی است که به صورت مستقیم به تیم تزریق می‌شود. بنابراین باید توجه داشته باشیم که تیم‌های فوتبال حتی استقلال و پرسپولیس وابسته به دولت هستند و مستقل نیستند.

 

خبری‌زاده تاکید کرد: به نظر می‌رسد به دلیل زیان‌ده بودن تیم‌های فوتبال اسپانسرهایی مثل ایرانسل، همراه اول و…. به صورت دستوری از این تیم‌ها حمایت می‌کنند.

 

https://hoorkhabar.ir/697554کپی شد!
25