استراتژی راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد و ایجاد اشتغال پایدار

هورنیوز – در سال ۱۳۹۹ از بین ۴۶ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی، ۹ هزار و ۲۰۰واحد، معادل حدود ۲۰ درصد از واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور راکد بودند. وزارت صمت به مناسبت روز صنعت و معدن، گزارشی ارائه کرد که اگر اطلاعات ارائه شده در این گزارش را با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم به نتایج با اهمیتی دست خواهیم یافت که می‌تواند به عنوان یکی از استراتژی‌های آتی جهت رونق تولید و اشتغال پایدار با حداقل سرمایه‌گذاری و در کمترین زمان ممکن در نقشه راه توسعه صنعت کشور در دستور کار دولت جدید قرار گیرد.

 

۱۹۳طرح بزرگ در قالب پویش تولید و تداوم امید با حجم سرمایه‌گذاری ۱۵۲ هزار میلیارد تومان و ایجاد اشتغال ۲۴ هزار و ۲۱۳ نفر، به عبارتی به ازای هرشغل ۶٫۳ میلیارد تومان راه‌اندازی شده‌اند. از طرفی  یک هزار و ۵۵۷ واحد تولیدی راکد با سرمایه‌گذاری تنها چهار هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان و ایجاد اشتغال جدید به تعداد ۲۵ هزار و ۹۸۸ نفر به چرخه تولید بازگشته‌اند. به عبارتی به ازای هر شغل جدید ۱۷۷ میلیون تومان سرمایه‌گذاری جدید صورت پذیرفته است.

 

اگر دوره ساخت و راه‌اندازی یک پروژه جدید بزرگ را بین سه تا پنج سال و زمان احیای یک شرکت راکد را سه تا ۶ ماه در نظر بگیریم؛ اهمیت تمرکز دوچندان بر طرح‌های راکد جهت توسعه تولید و دستیابی به اشتغال پایدار در کمترین زمان ممکن، دوچندان جلوه خواهد کرد. تمرکز بر راه‌اندازی طرح‌های راکد با کمتر از ۳ درصد سرمایه مورد نیاز طرح‌های جدید، جذابیت خاصی برای دلسوزان ایجاد اشتغال پایدار خواهد داشت.

 

راه‌اندازی طرح‌های راکد، استفاده بهینه از منابع بلااستفاده را به همراه خواهد داشت؛ طرح‌هایی که میلیاردها تومان منابع مالی کشور را در خود بلعیده‌اند. دارایی‌هایی که سال‌ها راکد بوده و بخش قابل توجهی از آن‌ها با سرعت در حال فرسودگی و مستهلک شدن هستند.

 

بر اساس اطلاعات به دست آمده در سال ۱۳۹۹، بالغ بر ۹ هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی، متوقف و راکد بوده‌اند که یک هزار و ۵۵۷ واحد از آن‌ها طی سال ۱۴۰۰ با حمایت‌های صورت پذیرفته راه‌اندازی و به چرخه تولید بازگشته‌اند. با فرض توجیه‌پذیر بودن مطالعات بازر، فنی، مالی و اقتصادی این طرح‌ها به دلیل داشتن مجوزهای تاسیس، کماکان هفت هزار و ۶۴۶ طرح دیگر قابلیت راه‌اندازی خواهند داشت.

 

به عبارتی اگر نسبت چهار هزار ۶۰۰ میلیارد تومان برای راه‌اندازی یک هزار و ۵۵۶ طرح راکد و میزان اشتغال ایجاد شده را به تعداد باقیمانده طرح‌های راکد تعمیم دهیم، با ۲۸ هزار میلیارد تومان در کمتر از یک سال می‌توان ۱۲۵ هزار شغل پایدار را ایجاد و واحدهای تولیدی راکد باقیمانده را به بهره‌برداری رساند. به فرض آنکه ۵۰ درصد این محاسبات به واقعیت نزدیک باشد، با عملیاتی کردن این استراتژی موفقیتی چشمگیر برای دولت جدید در کمترین زمان به دست خواهد آمد.

 

مزایای راه‌اندازی طرح‌های راکد عبارت هستند از:

توسعه و ارتقای تولید با کمترین سرمایه‌گذاری، اشتغال پایدار با کمترین سرمایه‌گذاری، توسعه تولید و ایجاد اشتغال در کمترین زمان ممکن، جلوگیری از فرسودگی و مستهلک شدن دارایی‌های ملی، توقف سود از دست رفته در سرمایه‌گذاری‌ها، ورود کالا به بازار مصرف داخلی در جهت کاهش قیمت فروش و رضایت مشتری، جلوگیری از واردات کالاهای مشابه و خروج ارز از کشور، صادرات محصولات تولیدی و ارزآوری، وصول مطالبات توسط سازمان‌های دولتی و غیر دولتی اعم از بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، شهرداری‌ها، ادارات و برق، گاز، آب و… که منجر به رونق در این سازمان‌ها و ادارت خواهد شد، افزایش امید به زندگی، تشکیل خانواده‌های جدید و نهایتا افزایش جمعیت، افزایش سلامت روحی، روانی و جسمی افراد جامعه، توسعه فرهنگی، اجتماعی و امنیتی، ارتقای بهره‌وری همه جانبه.

 

گروه ملی صنعتی فولاد ایران، اولین تولیدکننده محصولات فولادی کشور که در سال ۱۳۴۶ به بهره‌برداری رسید در حال حاضر با ظرفیت اسمی بالغ بر ۱٫۵ میلیون تن انواع محصولات نوردی، یکی از شرکت‌های بحران‌زده و راکد سال‌های اخیر کشور بود.

 

این شرکت با اجرای صحیح استراتژی‌های توسعه‌ای و با همت و تلاش کلیه مدیران و پرسنل زحمتکش خود و بهره‌مندی صحیح از ظرفیت‌های استانی، ملی و سهامداری خود، طی دو سال گذشته تقریبا با کمترین سرمایه‌گذاری و سرمایه درگردشی معادل ۲۰ درصد شرکت‌های مشابه، کلیه خطوط تولیدی خود را مجددا راه‌اندازی کرد، تولید لوله‌های جریانی زیر ۶ اینچ صنعت نفت و چندین محصول جدید نوردی دیگر را برای اولین بار در کشور و شرکت عملیاتی و با تولید ۴۷۲ هزار تن انواع محصولات فولادی در سال ۱۳۹۹، بیش از ۱۱۰ درصد افزایش تولید نسبت به سال ۱۳۹۸ و ۳۸۸ درصد افزایش تولید نسبت به سال ۱۳۹۷، رکورددار افزایش تولید شرکت‌های فولادی در کشور بوده است.

 

این شرکت پس از سال‌ها رکود، نه تنها وضعیت اشتغال بیش از دو هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل شریف و زحمتکش خود را در شرایط بسیار دشوار استان خوزستان به حالت پایدار درآورد بلکه بالغ بر ۴۰۰ نفر نیروی جدید را نیز در یکی از محروم‌ترین نقاط کشور جذب و مشغول به کار کرد. به امید روزی که کلیه واحدهای تولیدی راکد با تدوین و اجرای استراتژی‌های صحیح، به چرخه تولید بازگردند.

نادر جعفریوسفی

نایب رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل گروه ملی صنعتی فولاد ایران

https://hoorkhabar.ir/697743کپی شد!
73
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.