از شهرداری اهواز برای مشارکت در حفظ و نگهداری بافت تاریخی تشکر می کنم

هورنیوز – سید حکمت موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در آیین آغاز پروژه مرمت و ساماندهی معابر بافت تاریخی اهواز، عامری با تبریک و گرامی داشت روز شهرداری و دهیاری اظهار کرد: از راه و شهرسازی خوزستان و شهرداری اهواز برای انجام این کار مشارکتی در زمینه حفظ، مرمت و نگهداری بافت تاریخی تقدیر و تشکر می کنم؛ منابع مالی از شهرداری تأمین شده و کارهای فنی و نظارتی در حوزه میراث را نیز اداره کل میراث فرهنگی خوزستان انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه به زودی کار در حوزه بازآفرینی کنار این طرح شروع می شود، افزود: از منابع اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان نیز بخشی را به انجام این طرح ها اختصاص می دهیم؛ به طور حتم انجام این کارهای مشارکتی نویدبخش نتایج خوبی است که شاید برای اولین بار چند دستگاه با همکاری یکدیگر برای حفظ بافت تاریخی و ابنیه تاریخی تلاش می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان تصریح کرد: در گذشته این مشارکت با هدف حفظ بافت تاریخی وجود نداشته و بلکه برعکس هم بود؛ در بسیاری از بافت ها از جمله شهر اهواز شاهد تخریب ابنیه و بافت تاریخی بودیم و با وجود همه پیگیری ها شاید کمتر در حوزه دوستداران میراث فرهنگی و همکاران حفاظت از بافت تاریخی با استقبال سیستم شهری و شورا مواجه می شدیم و خدا را شاکریم که این رویکرد به یکباره تغییر کرده و امیدوارم که این رویه تداوم داشته باشد.

موسوی عنوان کرد: بر اساس ماده ۱۱۶ برنامه سوم که فکر می کنم تنفیذی در قالب ماده ۱۱۹ برنامه چهارم بوده مقرر شد تا بافت های تاریخی در سطح کشور تعیین محدوده و ضوابط مداخله در بافت شوند؛ در استان خوزستان نیز برای ۶ شهر تاریخی این اتفاق رخ داد و در سال ۸۹ ابلاغ رسمی شدند.

 

وی اضافه کرد: اهواز یکی از شهرهایی است که بافت تاریخی آن مصوب شده و بر اساس آن حوزه کارکردی مشترک شهرداری، مسکن و شهرسازی و میراث فرهنگی هر کدام با توجه به شرح وظایف خود فعالیت کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان خبر داد: در حوزه شهرداری مقرر شد که شهرداری بافت تاریخی را ایجاد کنیم که همینجا درخواست دارم از شورا و شهرداری تا قدم خوب، قوی و محکم بعدی برای حفظ بافت تاریخی و تضمین احیای تاریخی را با راه اندازی شهرداری بافت تاریخی بردارند.

موسوی یادآور شد: این بافت متعلق به دوره متأخر (یعنی دوره قاجار به بعد) است که قسمت هایی از آن سالم باقی مانده و شاید سالمترین بخش های آن در همین منطقه قرار دارد؛ تلاش می شود که با این هم افزایی رخ داده بتوانیم بافت را نگهداری و به اصالت خود برگردانیم که زمینه قوی برای جذب گردشگری هم محسوب می شود.

وی بیان کرد: اعتباری که در حوزه شهرداری درنظر گرفته شده یک میلیارد تومان و بازآفرینی شهری نیز حدودا همین مبلغ تعیین و سال های آتی نیز افزایش پیدا می کند؛ خود میراث فرهنگی هم در گذشته از محل اعتبارات بافت های تاریخی اقداماتی را برای مسجد و کنار آن انجام و امسال هم اعتبارات مورد نیاز آن را اختصاص می دهیم.

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان در پایان گفت: با همکاری شهرداری و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی اقدامات لازم را برای منطقه معین التجار انجام می شود.

https://hoorkhabar.ir/696039کپی شد!
116
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.