توقف یک خط تولید تیرآهن در گروه ملی فولاد برای کاهش مصرف برق

هورنیوز – شهرام خطیبی در جلسه اضطراری بررسی وضعیت شبکه برق که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: همه به مشکلات و سختی امرار معاش این مجموعه آگاه هستند. در دو سال اخیر، گروه ملی فولاد ایران با ۳۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت است و نتوانسته دخل و خرج خود را دربیاورد.

 

وی افزود: با حمایت‌های بانک ملی، سرمایه در گردشی داریم تا کارخانجات این مجموعه فعال باشند و نخوابند.

 

معاون فنی و بهره‌برداری گروه ملی صنعتی فولاد ایران گفت: با توجه به اتفاقاتی که در بورس در خصوص تامین شمش برای گروه ملی ایران رخ داده است، خرید شمش از فولاد خوزستان سخت شده است و حاشیه سود کمی نیز روی میلگرد دارد. اختلاف قیمت میلگرد و شمش ۳ تا ۴ درصد است در صورتی که پرتی کارخانه ۵.۵ درصد است.

 

وی افزود: وضعیت گروه ملی فولاد ایران در آمار و ارقام، منفی و کاملا زیان‌ده است یعنی آخر ماه هیچ سودی ته کاسه نمی‌ماند تا یک طرح توسعه یا به روز رسانی انجام شود.

 

خطیبی گفت: بنابراین تنها راه برای گروه ملی ایران این است که از پلنت فولادسازی خود استفاده و خودش شمش تولید کند تا در تولید محصول آن ۳ تا ۴ درصد هزینه‌ها را پوشش دهد.

 

وی افزود: فولادسازی با مصرف روزانه حدود ۴۵ تا ۵۰ مگاوات، پر مصرف‌ترین بخش گروه ملی فولاد ایران است؛ تمام نوردهای این مجموعه، حدود ۲۵ مگاوات برق مصرف می‌کنند.

 

معاون فنی و بهره‌برداری گروه ملی صنعتی فولاد ایران بیان کرد: در حال حاضر با اورهال کردن یک بخش، ۱۰ مگاوات کاهش مصرف داشته‌ایم. یک خط تولید تیرآهن نیز خاموش شده که در پی آن نیز ۵ مگاوات کاهش مصرف داشته‌ایم. در بخش‌هایی نیز شیفت‌ها را شب‌کار کرده‌ایم تا بار شبکه برق کاهش یابد.

 

خطیبی گفت: با توجه به بنیه ضعیف مالی گروه ملی فولاد ایران، امیدواریم این مجموعه در اولویت برق داشتن قرار بگیرد. ما ردیف بودجه یا پولی نداریم و باید در خاموشی‌ها به گروه ملی ایران که دست به عصا است، کمک شود.

 

معاون فنی و بهره‌برداری گروه ملی صنعتی فولاد ایران بیان کرد: حین تولید، دوستان اخطار دادند اما در آن زمان امکان متوقف کردن تولید نبود. زمانی که در حال تولید هستیم نمی‌توانیم در مدت ۵ دقیقه شات‌دان کنیم بنابراین قطع ناگهانی برق، حدود یک میلیارد تومان خسارت وارد می‌کند.

 

علی دادخواه رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز اظهار کرد: فشار آوردن به بخش صنعت مانند گروه ملی ایران یا فولاد خوزستان برای کاهش تولید، تبعاتی در پی خواهد داشت و با این کار، مواد اولیه مصرفی صنایع پایین‌دست کاهش می‌یابد.

 

وی افزود: در حال حاضر گروه ملی ایران به سختی شمش مورد نیاز خود را تهیه می‌کند. این در حالی است که شمش خود را نیز از شرکت فولاد خوزستان تهیه می‌کند بنابراین با کاهش تولید فولاد خوزستان، گروه ملی نیز متضرر خواهد شد و در بورس مشکل تامین پیدا می‌کنیم. از طرف دیگر قیمت‌ها افزایش می‌یابد و مشکل اشتغال ایجاد می‌شود.

 

رئیس اداره صنایع فلزی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان بیان کرد: اگر صنایع خوزستان حمایت نشوند، در دو سه ماه آینده با بحران‌های دیگری از جمله گرانی، کمبود مواد اولیه و موارد دیگر مواجه می‌شویم.

https://hoorkhabar.ir/695155کپی شد!
26
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.