خسوف «هلال»!

هورنیوز – این در حالی است که سینما به عنوان پدیده‌ای نو توانسته در سال‌های بعد از پیدایشش افزون بر جنبه‌های هنری، دیگر پتانسیل‌های قدرتمند خود در عرصه‌های مهمی چون سرگرمی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و گردشگری در ارتباط با اجتماع را به نمایش بگذارد. 
 
در این میان اهواز علاوه بر این که بر خلاف روند کلی کلان‌شهرهای ایران در ساخت و گسترش پردیس‌های سینمایی یا مجموعه‌های چند منظوره فرهنگی، تفریحی و تجاری پیش رفته است، این بار در پیکاری میان مجموعه جمعیت هلال احمر و بهره‌بردار سینما خانوادگی هلال، یکی از معدود پاتوق‌های خانواده‌های اهوازی بعد از انقلاب مدتی است که در خاموشی معناداری به سر می‌برد. این تعطیلی که واکنش بسیاری از شهروندان و هنرمندان را به همراه داشته مانند دیگر رخدادهای ناگوار این شهر از جمله واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی درخور تامل است. 
 
در این خصوص معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به این که دادگاه رفتن و حکم قضایی موضوع تازه‌ای نیست اظهار می‌کند: بر خلاف هجمه‌هایی که در فضای مجازی وارد آمده است مساله‌ای دال بر تعطیلی سینما هلال وجود ندارد. 
 
علی پهلوان با بیان این که سینما هلال در سال ۹۲ به طور نامانوس و بدون قرارداد مشخصی در اختیار بهره‌بردار قرار گرفته است می‌افزاید: با تمام اختلاف‌هایی که بین جمعیت هلال احمر خوزستان و شخص بهره‌بردار وجود داشت فعالیت سینما ادامه پیدا کرد اما به دلیل عدم پرداخت اجاره بها توسط مدیریت وقت سینما و سودآور نبودن این روند مرتب در کش و قوس دادگاه و شکایت بودیم تا این که با ارایه ادله و مستندات توسط ما و با حکم قطعی دادگاه مبنی بر تخلیه سینما توسط بهره‌بردار فعلی، مدیریت سینما از دست این بهره‌بردار خارج شد. 
 
وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به سابقه فرهنگی جمعیت هلال احمر و وجود جوانان مستعد و داوطلب در این مجموعه، مدیریت سینما هلال را دیگر به بخش خصوصی نخواهیم سپرد. همچنین با وجود واحدهایی که در اطراف سینما قرار دارد می‌خواهیم علاوه بر سینما یک فرهنگسرا ایجاد کنیم تا سینما به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های این فرهنگسرا به کار خودش ادامه دهد. بنابراین برنامه‌ای برای تعطیلی این سینما نداریم و حتی اجرای کنسرت مقرر در روز ۳۰ مرداد بر قوت خودش باقی است. 
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان در خصوص علت تعطیلی چند روز گذشته سینما هلال اظهار می‌کند: همان طور که هر صاحب خانه‌ای پس از تحویل خانه از مستاجر خود به آن رسیدگی می‌کند ما نیز بعد از بازپسگیری سینما چند روزی را به نوسازی و بهسازی آن اختصاص داده‌ایم. 
پهلوان با اشاره به سیاست‌گذاری جدید جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح می‌کند: تمام صحبت‌ها مبنی بر تحویل سینما به آقا‌زاده‌ها و نورچشمی‌ها مردود است و سینما به دست خود مجموعه اداره خواهد شد. لذا هیچ گاه اجازه تعطیلی سینما را نخواهیم داد. 
 
وی یادآوری می‌کند: همه می‌دانند که جمعیت هلال احمر نهادی عام‌المنفعه است که در همه حوادث و بحران‌ها به صورت رایگان در خدمت مردم قرار گرفته است. بنابراین در مجموع نگاه ما سوداگرانه نیست و به همین منظور با وجود سودآور نبودن سینما هلال از این به بعد هم نمی‌خواهیم از محل سینما برای جمعیت هلال احمر خوزستان سودآوری کنیم. 
 
معاون امور جوانان جمعیت هلال احمر خوزستان با بیان این که سینما هلال اهواز به محلی برای ثروت‌اندوزی بدل شده بود خاطرنشان کرد: ما در مدیریت جدید برای اموال خود کیسه ندوخته‌ایم و پای هیچ نورچشمی وسط نیست و جمعیت هلال احمر خوزستان به عنوان مالک این سینما برای اموال خود اعتبار و احترام خاصی قایل است. لذا در جایی که بر خلاف سیاسیت‌های ما عمل شود ورود می‌کنیم. بنابراین با تمام احترامی که برای آقای اکبریان به عنوان کسی که برای سینما هلال زحمت کشیده و چراغ آن را روشن نگه داشته است قایل هستیم از این پس مدیریت سینما را شورای سیاست‌گذاری جمعیت هلال احمر خوزستان عهده‌دار خواهد شد. 
 
یکی از ویژگی‌های کلانشهر‌های بزرگ وجود گردشگاه‌هایی برای گذراندن اوقات فراغت شهروندان است اما پارک‌های تفریحی و محوطه‌های شهری در کلانشهر اهواز از این شاخصه محروم است. قدمت بسیاری از زیرساخت‌ها و تجهیزات سخت‌افزاری تفریحات جمعی در اهواز به چند دهه می‌رسد و بسیاری از این مکان‌ها دیگر حتی شکل و شمایلی درخور یک شهر کوچک هم ندارند چه برسد به جغرافیایی در عظمت یک کلانشهر! به همین دلیل خانواده‌ها دیگر این مکان‌ها را محل مناسبی برای گذران فراغت در کنار یک دیگر نمی‌دانند و رغبتی برای حضور در آن جا ندارند. اما با همه کاستی‌ها و با وجود وضعیت نامطلوب امکانات تفریحی و فراغتی در شهر اهواز سینما به عنوان تنها تفریح خانواده‌های اهوازی تا حدی شکاف میان خانواده و حضور در اجتماع را پر کرده است. در این میان با اختلافی که بر سر مدیریت سینما هلال به وجود آمده است مردم به عنوان بهره‌بردار اصلی این مجموعه بازنده اصلی خواهند بود. 
 
 
مدیر امور حقوقی جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به این‌ که سینما هلال اهواز را سال ۹۲ به مدت یک سال در قالب اجاره به آقای مهدی اکبریان واگذار کردیم می‌گوید: در ابتدا بنا بود که سینما در ازای پرداخت اجاره به مدت یک سال در اختیار آقای اکبریان قرارداده شود اما متاسفانه آقای مستاجر اجاره بهای مقرر را به جمعیت هلال احمر پرداخت نکرد و در ادامه تصمیم بر این شد که سینما از او پس گرفته شود اما ایشان نه حاضر به پرداخت اجاره شد و نه ملک را تخلیه می‌کرد. 
عبدالحسین بنی‌تمیم در خصوص روند تخلیه و بازپس‌گیری سینما هلال تصریح می‌کند: بعد از مذاکرات و مراجعات مکرری که به آقای اکبریان داشتیم ایشان از خواسته‌های ما تمکین نکرد. لذا ما به ناچار و علی‌رغم میل باطنی در دادگاه علیه این آقا طرح دعوی کردیم که در نهایت بعد از دو مرحله رسیدگی‌ و رد اعتراض آقای مستاجر در دادگاه حکم تخلیه سینما صادر شد. بنابراین طبق رای قطعی دادگاه ایشان محکوم به تخلیه شد و حکم به اجرا درآمد. 
 
وی با بیان این که آقای مستاجر مبلغی در حدود ۶۰۰ میلیون تومان به عنوان اجاره بها به جمعیت هلال احمر خوزستان بدهکار است می‌افزاید: با توجه به این که جمعیت هلال احمر به عنوان یک موسسه عمومی و غیردولتی و بیش از آن وظایفی که با عناوین مختلف از جمله کمک به بیماران سرطانی، خانواده‌های تحت پوشش خود و امور جاری بر عهده دارد باید از این سینما درآمدزایی داشته باشد تا بتواند خودگردانی کند که متاسفانه آقای اکبریان در تمام این مدت حتی حاضر نشده مبلغی را به صورت علی‌الحساب به ما پرداخت کند. 
 
مدیر امور حقوقی جمعیت هلال احمر خوزستان یادآوری می‌کند: در خصوص مطالبه اجاره بها چند پرونده مطرح است که به کارشناس ارجاع شده و آن‌ها نیز مبلغ اجاره بها را مشخص کرده‌اند و پرونده‌ها در روند رسیدگی قرار دارند. 
 
بنی‌تمیم در خصوص طولانی شدن روند تخلیه سینما هلال تصریح می‌کند: حکم تخلیه سینما از ۲ سال پیش صادر شده بود اما شخص دیگری که مستاجر اسبق ما به حساب می‌آمد در آن سال طرح دعوی مالکیت بر یک مجموعه‌ای از وسایل داخل سینما را کرد که به عنوان اعتراض ثالث وارد پرونده شد و ایشان موفق به دریافت قرار تاخیر اجرای حکم تخلیه شد و همین امر روند تخلیه را به مدت ۱۸ ماه به تاخیر انداخت. در نهایت دادگاه رای مبنی بر پرداخت مطالبات این شخص توسط جمعیت هلال احمر را صادر کرد که جمعیت هلال احمر نیز با پرداخت این مبلغ قابلیت اجرایی حکم تخلیه را به دست آورد. 
 
با توجه به این که در دو دهه گذشته هیچ مرکز فرهنگی شاخصی در سطح اهواز و خوزستان به این اماکن اضافه نشده است تعطیلی سینما هلال ذهن هر شهروند اهوازی را به از بین رفتن اندک امکانات فرهنگی معطوف می‌کند. 
 
بهره‌بردار سینما خانوادگی هلال در پاسخ به اظهارات مسوولان جمعیت هلال احمر می‌گوید: حکم تخلیه‌ای که مسوولان جمعیت هلال احمر خوزستان از آن سخن می‌گویند به طور غیابی صادر شده و ما اصلا از چنین دادگاهی خبر نداشته‌ایم. 
 
مهدی اکبریان با اشاره به موضع جمعیت هلال احمر در روند حقوقی این پرونده اظهار می‌کند: متاسفانه مسوول حقوقی این مجموعه آقای بنی‌تمیم نشانی سینما را به عنوان آدرس هلال احمر قید کرده  و ابلاغیه‌ای که قرار بوده به دست ما برسد و ابلاغیه مربوط به هلال احمر هر دو توسط شخصی به نام نگراوی که نگهبان هلال احمر است امضا شده که با هدف باخبر نشدن ما از این ابلاغیه انجام شده است. 
 
وی می‌افزاید: با توجه به این که حکم صادر شده غیابی بوده است جای اعتراض دارد، ما اعتراض خود را به دست محکمه قضایی رسانده‌ایم و با وجود مستنداتی که هست ما از جمعیت هلال احمر بابت بازسازی و سانس‌های اضافی مبلغی بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان طلب داریم. 
 
بهره‌بردار سینما هلال خاطرنشان می‌کند: هدف ما از دادخواست‌هایمان دریافت این مبالغ از هلال احمر نبوده است اما طبق صورت جلسه‌ای که مدارک آن موجود است جمعیت هلال احمر تعهد داده که این مبالغ را یا به صورت نقدی برای ما جبران کند و یا در قالب کسر مبلغ اجاره از سرمایه‌گذاری ما در سینما هلال به صورت ماهانه مبلغی از میزان بدهی هلال احمر به ما کم شود. 
 
اکبریان با اشاره به این‌ که روزگاری سینما هلال محلی متروک بود بیان می‌کند: ما در حالی سینما هلال را تحویل گرفتیم که کف آن را جلبک گرفته بود، صندلی‌ها تماما خراب و سیستم خنک کننده آن پنکه‌های سقفی بودند که اسناد و مدارک آن تمام و کمال موجود است. 
 
وی اضافه می‌کند: اکنون که سینما هلال بعد از سال‌ها رونق گرفته و ما به کمک اهالی هنر، دست‌اندرکاران سینما و به طور ویژه مردم به این سینمای خانوادگی روح بخشیدیم و فضایی پررونق به وجود آورده‌ایم، جمعیت هلال احمر به عنوان مالک این سینما به این رونق چشم دوخته و فکر می‌کند با پس گرفتن سینما می‌تواند به صورت خودگران این مجموعه را بچرخاند و از سود آن بهره ببرد. 
 
بهره‌بردار سینما هلال با بیان این که تجربه ثابت کرده بخش دولتی یا نیمه دولتی نمی‌تواند چنین مجموعه‌هایی را مدیریت کند می‌گوید: اگر بحث بر سر مدیریت سینما است من اصلا سینما را نمی‌خواهم چراکه مهم‌ترین مساله برای من نخست روشن ماندن چراغ این سینما و بعد از آن پرداخت هزینه‌ها و مطالبات بنده توسط جمعیت هلال احمر خوزستان است. ما برای رونق این سینما شب نخوابی کردیم و زحمت کشیدیم. درست است که مدیریت این سینما را بر عهده دارم اما همانند یک کارگر چهار سال است که به عنوان یک نیروی داوطلب هلال احمر برای مردم این شهر و برای لحظه‌ای نشاط آن‌ها زحمت کشیده‌ام. به همین دلیل با تمام وجود نمی‌خواهم که در این سینما بر روی مردم بسته شود و تنها هدف من روشن نگه داشتن چراغ آپارات این سینما و درخشش آن بر روی پرده نقره‌ای است. 
 
 
اکبریان با بیان این که دغدغه ما تعطیلی سینما هلال است تصریح می‌کند: آقای خدادادی بایست می‌نشست و با ما صحبت می‌کرد تا مشکل را به صورت مسالمت‌آمیز حل کنیم. حتی ما حاضر بودیم بدون این که در سینما بسته شود خودمان کناره‌گیری کنیم و سینما را تحویل دهیم اما این که شب بخوابیم و صیح بیدار شویم ببینیم در سینما را قفل زده‌اند در حالی که اموال مردم، اسناد ما، حساب و کتاب‌ها، وسیله‌های امانتی و بسیاری از اشیای دیگر هنوز آن جا هستند و ما را با هزاران نفر درگیر کنند از اخلاق فرهنگی، هنری و حتی انسانی به دور است زیرا سینما سوپرمارکت نیست که آن را تا مشخص شدن وضعیتش پلمپ کنیم. این رفتار حتی با شعار جمعیت هلال احمر مبنی بر کرامت انسانی و کمک به انسان‌ها تناقض دارد. 
 
وی می‌افزاید: در چند جمله می‌شود این گونه بیان کرد که هلال احمر در طول پنج سال از طریق شکایت به دادگاه فعالیت در عرصه هنر را بر ما زهرمار کرده و نداشتن امنیت شغلی مخصوصا در این عرصه باعث کاهش و کیفیت کاری ما می‌شد، آن‌ها مرتبا به صورت شفاهی و نه کتبی اعلام می‌کردند چند روز دیگر یا یک ماه دیگرحکم تخلیه سینما را می‌آوریم. بنده سه بار نامه نوشتم که مدیر محترم جمعیت هلال احمر خوزستان، جناب آقای خدادادی پرسنل شما همکاری نمی‌کنند اما ایشان می‌گفت که من افتخاری به هلال احمر آمده‌ام و شما برو مساله را با معاونان حل کن. 
 
بی‌شک مردم خوزستان به عنوان اصلی‌ترین بهره‌بردار فضاهای فرهنگی استان بازنده اول و آخر این گونه اختلاف‌ها خواهند بود چراکه با تعطیلی و یا از رونق افتادن همین اندک مراکز فرهنگی و تفریحی اهواز بعد از لقب آلوده‌ترین شهر جهان مدال نخستین گورستان فرهنگی ایران را نیز به سینه خواهد زد! به هر نحو باید دید که آیا تعطیلی سینما هلال اهواز شروعی برای نابودی اماکن فرهنگی و تفریحی خوزستان یکی پس از دیگری خواهد بود؟ 
منبع: ایسنا
https://hoorkhabar.ir/675251کپی شد!
99