طرح انتقال آب خلیج فارس یک انقلاب در توسعه کشور است

دکتر محمد رضا فاتحی متخصص سیستم های انرژی کشور در گفت و گو با خبرنگار هورنیوز، اظهار کرد: دستیابی به منابع آبی پایدار و ایجاد تحول اقتصادی در فلات مرکزی و شرق کشور، رشد صنایع معدنی، اشتغالزایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های بومی از مهمترین دستاوردهای طرح انتقال آب از خلیج‌فارس و دریای عمان است.

 

فاتحی افزود: افق اجرایی طرح انتقال آب از خلیج فارس به سمت کرمان، خراسان جنوبی و خراسان رضوی تا سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده و افق نهایی طرح برای تامین آب ۱۴۲۵ است.

 

متخصص انرژی، طرح تامین و انتقال آب از خلیج فارس عنوان کرد: این طرح برای توسعه در حوزه‌های تولیدی، معادن و صنایع به کار برده می‌شود و حتی در جاهایی که نیاز است بهره‌مندی از آب شرب هم در دستور کار قرار می‌گیرد.

 

محمدرضا فاتحی با اشاره به وضعیت کم‌آبی در کشور گفت: طرح انتقال آب خلیج فارس کار بزرگ و ارزشمندی است که از آن می‌توان به عنوان یک انقلاب در توسعه کشور یاد کرد زیرا آب پیش نیاز همه طرح‌های توسعه‌ای است.

 

وی بیان کرد: با اجرای طرح انتقال آب از خلیج فارس به خراسان جنوبی، شمالی و رضوی که ۲۰ سال با خشکسالی مواجه است، یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه در بحث عملیاتی می‌شود.

 

این متخصص آبی جزئیات طرح تامین و انتقال آب از خلیج فارس را این گونه بیان کرد: اجرای این طرح با سرمایه گذاری و سهامداری شرکت های شرکت معدنی و صنعتی گل گهر شرکت صنایع ملی مس ایران، شرکت معدنی و صنعتی چادر ملو جهت تامین آب صنعتی و شرب استان های هرمزگان، کرمان و یزد تاسیس گردید. و مسئولیت اجرای پروژه شیرین سازی آب از دریای خلیج فارس و انتقال به استانهای فوق الذکر رابعهده دارد.

 

محمدرضا فاتحی مسیر خط انتقال در سه قطعه از این پروژه را در فاز اول از کیلومتر ۳۷ غرب بندرعباس از محل آب شیرین کن تا گل گهر کرمان به طول ۳۰۳ کیلومتر، فاز دوم از گل گهر تا مس سرچشمه کرمان به طول ۱۵۰ کیلومتر و فازسوم از مس سرچشمه تا چادرملو( اردکان یزد) به طول ۳۷۰ کیلومتر عنوان کرد و افزود: پروژه در دو بخش شیرین سازی آب و انتقال اجرا میشود که در بخش اول شیرین سازی با تملک ۱۵۵ هکتار زمین در ۳۲ کیلومتری غرب بندر عباس با هدف گذاری تولید ۱٫۵ میلیون متر مکعب آب شیرین شده در روز و لایروبی و نصب لوله های دریایی به قطر ۲٫۵ متر در ۱۰ خط در کف دریا احداث بزرگترین سازه آبی منطقه برای آبگیری و تخلیه پساب با نظر مشاورین زیست محیطی داخلی و خارجی انجام می شود.

https://hoorkhabar.ir/696801کپی شد!
116
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.