چرا مسئولین خوزستانی پاسخگوی عملکرد خود نیستند؟

به گزارش هورنیوز، چرا مسئولین خوزستانی پاسخگوی عملکرد خود نیستند؟ یکی از داغ ترین و پر چالش ترین مباحث کلاب هاوسی خوزستانی ها بود که مهمانان سرشناسی را در خود می دید از جمله استاندار استان البرز عزیزالله شهبازی، سید شریف حسینی نماینده اسبق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، رضا خصالی یکی از معاونین آموزش و پرورش استان البرز و چند مدیر شهرستانی و استانی خوزستان که همین موضوع باعث شده بود در برهه ای از ۴ ساعت بحث بین اعضای گروه، صحبت ها اصطلاحا پینگ پنگی انجام شود و به جذابیت بحث بیفزاید.

 

در ابتدای این گفتگوی کلاب هاوسی ۴ ساعته که به مجری گری افشار پرویزی بابادی مدیرخانه مطبوعات استان خوزستان و علی بهمن مدیر پایگاه خبری تحلیلی هورنیوز انجام شد، سید شریف حسینی نماینده اسبق مردم اهواز گفت: یکی از خواسته مطالبه گران و پرسشگران از مدیران این است که مدیران در هر لحظه در دسترس باشند و اینکه مشکلات آنها را مرتفع نمایند، اما طبیعتا نوع نقد و پرسش باید به نحوی باشد که مدیر بتواند پاسخ بدهد و به او توهین نشود.

 

علیرضا عبدالله نژاد سردبیر پایگاه خبری خبرفوری در خوزستان گفت: یکی از آفت های استان ما همین عدم پاسخگویی مسئولین به ارباب رجوع و مردم است و بعضا مماشات ها، وصل بودن به اصحاب قدرت و اینکه فلان مدیر به فلان گروه قدرت وصل است و از او حمایت می شود، خود را متمایز از دیگران می دانند و به نحوی پاسخگو نیستند.

 

سید نور موسوی از پرسنل شهرداری اهواز و مدرس دانشگاه گفت: یکی از شاخص های توسعه در هر کشوری کنترل و نظارت است، از این رو وقتی کنترل و نظارت در آن جامعه کم شود فضا مه آلود می شود و امکان دارد بعضا مدیری سوء استفاده کند و نخواهد پاسخگو باشد و بعضا از قوه قهریه خود با مردم و مطالبه گران در زمینه پاسخگویی عمل کند، زیرا از سوی مردم احساس خطری در خصوص تغییر و جابجایی نمی کند.

 

وی ادامه داد: متاسفانه ما نظام تشویق و تنبیه مناسبی در کشورمان برای مدیران نداریم و همین مسئله باعث می شود برخی از مدیران که کم کار و بی انگیزه هستند، خود را در مقام پاسخگویی نبینند.

 

صادق باقری یکی از فعالین فضای مجازی گفت: من یکی از مهمترین علل عدم پاسخگویی مدیران را انتصاب های سیاسی و قومی می دانم که به شدت در استان خوزستان وجود دارد و شایسته سالاری در خوزستان بسیار کمرنگ و بدون اهمیت است.

 

وی ادامه داد: همین عدم پاسخگویی و مطالبه گری مردم وقتی متوجه دسته های سیاسی و قومی می شود بعضا تا پیش کشیدن مسائل امنیتی هم می رود و اگر رسانه ای حتی به حق و درست از مدیری خطایی دید و قصد نقد آن را داشت امکان دارد حتی از سوی هم صنفان خود هم مورد نقد و مواخذه قرار گیرد.

 

اکرم جلیلی مشاور مالی و مدرس دانشگاه گفت:در خوزستان مدیران برا اساس روابط سیاسی، قومی و لابی های شبانه بدون هدف و برنامه انتصاب میشوند و چون تخصص لازم را ندارند نمیتوانند پاسخگوی عملکرد خود باشند از طرفی ساز و کار قانونی هم وجود ندارد که مدیر را ملزم به پاسخگویی کنند و روحیه مطالبه گری هم در استان ما درست نهادینه نشده و مطالبات بیشتر در راستای منافع فردیست تا عمومی. رسانه ها زبان گویای مردم هستند و اگر رسانه قوی داشته باشیم که بتوانند مدیران رو وادار به پاسخگویی کنن هیچ مدیری به خود اجازه نخواهد داد بدون تخصص و برنامه پذیرایی پستی باشد که نتواند از عهده اش بر بیاید.

 

محمد قربانی یکی از فعالین اجتماعی در خوزستان گفت: در خوزستان چالش های فراوانی وجود دارد و اولین آن این است که یک مدیر به چه کسانی و در چه چهارچوبی باید پاسخگو باشد و چه کسانی قرار است در استان پرسشگر عملکرد مدیران باشند.

 

وی ادامه داد: به عقیده من هر فردی در مقام پرسشگری بر می آید باید سند چشم انداز و بالا دستی دستگاهی را که مورد پرسش قرار می دهد را بداند و اینکه متوجه این موضوع باشد که آن دستگاه چقدر از سند چشم انداز و توسعه فاصله دارد و علل عدم رسیدن به آن نقطه چیست، اما اینکه خواسته باشیم فقط فریاد بزنیم و بدون شنیدن علل نمی توانیم مطالبه گران و پرسشگران خوبی باشیم و مدیران هم از پاسخگویی قطعا طفره می روند.

 

رضا علیجانی یکی از پیشکسوتان عرصه رسانه خوزستان گفت: از دیدگاه من هدف از پاسخگویی باید با این دید دنبال شود که علل عملکرد ضعیف مدیران چیست و سوال باید به نحوی باشد که پرسشگربه نتیجه برسد.

 

وی ادامه داد: زمانی که در وزارت نیرو مشغول کار بودم، از مدیران می خواستم که به دلیل حجم فعالیتی که دارند و با توجه به اینکه با مخاطبین و ذینفعان زیادی روبه رو هستند، بیشتر در مقام پاسخگویی برآیند، زیرا وزارت نیرو مدام در حال رو به رو شدن با مسائل مختلف است به خصوص در خوزستان که یک روز با خشکسالی رو به رو هستیم، یک روز با کمبود برق، یک روز با سیل و روز دیگر موضوع دیگر.

 

علیجانی بیان داشت: یکی دیگر از اشکالاتی که وجود دارد این است که بعضا خبرنگاران ما به عنوان اصلی ترین پرسشگران برای شنیدن پاسخ مسئولین، خبرنگارانی خبره و حرفه ای و آشنا با تمام مسائل و مشکلات آن مدیر و دستگاه نیستند و طبیعی است وقتی خبرنگار نتواند با سوالاتش مدیر را مورد بازخواست قرار دهد، مدیر هم از پاسخگویی طفره برود.

 

وی ادامه داد: ما در خوزستان با چند دسته مدیر رو به رو هستیم یک دسته دوربینی هستند و بیش از اندازه مقابل دوربین و بین رسانه ها قرار می گیرند، یک عده مصاحبه گریز هستند و یک عده هم کمتر پاسخگو هستند و به استقبال رسانه ها نمی روند.

 

علیجانی اضافه کرد: از دید من باید در قانون یک موضوعی تصویب شود در خصوص پاسخگو بودن مدیران و دولت و نظام به این مسئله ورود کنند و تجدید نظر در این زمینه صورت گیرد، زیرا نگاه ها به مسئولین این گونه است که کمتر به استقبال مصاحبه و سوال و جواب می روند.

 

نسترن بهداروند از فعالین رسانه استان خوزستان گفت: اولین موضوعی که ما باید مد نظر داشته باشیم این است که بدانیم مسئول با چه هدفی مسئول شده و آیا تصمیم بر خدمت و پاسخگویی دارد یا خیر؟

 

وی ادامه داد: به عقیده من یک مدیر باید به مردم در زمینه عملکرد خود پاسخگو باشد و نه تنها صرف پاسخگویی به اصحاب رسانه که شاید برخی از مشکلات مردم را ندانند و مردم مطالبه گران اصلی جامعه هستند.

 

سید شریف حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: یکی از سوالاتی که در موضوع فوق پیش می آید این است که آیا چارچوب قانونی در زمینه پاسخگویی مسئولین در کشور وجود دارد یا نه، اما وقتی به عقب برمی گردیم می بینیم مقام معظم رهبری در نامگذاری سالها یکی از سالها را با عنوان سال پاسخگویی نامگذاری کردند، از این رو به عقیده من یکی از وظایف مدیران می بایست پاسخگویی به مطالبات مردم باشد. همچنین اینکه مقام معظم رهبری در فرمایشات خود اعلام داشته اند که مسئولین باید پاسخگو باشند نه مدعی و اینکه باید نسبت به مسائل و مشکلات کشور و مردم جوابگو باشند و از عملکرد خود به مردم بگویند، از این رو طبیعتا یک چارچوب قانونی در زمینه پاسخگو بودن مسئولین باید در کشور وجود داشته باشد، در غیر این صورت قدرت بدون پاسخگویی فساد آور است.

 

وی ادامه داد: اما موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که باید بنگریم مدیری که انتخاب و یا انتصاب می شود به چه طریقی انتخاب شده است و آیا نحوه انتصاب آن مدیر به شکلی بوده است که خود را ملزم به پاسخگویی بداند یا خیر.

 

نماینده اسبق مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: این دیدگاه که ما دائما بخواهیم قومیت ها را در رابطه با مسائل مختلف زیر سوال ببریم زیبنده نیست، زیرا قومیت ها را باید در استان خود یک فرصت بدانیم و اینکه ما در کنار هم معنا می یابیم. یکی دیگر از مسائلی که باعث تاسف است این موضوع می باشد که برخی مدیران می گویند ما اختیاری در زمینه پاسخگویی نداریم، این از دید من پذیرفته نیست، زیرا مسئولی که توانایی و قدرت پاسخگویی به دلیل عدم اختیارات را ندارد، قطعا نمی تواند به رفع مشکلات مردم و استان کمک کند و دائما شاهد این هستیم که مدیرانی که مسئولیت پذیرفته اند و اما پاسخگو نیستند مشکلات را به مدیران قبلی ربط می دهند و مدیر بعدی هم مشکلات را از مدیر قبلی. موضوع دیگری که باید مد نظر قرار گیرد این است که بعضی از مدیران ترس از شفاف سازی عملکرد خود دارند و این عدم شفاف سازی باعث پیروزی آنها است زیرا می توانند طولانی مدت در سمتی که دارند باقی بمانند.

 

سید شریف حسینی گفت: همچنین اینکه برخی مدیران خارج از روابط و قانون کار می کنند و با سیاسی کاری، پارتی بازی و استفاده از نزدیکان به فرار از پاسخگویی می پردازند.

 

علی کایدانی یکی دیگر از اصحاب رسانه خوزستان گفت: در کشور ما ۳۲ بحران وجود دارد که ۲۲ بحران آن در خوزستان است، اما جالب است بدانید که اولین بحرانی که با آن روبه رو هستیم بحران مدیریت چه در حوزه مدیران عالی و چه در مدیران میانی و اجرایی.

 

وی ادامه داد: من علت این مسئله را و متهم اصلی را در حوزه نمایندگان مجلس می بینم، زیرا نمایندگان مجلس که در قوه مقننه قرار دارند، دائما به قوه مجریه سرک می کشند و در انتصاب مدیران بسیار دخالت دارند.

 

اکرم جلیلی در بخشی دیگر گفت: به عقیده من مطالبه گران و پرسشگران باید بدانند که مدیران بر چه اساسی منتصب شده اند، زیرا وقتی نگاه به انتصابات سیاسی و قومی باشد، قطعا گعده های شبانه اثر گذار خواهند بود و بدون شایسته سالاری و پاسخگویی یک مدیر روی کار می آید تا بتواند منافع حلقه وصل به خود را تامین نماید.

 

وی ادامه داد: وقتی مدیری بدون تخصص و آگاهی به مسئولیتی که به او واگذارمی کنند، وارد صحنه می شود طبیعی است نمی توانیم مدیر پاسخگو داشته باشیم.

 

رضا علیجانی در قسمتی دیگر گفت: موضوع عدم پاسخگویی مدیران تنها متوجه خوزستان نیست و بسیاری از استانهای کشور با این چالش و مشکل روبه رو هستند، اما موضوعی که باید در استان ما به آن پرداخته شود این است که چرا مطالبه گری ما از مدیران به صورت متحد و واحد نیست و بیشتر شاهد صداهای مختلف هستیم.

 

وی ادامه داد: ما هر آنجا که متحد و یک صدا مطالبات مان را پیگیر بوده ایم، مسئولین مجبور به پاسخگویی شفاف شده اند، مثل موضوع انتقال آب و اگر در زمینه توسعه استان هم همین اتفاق رخ دهد و مسئولی پاسخگو نباشد قطعا نمی تواند جایگاهی در استان داشته باشد.

 

نسترن بهداروند گفت: متاسفانه تا زمانی که در استان روحیه قدرت طلبی وجود داشته باشد و عده ای هم سرسپرده هستند و بدنبال تامین منابع و جایگاه افراد متصل به خود نمی توانیم زیاد به موضوع پاسخگویی امیدوار باشیم.

 

وی ادامه داد: نبود سیستم کنترل و نظارت بر عملکرد مدیران یکی دیگر از علل عدم پاسخگویی توسط مسئولین است.

 

عزیزاله شهبازی استاندار استان البرز گفت: به عقیده من هر فردی که مدیر و مسئول می شود باید در خصوص ماموریتی که دارد به مردم پاسخگو باشد، اما اینکه چرا مطالبات و درخواست های مردم پاسخ داده نمی شود جای سوال و نگرانی دارد!

 

وی ادامه داد: در استان البرز که یک استان مهاجر پذیر است ۴۰۰ هزار خوزستانی زندگی می کنند، اما جالب اینجا است که همه در کنار هم و منسجم و متحد در تمام مسائل و مشکلات استان از مسئولین پاسخ می خواهند، زیرا استانی که در آن زندگی می کنند را استانی توسعه یافته و استانی برای آرامش و رفاه و زندگی می خواهند.

 

استاندار البرز بیان داشت: یکی از مشکلاتی که در استان خوزستان باید برطرف شود، این است که علایق و سلایق و افکار باید به هم نزدیک شوند و با توجه به اندوخته هایی که خوزستان در کشور دارد و افراد تاثیرگذار و منابع انسانی قوی قطعا می توانیم به حل مشکلات خوزستان برسیم و شاهد عمران و آبادانی در خوزستان باشیم، اما شرط آن یکدست بودن و مطالبه گری تا رسیدن به نتیجه است.

 

صدیقه جهانگیری گفت: من فکر می کنم مهمترین علل عدم پاسخگویی مدیران، درگیر بودن مسائل سیاسی در انتصابات است، به همین دلیل اگر دیدگاه من به سمت شایسته سالاری در انتصابات برود قطعا اتفاقات مثبتی رخ خواهد داد.

 

امید حلالی یکی از پیشکسوتان رسانه و مطبوعات خوزستان گفت: خوزستان ماهیتا استانی با ذائقه و روحیه دولتی است و مسئولین به عنوان یک صندوق ذخیره و عابر بانک به ما نگاه می کنند، زیرا خوزستان یک استانی است که تمامی منابع آن یعنی آب و برق، نفت، نیرو و مناطق آزاد، پتروشیمی، بندر و گمرکات و … ملی هستند و نه محلی و اصل حاکمیت هم این را نمی پذیرد که چنین منابعی محلی باشند و طبیعی است این موضوع قدرت پاسخگویی را پایین می آورد.

 

وی ادامه داد: اگر در خوزستان ما به صورت فدرالی زندگی می کردیم قطعا شاهد استانی با ثبات تر و با دوام تر نسبت به سایر مناطق خاورمیانه بودیم.

 

حلالی بیان داشت: متاسفانه دستگاه های نظارتی ما در استان نسبت به عملکرد ضعیف برخی مدیران با نگاه چشم پوشی، اهمال، شتردیدی ندیدی برخورد می کنند، به طور مثال در منطقه آزاد اروند و در آبادان و خرمشهر که نیاز به یک مدیر بین المللی با تسلط به زبان های مختلف است، شاهد سمت گرفتن مدیری به مدت طولانی هستیم که فاقد تجربه و تخصص لازم است و دست آخر با تخلف راهی زندان می شود و با قرار وثیقه ای که استاندار سابق می گذارد از زندان رهایی می یابد و همین مسئله او را پاسخگو نمی کند.

 

وی ادامه داد: یا در موضوع هفت تپه، علیرغم اینکه کشور درگیر مسائل و مشکلات اقتصادی و ارزی است و برای تامین ارز باید به صادرات فرش، نفت، پتروشیمی و … دست بزند، شاهد اختصاص تسهیلات ۱٫۵ میلیارد دلاری به اسدبیگی با نرخ دولتی هستیم و اتفاقات تلخی که رخ می دهد و بعد شریعتی استاندار سابق از او حمایت می کند و باز شاهد وثیقه گذاشتن برای رهایی او هستیم. وقتی می بینیم که حامی استاندار معاون رئیس جمهور آقای جهانگیری است و از تخلفات و پاسخگویی این گونه چشم پوشی می شود و عامدانه هم این اتفاقات رخ می دهد سخت می شود مدیری پاسخگو پیدا کرد.

 

محمد قربانی در بخش دیگر گفت: ما باید بدانیم یک مدیر در چه غالب و در چه محور و چارچوبی و به چه کسی باید پاسخگو باشد. اکنون اپلیکیشن های بزرگی مثل فیسبوک، اینستاگرام و کلاب هاوس در دنیا تشکیل شده اند که همگی در آن مطالبات و خواسته های خود را مطرح و پاسخ می خواهند، اما در کشور ما ساختار به این گونه نیست، زیرا احزاب در کشور ما فاقد قدرت لازم هستند و اگر مکانیزم احزاب در کشور ما دارای چارچوب لازم شود و دولت ها از دل احزاب بیرون آیند، طبیعتا می توانیم از احزاب برنامه ها را بخواهیم و علت عقب ماندگی از اهداف را بپرسیم. در احزاب برنامه ها به این شکل است که اگر فردی مدیر اجرایی کشور شد و نتوانست اهداف احزاب را اجرایی کند و از برنامه توسعه عقب بود، فردی دیگر را جایگزین وی می کنند، اما در خوزستان نه برنامه و سند چشم اندازی وجود دارد و نه کسی می تواند طبق آن برنامه که در چه مرحله ای قرار دارد سوال بپرسد و مطالبه گری کند.

 

خانم فاطمی گفت: عدم نظارت دستگاه های بالا دستی بر عملکرد مدیران، مهمترین عامل در عدم پاسخگویی مدیران است، متاسفانه وقتی احزاب ما صاحب قدرت هستند و مدیرانی را به کار می گیرند که اشراف مدیریتی در زمینه مسئولیت خود ندارند و با قدرت سیاسی و قومی روی کار آمده اند شاهد عقب افتادگی کشور از اهداف و برنامه ها خواهیم بود.

 

سیدشریف حسینی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: وقتی یک مدیر در زمینه توسعه و پیشرفت استان و شهر و منطقه خود موضوعی به نام پاسخگویی را تعریف نکرده باشد، از ریل خدمتگزاری خارج می شود و به خاکی می رود، متاسفانه برخی مدیران آنقدر غرور دارند که در شان خود نمی بینند که جواب شهروندان را بدهند و این مسئله باعث ایجاد کولونی هایی می شود که هر زمان هر مدیری دچار چالش شد، مابقی افراد از او حمایت می کنند و افراد منتقد را مورد مواخذه قرار می دهند.

 

وی ادامه داد: در استان خوزستان پراکندگی دستگاه ها بسیار به چشم می آید و شما سوالی از دستگاهی می پرسی، اما می بینی کسی دیگر و دستگاهی دیگر در مقام پاسخ برمی آید که اصلا مورد خطاب ما نیست.

 

علی کایدانی گفت: متاسفانه در استان ما بحران مدیریت بسیار به چشم می آید به نحوی که استاندار ما یک پزشک می شود، معاون او پزشک و فرماندار آن یک دامپزشک و این نشان می دهد که در خوزستان مدیران در جای خود قرار نمی گیرند.

 

وی ادامه داد: بی شک رسانه ها بسیار در خصوص مسائل مختلف از مدیران سوال کرده اند و مطالبه گری کرده اند و انتقاد هم کرده اند، اما مدیران مدام در حال طرح شکایت از خبرنگاران هستند و جالب اینکه ما به جای مدیران باید در محاکم قضایی پاسخگو باشیم و بازخواست شویم.

 

این فعال رسانه ای استان خوزستان گفت: بزرگترین حلقه مفقوده ما در خوزستان این است که در مجلس افرادی را شاهد هستیم که متخصص نیستند، در شورای شهر شاهد حضور دکتر الهیات هستیم و در حوزه مدیریت شاهد سیستم عجیبی در گزینش ها هستیم.

 

فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور گفت: متاسفانه سطح مطالبه گری ما در استان به نحوی است که آن قدر متزلزل است که نمی شود به عنوان مطالبه به آن نگاه کرد، زیرا مطالبات ما شخصی است و نه عمومی.

 

وی ادامه داد: وقتی مطالبات ما شخصی دنبال شود راه به جایی نمی برد و مطالبه شخصی اصلا مطالبه به حساب نمی آید و مدیر را در مقام پاسخگویی نخواهیم دید.

 

نسترن بهداروند گفت: ما در خوزستان اصلا موضوعی به نام پاسخگویی نمی بینیم، زیرا اگر این موضوع وجود داشت، تا کنون موضوع شهردارانی که واکسن کرونا پاکبانان را تزریق کرده بودند، علت این کار را هم به مردم و مطالبه گران اعلام کرده بودند.

 

رضا خصالی معاون خوزستانی اداره کل آموزش و پرورش استان البرز گفت: در البرز وقتی موضوعی پیش می آید همگی خواهان رسیدگی و توجه به آن هستند مثل موضوع اتوبان همت، مثل مترو هشتگرد، مثل عدم دریافت مالیات از صنعتگران شهرک صنعتی اشتهارد که یکی از موفقترین شهرکهای صنعتی کشور را بوجود آورده، اما در خوزستان هنوز موضوع ریزگردها و انتقال آب و … متاسفانه مرتفع نشده است.

 

محمد لاری از فعالین اجتماعی گفت: در کشور ما قانونا مدیر نباید به مردم پاسخگو باشد، اما در کشورهای دیگر اگر مدیر به رسانه ها و مردم پاسخگو نباشد بدون شک حاکمیت او تداوم نخواهد یافت. از طرفی دیگر رسانه ها هم خوب نتوانسته اند به وظایف خود عمل کنند، زیرا ما هیچ شهروند خوزستانی را نمی توانیم پیدا کنیم که در کف خیابان نام ۳ رسانه استان را بداند و با آنها ارتباط داشته باشد.

 

خانم سادات گفت: غیر بومی بودن مدیران، عدم تعهد و تخصص و حزبی بودن و قومی بودن و سیاسی بودن از مهمترین علل عدم پاسخگویی مسئولین در خوزستان است. در غیر این صورت ما مدیری مثل امام جمعه اهواز داریم که واقعا مدیری نمونه و مدبر است و در تمام محافل حاضر است و بدون اینکه نگاه به نهادهای نظارتی کند و دستگاهی از او بخواهد به مردم در زمینه های مختلف پاسخ می دهد.

 

میلاد ملحانی یکی از فعالین رسانه گفت: متاسفانه یکی از مهمترین علل عدم پاسخگویی مدیران در استان موازی بودن وظایف است، به نحوی که ۶ دستگاه فرهنگی وجود دارد که هر کسی وظیفه پاسخگویی را به دیگری محول می کند. همچنین در زمینه فاضلاب و آبهای سطحی همیشه شاهد مشکلات بین شهرداری و آب و فاضلاب هستیم. اما من عقیده ندارم مدیر متخصص باید باشد، زیرا شهید رجایی یک معلم بود و بدون شک بهترین رئیس جمهور ایران.

 

عادل تمیمی یکی از فعالین اجتماعی گفت: یکی از اتفاقاتی که می تواند مسئولین را در مقام پاسخگویی برآورد، فرهنگ سازی در زمینه پاسخگویی است و باید این مهم تقویت شود.

 

مهدی مکارمی از فعالین رسانه خوزستان گفت: اگر ما خواهان پاسخگویی مسئولین هستیم باید این اطمینان هم وجود داشته باشد که مدیران بدون مشکل پاسخ ما را بدهند. ما خبرنگاران خواهان این هستیم که مدیر در کسری از ثانیه پاسخ ما را در هر زمانی بدهد و این نشان از روحیه مطالبه گری رسانه های استان دارد، اما این موضوع هم باید رعایت شود که رسانه از جایگاه خود صیانت کند و مورد معامله قرار نگیرد.

 

علی لاری زاده مدیر خبرگزاری فارس خوزستان گفت: بخش از عدم پاسخگویی مدیران به این دلیل است که ما در انتخاب خود دچار اشتباه می شویم و افرادی انتخاب می شوند که لیاقت آن جایگاه را ندارند. افرادی دیگر هم هستند که با چاپلوسی، زد و بند، لابی گری و سفارش سمت گرفته اند و حاضر هستند برای ماندن هر کاری بکنند و خود را موظف به پاسخگویی هم نمی دانند و نظام ارباب و رعیتی بوجود آورده اند و دلیل اصلی این موضوع هم صنعتی بودن خوزستان و دخالت مرکز نشینان است. موضوع دیگری هم که وجود دارد پخش کیلیپ هایی است که نشان می هد مردم به صورت پرخاشگری مطالبات خود را از مسئولین می خواهند و دلیل آن هم فشاری است که متحمل شده اند مردم، زیرا تا مردم بی آبی نکشند و بدون خدمات نمانند فریاد نمی زنند.

 

وی گفت: یکی از اتفاقاتی که می تواند ما را در زمینه مطالبه گری و پرسشگری از مسئولین به موفقیت برساند و مدیران را در مقام پاسخگویی ببینیم فرهنگ سازی است و این وظیفه رسانه ها است، اما متاسفانه رسانه ها همانند چوب دو سر نجس هستند و اگر نقد کنند می گویند قرار است چیزی بگیرد و اگر نقد هم نکند می گویند چیزی گرفته است و این موضوع شرایط را در استان بسیار سخت کرده است. به عقیده من بیشترین علت عدم پاسخگویی مسئولین وجود ادمهای غیرمتعهد است، در غیر این صورت امام جمعه خوزستان با نگاه خدا ترسی و اینکه خدا ناظر بر کار اوست مشغول خدمات رسانی به مردم خوزستان است و می تواند به عنوان یک الگو مورد توجه قرار گیرد.

 

نوید قائدی از فعالین رسانه ای گفت: باید برای خود برنامه ریزی کنیم و ببینیم چه کنیم تا همین مطالبات نیم بند ما به نتیجه برسد و اگر مدیری پاسخگو نبود با او چه برخوردی باید کرد. ما قانونی به نام هوای پاک و مدیریت پسماند داریم، اما در خوزستان به این دو موضوع بسیار کم توجه ای وجود دارد و اینکه دستگاه متولی این موضوع هم مشخص است و باید بدانیم برای هر موضوع به چه کسی مراجعه و چگونه پاسخ بگیریم.

 

رضا برات پور سردبیر پایگاه خبری قلمنا گفت: وقتی وارد ادارات و سازمانها می شویم، موضوعی به نام منشور اخلاقی وجود دارد، اما در آن منشور بندی به نام پاسخگویی وجود ندارد و ای کاش این مهم به منشور اخلاقی سازمانها اضافه شود و اگر تمامی پرسنل دستگاه احساس پاسخگویی را در خود زنده کنند بی شک بسیاری از مشکلات حل می شوند. موضوع دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد این است که مدیر موظف به پاسخگویی باشد و مراجعه کننده هم خیالش از جوابگو بودن مدیر راحت باشد و بدون جواب از نزد مدیر خارج نشود.

 

رضا علیجانی مجددا گفت: وقتی به اول انقلاب نگاه می کنیم مدیرانی را می بینیم که همه شیفته خدمت و پاسخگویی به مردم بودند و خدا را ناظر همه کارهای خود می دیدند، اما اکنون چه اتفاقی رخ داده که از این موضوع نزول کرده ایم و خدا را ناظر کارهای خود نمی دانیم.

 

وی ادامه داد: از دید من مدیران ضعیف و غیرپاسخگو باید محاکمه شوند، زیرا خواسته های ما در زمینه آلودگی محیط زیست و … تکراری هستند و هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

 

نسترن بهداروند گفت: به نظر من رسانه های استان دائما در حال مطالبه گری عمومی هستند که در خصوص تجمع مردم غیزانیه برای رفع مشکل آب شرب، در خصوص عدم انتقال آب در سفر به چهارمحال و … این مهم را می بینیم، اما قطعا برای رسیدن به نتیجه همه باید کنار هم باشیم.

 

علی لاری زاده گفت: شاید نگاه ما به عدم پاسخگویی مسئولین در مسائل مختلف اعتراضی باشد، اما به آینده نگاهی تاریک و سیاه نداریم و امیدواریم، زیرا نسبت به گذشته پیشرفته کرده ایم، اما طبیعی است این باور را داریم که حق خوزستان بسیار بیش از این است. متاسفم که این را بگویم بخشی از مسئولین استان، رسانه ها را قلع و قمع کرده اند و دائما شاهد شکایت کشی از انها علیه رسانه هستیم به این دلیل که مسئول را در خصوص موضوعی مورد نقد و بازخواست قرار داده ایم.

 

وی گفت: انتظار می رود خانه مطبوعات با دعوت اصحاب رسانه، مدیرانی را که طی ۳ و یا ۶ ماه در خصوص عملکرد خود پاسخگو نیستند را به مردم معرفی کنند.

 

عارف دورقی مدیرمسئول ایفانیوز گفت: بزرگترین علت عدم پاسخگویی مدیران را باید در رسانه ها جستجو کرد، زیرا معتقدم رسانه ها در چند سال اخیر عملکرد مناسبی در خصوص پرسشگری از مسئولین نداشته اند، هر چند در این بین برخی رسانه ها هم بوده اند که جریان سازی هم کرده اند و مطالبه گر بوده اند، اما ماحصل آن چیزی نبوده که مسئولین را موظف به پاسخگویی کند.

 

وی گفت: متاسفانه در استان بدلیل مشکلات اقتصادی که گریبان رسانه ها را گرفته است، شاهد اعمال نفوذ مدیران در آنها هستیم و وقتی رسانه مجبور است برای حیات خود دست از نقد بردارد، طبیعی است روحیه پرسشگری از بین می رود.

 

دورقی در پایان گفت: اگر حمایت از رسانه ها بدون چشم داشت باشد و رسانه ها بتوانند بدون مشکل مدیران را نقد کنند، طبیعتا شرایط پاسخگویی ایجاد می شود و این اوج وقاحت است که مدیری بگوید برای رهایی از گرما و کنترل مصرف برق ،کارمندان ادارات کت نپوشند و کسی هم او را بازخواست نکند.

 

پی نوشت: مسئولین خوزستانی در همه اپلیکشن های مجازی هستند ولی در کلاب هاوس که بدون ویرایش و رودرو است حضور ندارند.

https://hoorkhabar.ir/694781کپی شد!
140
 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.