تکلیف دلهره و استرس داوطلبان آزمون وکالت را روشن کنید

کافی است چند کلاس سواد داشته باشی و چند نوبت در آزمون های نهایی و به اصطلاح سرنوشت ساز شرکت کرده باشی تا حال و روز جوانان عزیزی که کل برنامه ی زندگی اشان را بر مدار تاریخ برگزاری آزمون کوک کرده اند درک کنی، اینکه چندین ماه از عمر گرانبهای سرمایه های مملکت در استرس و فشار روانیِ برگزاری یا عدم برگزاری آزمون کارآموزی وکالت یا….تلف شود با هیچ معیار اخلاقی و مدیریتی توجیه پذیر نیست.

 

انصافا کدامیک از مدیران حاضر هستند چنین فشاری را تحمل کنند؟ خاصه زمانی که تمام آینده ی خودشان را در موفقیت همین آزمون می بینند. بیش از یکسال و چند ماه است که کرونا مهمان ناخوانده این سرزمین شده و به جز برخی مدیران دولتی غالب مشاغل و حِرف با فرض وجود محدودیت های کرونایی به امور حرفه ای خویش مشغول هستند.

 

خبر احتمال تعویق چندباره آزمون وکالت را که دیدم حتما سگرمه هایم گره در گره شده بود که مشتی سید بقال محله گفت: آقای وکیل چیزی شده، نکنه از ما دلخوری؟ گفتم نه بابت این خبر ناراحتم و دلم برای برادر و خواهرانی که معطل برگزاری امتحان هستند کبابه، گفت :خوب چرا برگزار نمی کنند؟ گفتم لابد بابت کرونا، خنده ی ریزی کرد، با دست به پیشخوان دکانش اشاره کرد که با گذاشتن اسپری ضد عفونی  و نصب دست نوشته ای که با این عبارت” کاکو  کو ماسکت ؟” ضمن  رعایت اصول بهداشتی و کسب رزق و روزی، مشغول خدمت به هم محلی های خودش هست. در پاسخ مشتی حرفی نداشتم بزنم اما با شما حرف دارم؛ هیچ‌می دانید بالغ بر هشتاد هزار تن از هموطنان عزیزمان، آنهم از نخبگان و آینده سازان این مرز و بوم در جای جای این کهن دیار دوست داشتنی هر روز صبح که به امید و یاری باریتعالی پای درس و مشق می نشینند یک گوششان به اخبار کروناست و با استرس اخبار رسانه ها را رصد می کنند تا مبادا دوباره برگزاری آزمون به تعویق بیفتد، مدیران محترم کافی است یک روز از وقت خویش را چند ساعتی در فضای مجازی سیر کنید تا از درددل داوطلبان آزمون مطلع شوید. به راستی تدارک یک محیط امن و ایمن برای برگزاری آزمون تا این حد غیر ممکن است که یک شب قبل از آزمون خبر تعویق تاریخ آزمون را اعلام کنید؟

 

۸۰ هزار خانواده درگیر مسئله ای به ظاهر ساده اما سرنوشت ساز هستند و تنها نقطه ی امیدشان برای رهایی فرزند دلبندشان از استرس و نگرانی مدیریت شماست. والله قسم بابت یک لحظه و ثانیه ی استرس این عزیزان در پیشگاه خدا پاسخگو خواهید بود. همگان می دانند وضعیت بحرانی کرونا تهدیدی است جدی بر سلامتی جامعه اما مگر پیش بینی رعایت پروتکل های بهداشتی از قبیل در اختیار نهادن ماسک، ضدعفونی کردن محیط آزمون و…یا اصلا گرفتن تست از این تعداد داوطلب آن هم با تقسیم بندی جغرافیایی چقدر هزینه بر دولت تحمیل می کند که هر چقدر هم حجم این هزینه زیاد باشد در قیاس  با تبعات روانی و آسیب های روانی- رفتاری ناشی  از استرس تحمیل شده بر سرما یه های مملکت ناچیز است.

 

حتما عقل و تدبیر شما مدیران عزیز بهتر از بنده کار می کند و راهکارهای مناسبی در چنته دارید اما به عقل ناقص بنده این پیشنهاد می رسد که می توان با چند برابر کردن حوزه های برگزاری آزمون هر داوطلب نه با فاصله دومتری بلکه با فاصله چند متر بیشتر در جلسه آزمون شرکت کند و برای زمان ورود به محل برگزاری آزمون هم می توان چندین مدخل ورودی در نظر گرفت و تعداد داوطلبان را بنا بر حرف اول نام خانوادگی یا اعداد شماره داوطلبی تقسیم بندی کرد تا با تجمع جوانان داوطلب مقابل درِ ورودی محل برگزاری  آزمون مواجه نشویم. حتما شما مدیران محترم  حسب تجربه در مدیریت بحران راهکارهای بهتری سراغ دارید که امیدوارم از آستین تدبیر خویش برنامه و راهکار مناسبی ارائه دهید تا هر چه سریع تر جوانان عزیز از استرس و نگرانی رها شوند.

 

سازمان سنجش به عنوان متصدی برگزاری آزمون از آذر ماه سال گذشته تا همین ماه گذشته چند راهکار و برنامه ی عملیاتی برای برگزاری آزمون ارائه کرده که با مخالفت ستاد کرونا مواجه شده؟ آیا اساسا راهکار و برنامه ای داشته اید؟ چرا با جوانان کشور حرف نمی زنید؟ چرا دلیل عدم برگزاری را صرفا با یک عبارت تکراری شرایط بحرانی کرونا یا آغاز پیک فلان کرونا اعلام و به تبعات آن توجهی نمی کنید؟

 

نکته ی پایانی به طور خاص و مشخص در باب آزمون کارآموزی وکالت تقاضا می شود به صراحت اعلام بفرمایید متصدی برگزاری آزمون و پاسخگوی تعویق تاریخ های آزمون چه مرجعی است؟ چراکه برای برخی داوطلبان تردید وشکی حادث شده که نکند این تعویق های پی در پی به بهانه ی کرونا و به منظور دیگری است!!

 

محمدهادی جعفرپور

https://hoorkhabar.ir/694769کپی شد!
37