اهواز به تهران ۲۰۰ کیلومتر نزدیکتر می شود

هورنیوز – این اتفاق از طریق اتصال دو شهرستان لالی به الیگودرز رخ می دهد و بدون نیاز به عبور از مسیر – خرم آباد، با احداث یک جاده ۱۳۰ کیلومتری لالی را به الیگودرز متصل و از طریق سه راه خمین به جاده اراک – تهران متصل خواهد کرد، که مجموعا ۲۰۰ تا ۲۲۰ کیلومتر از مسیر کنونی اهواز به تهران را کاهش می دهد.

 

مسیر جایگزین نقش مهمی در پشتیبانی از صادرات ، کاهش هزینه های تولید و مانع زدایی از صادرات ایجاد خواهد کرد.

 

احداث این جاده در زمره مهمترین پروژه های ملی با ابعاد اقتصادی و نظامی است که از دوران جنگ تحمیلی به عنوان یک مسیر جایگزین همواره مطرح بوده است، اما به دلیل عدم پیگیری مغفول مانده بود.

 

خوشبختانه با تلاش مسئولین استان لرستان، در سال ۱۳۹۹ ردیف اعتباری برای این پروژه دریافت شد و جاده مذکور از سمت الیگودرز تا سد لیروک در مرز استان های لرستان – خوزستان و چهارمحال و بختیاری مسیر شکافی و زیرسازی شده و بخش زیادی از آن هم آسفالت شده است. اما احداث این جاده از سوی مسجدسلیمان و لالی با کم توجهی مواجه شده است و این طرح عظیم ملی هنوز در خوزستان متولی مشخصی ندارد.

 

مسیر جایگزین خوزستان _ تهران از مسیر لالی- الیگودرز نیازمند عزم جدی مسئولین خوزستان و مجمع نمایندگان استان خوزستان است ، عدم همکاری و پیگیری مسئولین خوزستانی این طرح را از قسمت خوزستان به بن بست رسانده است به نحوی که حتا درخواست‌های مردم محلی و روستاهای منطقه برای محرومیت زدایی و احداث جاده دسترسی محلی نیز مورد غفلت واقع شده است.

 

ظرف یکماه گذشته پویش مردمی احداث جاده جایگزین اهواز – تهران از مسیر لالی – الیگودرز با حضور جمع زیادی از مردم خوزستان شکل گرفته است، تا ضمن اطلاع رسانی بیشتر افکار عمومی در خوزستان، احداث این جاده را به یک خواست عمومی تبدیل کند.

 

علی رغم غفلت بیست ساله نسبت به این طرح، خوشبختانه اخیرا” دو تحول جدید در خوزستان اتفاق افتاد که امیدواری مردم نسبت به تسریع در احداث جاده مذکور را افزایش داد.

 

اولین اتفاق سفر نماینده ولی فقیه استان خوزستان به مناطق محروم شهرستان لالی -باباروزبهان و منطقه صعب العبور احمد فداله که در مسیر این جاده قرار دارند و وعده مساعد آیت الله موسوی فرد در بازگشت از این مناطق در شهرستان لالی، مبنی بر پیگیری احداث جاده ایمن برای اهالی منطقه بود و اتفاق دوم دیدار تعدادی از اعضا پویش مردمی جاده لالی – الیگودرز با استاندار جدید و استقبال ایشان از ایمن سازی و تکمیل راه های خوزستان به عنوان زیر ساخت توسعه و وعده ایشان مبنی بر تلاش برای دریافت اعتبار و احداث این جاده.

 

به نظر می رسد مسئله احداث جاده جایگزین به تهران از مسیر لالی به الیگودرز که سالهاست از اولویت مسئولین خوزستانی خارج شده بود بار دیگر طرف توجه قرار گرفته است، لذا این امیدواری وجود دارد که با فعال شدن مسئولان خوزستان و حمایت نمایندگان شاهد احداث جاده مذکور باشیم.

 

وضعیت نقطه به نقطه طرح جاده جایگزین اهواز – تهران برای کاهش فاصله۲۰۰ کیلومتری به این شرح است:

 

۱. احداث جاده میانبر اهواز – مسجدسلیمان که ۳۵ کیلومتر مسیر را کاهش می دهد (این جاده به دلیل نبود منابع با کندی در حال احداث می باشد)

 

۲.احداث جاده لالی – باباروزبهان(این جاده مسیر شکافی شده و نیاز به تکمیل است)

 

۳.احداث جاده باباروزبهان -احمد فداله به طول ۲۵ کیلومتر (این قسمت مسیر شکافی نشده است)

 

۴.احداث جاده از احمد فداله تا دره کاید که مسیر شکافی شده و با اخذ اعتبار ده میلیارد تومانی از محل اعتبارات ستاد اجرایی فرمان امام دسترسی های محلی در حال اجرا می باشد، اما این بودجه ناکافی است.

 

۵. از دره کاید تا لیروک در مرز خوزستان و لرستان در حال مسیر شکافی است.

 

۶.از لیروک تا الیگودرز ردیف بودجه از محل اعتبارات ملی اخذ و در حال آسفالت می باشد.

 

در سالی که به نام تولید، پشتیبانی و مانع زدایی ها نامگذاری شده، نگاه مثبت نماینده محترم ولی فقیه در استان و استاندار محترم خوزستان به احداث این جاده، غنیمت است و فرصتی بی نظیر برای رفع محرومیت از منطقه و احداث یک شاهراه ارتباطی بین دو حوزه اقتصادی مهم کشور یعنی خوزستان و تهران فراهم کرده است.

سامان فرجی بیرگانی

https://hoorkhabar.ir/693867کپی شد!
346
۱

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

  • مهدی کریم پور با سلام این طرح نیاز به همت و پیگیری همه جانبه از طرف مسوولین خوزستان و مردم محلی جهت مانع زدایی می باشد.‌ در صورت اجرایی شدن این طرح به غیر از کوتاه تر شدن مسیر موجب صرفه جویی انرژی های فسیلی و اشتغال زایی مناطق محروم و دسترسی بیشتر به مناطق صعب العبور آن منطقه میباشد.. به عقیده بنده برای رفع ایرادات و ترمیم جاده نیاز به عوارضی جاده ای باید مورد توجه قرار گیرد.. همچنین برای کارکنان اقماری و خانوارهای کوچ نشین این جاده سهولت قابل توجه ای برای رفت و آمد خواهند داشت
منتشر شده۱