اعتصابات کارگری زیر فشار معیشت

هورنیوز – با گسترش شیوع بیماری کرونا در کشور، بسیاری از کارگران، مشاغل خود را از دست داده‌اند یا به دلیل کمی دستمزد و افزایش تورم، توانایی تأمین معیشت و نیازهای اولیه زندگی خود را ندارند. کارگران صنعت نفت و گاز نیز از این وضع در امان نبوده و برای تأمین نیازهای خود با مشکلات متعددی روبه‌رو شده‌اند.

 

اعتصابات و اعتراضات کارگری که در دهه‌های گذشته سابقه کمتری داشت از سال ۱۳۹۹ به دلیل اجرا نشدن بندهای مرتبط با وظایف تأمین معیشتی وزارت نفت مقرر در ماده ۱۰ قانون وظایف و اختیارات این وزارتخانه به یکباره افزایش یافت و در هفته‌های گذشته به اوج خود رسید.

 

کارگران و پیمانکاران صنایع نفت و گاز طی یک ماه و نیم گذشته دست به اعتراض و اعتصاب زدند که دور جدید این اعتراضات طی چند روز گذشته آغاز شد. این کارگران به مشکلاتی چون شرایط وخیم معیشتی، افزایش نیافتن دستمزد و مزایا و نداشتن امنیت شغلی اعتراض دارند.

 

کارگران صنایع نفت و گاز شهرهای آبادان، ماهشهر، عسلویه، اصفهان، دماوند، کنگان، تهران، پتروشیمی آبادان و بیدبلند در این اعتصابات حضور دارند و کارگران فاز ۱۳ پتروشیمی عسلویه نیز به تازگی به آنها پیوسته‌اند.

 

فعالان کارگری می‌گویند ۷۰۰ نفر از کارگران پیمانی اعتصاب کرده در پالایشگاه نفت تهران بعد از اعتصاب اخراج شده‌اند. در یکی از فیلم‌های منتشر شده از این اعتصابات یک کارگر می‌گوید: «ما به کمی حقوق‌هایمان اعتراض کردیم، اما به جایش برگه تصفیه حساب دست ما دادند که ما را اخراج کنند. یکی از دولت و مردم بیاید از ما حمایت کند.»

 

معترضان می‌گویند در صورتی که به خواسته‌هایشان نرسند دامنه اعتصابات را گسترش خواهند داد. محورهای اصلی مطالبات کارگران، افزایش دستمزد مطابق با هزینه‌های واقعی زندگی، لغو قراردادهای موقت، حذف شرکت‌های پیمانکاری و عقد قراردادهای دائم، رفع تبعیض در دریافت حقوق و مزایای شغلی با همکاران رسمی، برقراری روزهای کار و استراحت، دریافت به موقع حقوق و مزایا بدون تأخیر و حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری است.

 

در شرایط فعلی به دلیل این که وضعیت معیشتی و امنیت شغلی کارگران در استراتژیک‌ترین نقطه صنعتی کشور مطرح است، شرایط به گونه‌ای رقم خورده که گویا کارگران راه دیگری به جز اعتصاب و اعتراض مسالمت‌آمیز برای طرح مستقیم خواسته‌های صنفی خود ندارند حالا این ضرورت مطرح است که باید چاره‌ای اساسی برای بهبود وضعیت کارگران اندیشیده شود.

 

ریشه اعتراضات، عملکرد ضعیف وزارت نفت است
مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی دراین‌باره می‌گوید: اکثر کارگران شرکت نفت که نسبت به وضعیت دریافتی حقوق خود معترض بودند در مناطق عملیاتی مشغول کار هستند و بر همین اساس اعضای کمیسیون انرژی برای شنیدن گلایه‌های این کارگران از منطقه عملیاتی خارک بازدید کردند.

 

به گفته وی در بازدیدی که از منطقه عملیاتی خارک داشتیم، پای در و دل کارگران معترض نشستیم و قطعاً تمام تلاش خود را جهت رفع گلایه‌های آنان به کار خواهیم گرفت همچنین کمیسیون انرژی جلسات متعددی را با وزیر نفت و معاونان این وزارت خانه برگزار و تصمیماتی را در این زمینه اتخاذ کرد.

 

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌گوید که ما تلاش خواهیم کرد تا نقطه نظرات این پرسنل را منتقل و زمینه را برای حضور کمیسیون‌های مختلف مجلس فراهم کنیم تا این کارگران نقطه نظرات و مطالبات خود را عنوان کنند و بتوانند شرایط مناسب‌تر و بهتری برای این افراد ایجاد شود و با دغدغه کم‌تر و آسودگی خاطر بیشتری فعالیت‌های خود را انجام دهند.

 

نخعی معتقد است که دوری از خانواده، شرایط سخت آب و هوایی و آلودگی محیط به واسطه فعالیت‌های نفتی شرایط خاصی را برای این کارگران رقم زده که درک آن بدون حضور در آن محل، ممکن نیست. امید است بتوانیم فعالیت‌های خوبی را برای جامه عمل پوشاندن به مطالبات این صنف انجام دهیم.

 

وی خاطرنشان می‌کند: دولت باید با نگاه دقیق و واقعی‌تر برای رفع مشکلات کارگران شرکت نفت اقدام کند.

 

سران قوا در اولین جلسه خود به موضوع اعتصابات کارگری می‌پردازند
ابوالفضل ابوترابی، نماینده نجف آباد در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: اعتصابات کارگران شرکت نفت به چند دلیل است؛ برخی کارگران نسبت به کمی حقوق و دستمزد خود معترض هستند و برخی از آنها هم نسبت به نوع استخدام خود اعتراض دارند.

 

به گفته وی، کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مأموریت پیدا کرده است در مدت دو هفته تعطیلی مجلس، تمام توان خود را جهت بررسی و رفع اعتراضات کارگران شرکت نفت به کار بگیرد همچنین قرار است سران قوا در اولین جلسه خود به این موضوع بپردازند.

https://hoorkhabar.ir/696083کپی شد!
31
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.