حقوق کارکنان آبفا خوزستان همچنان معوقه مانده است

هورنیوز – تصور کنید مستاجر هستید و از قضا صاحب خانه‌ای دارید که ماهانه و سر وقت اجاره بهای خود را درِ منزل تان طلب می‌کند، اما به دلیل پرداخت نشدن حقوق و تنگدستی، از مالک می‌خواهید که کرایه را بعدا پرداخت کنید.

 

یا قصد دارید با گرفتن وام خودرویی بخرید و سرمایه گذاری کنید، اما به دلیل آنکه مطمئن نیستید سر ماه حقوق تان پرداخت شود و بتوانید قسط خود را بپردازید از وام منصرف می‌شوید، این‌ها واقعیاتی هستند که در اوضاع کنونی دور از ذهن نیست، اما توصیفاتی از وضعیت زندگی کارکنان شرکت آبفا خوزستان است که شاید نسبت به سایرین دردناک‌تر باشد.

 

کارکنان شرکت آب و فاضلاب خوزستان چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده اند و علی رغم مبلغ کم آن، همان هم نه ماهانه بلکه با تاخیر و دستکم هر ۴۰ روز یکبار پرداخت می‌شود.

 

اواخر اسفند ماه سال ۱۳۹۹ بود که استاندار خوزستان از اختصاص اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیارد ریال به منظور پرداخت کسری حقوق کارکنان آبفا خبر داد که مدتی بعد تبدیل به محل بحث و جدال بین قاسم سلیمانی دشتکی و صادق حقیقی پور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان شد.

 

در تاریخ ۶ فروردین ماه ۱۴۰۰ سلیمانی دشتکی، حقیقی پور را از نشست شورای برنامه‌ریزی استان که در شهرستان اندیکا برگزار شده بود، اخراج کرد. دلیل آن قانع نشدن استاندار از صحبت‌های مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص پرداخت نشدن حقوق کارکنان شرکت آبفا بود. قاسم سلیمانی دشتکی همچنین در این جلسه گفت: ۲۰۰ میلیارد ریال اعتباری که به این منظور اختصاص یافته بود، بدون اخذ مجوز در محل دیگری هزینه شده است.

 

کارکنان شرکت آبفا خوزستان نزدیک به یک سال است که به صورت مداوم دست به تجمعات در مقابل استانداری خوزستان و اداره آبفا می‌زنند، اما آنچه تاکنون از این اقدامات دیده اند، عملا هیچ بوده است و حالا از آن نیز نا امید شده و دست به دامن رسانه‌ها برای شنیدن صدای خود شده اند.

 

پاسخ مسئولان آبفا: نیروی مازاد داریم!

همسر یکی از کارکنان آبفا خوزستان که نخواست نامی از او برده شود در تماس تلفنی با خبرنگار ما با بیان اینکه کارکنان شرکت آب و فاضلاب خوزستان حدود ۶ ماه مطالبات معوقه دارند، گفت: همین مسئله موجب به بار آوردن وضعیت «اسفناکی» در زندگی شده است و حقوق نیز به صورت ماهانه پرداخت نمی‌شود؛ بلکه علی رغم مبلغ اندک آن هر ۲ ماه یکبار واریز می‌شود.

 

او با بیان اینکه بسیاری از کارگران ترس دارند به وضعیت خود اعتراض کنند، افزود: ممکن است اگر کارکنان شرایط خود را توضیح دهند اخراج شوند. پاسخ مسئولان نیز در برابر این اعتراضات، هراس و تهدید کارکنان است و حتی می‌گویند که هر کسی نارضایتی دارد، می‌تواند ادامه ندهد، زیرا نیروی مازاد دارند!

 

اما اینجا پرسشی که مطرح می‌شود، این است که اگر آب و فاضلاب خوزستان نیروی مازاد دارد، چرا بیش از ظرفیت خود استخدام کرده تا با چنین مشکلاتی مواجه شود، اگرچه کارکنان آبفا این مسئله را بهانه می‌دانند، زیرا هم اکنون برخی از آن‌ها به صورت ۲ شیفت و در بخش‌های مختلف مشغول به کار هستند.

 

امکان هیچ برنامه ریزی برای آینده وجود ندارد

این فرد ناشناس که نخواست نامی از او برده شود، در ادامه با بیان اینکه «خانواده اش در حال فروپاشی است» بیان کرد: بسیاری از کارگران آبفا حتی مجبورند برای سپری کردن زندگی خود بعد از ظهر‌ها به مسافر کشی یا شاگردی فروشگاه مشغول شوند.

 

همسر یکی از کارکنان شرکت آب و فاضلاب خوزستان اظهار داشت: حتی اگر قصد داشته باشیم وامی بگیریم تا با آن در زندگی خود پیشرفت کنیم، نمی‌توانیم، زیرا مشخص نیست چه زمانی شوهر من حقوق خود را دریافت می‌کند و آیا می‌تواند سر ماه اقساط خود را پرداخت نماید یا خیر، اگرچه پیش از این نیز مجبور شده ایم برای قسط‌های عقب مانده از مردم قرض بگیریم . امیدوارم کسی صدای ما را بشنود و حداقل خواسته خانواده‌های کارگران آیفا یعنی پرداخت به موقع و حقوق معوقه را عملیاتی کند.

 

یکی دیگر از کارکنان شرکت آبفا خوزستان از حوزه شهرستان باغملک در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه ماهانه ۴ میلیون حقوق ما است، گفت: همین مبلغ نیز به موقع پرداخت نمی‌شود و از سال ۱۴۰۰ نیز تا کنون به مدت ۳ ماه است که هیچ پولی دریافت نکرده ایم که با توجه به وضعیت معیشت و گرانی، ستمی در حق این قشر است.

 

خواسته‌های کارکنان آبفا نه زیاد است و نه ناحق، آن‌ها می‌خواهند که حقوق شان ماهانه پرداخت شود تا بتوانند برای آینده خود برنامه ریزی کنند. اگرچه به گفته استاندار خوزستان اعتباری به منظور پرداخت کسری حقوق کارکنان آبفا لحاظ شد، اما پس از مدتی بدون اخذ مجوز در جای دیگری هزینه شد که باید مشخص شود، کجا و به چه دلیل این مبلغ هزینه شده است؟

خبرنگاران جوان

https://hoorkhabar.ir/695886کپی شد!
47
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.