۳۵۰ میلیارد تومان برای گرد و خاک خوزستان

هورنیوز – طهماسبی بیرگانی مدیر طرح ملی مقابله با گردوغبار در خصوص تخصیص بودجه ۳۵۰ میلیارد تومانی به مساله مهار گردوغبارهای داخلی اظهار داشت: به سازمان ۳۵۰ میلیارد تومان بودجه برای مهار گردوغبارهای داخلی تخصیص داده شده است که تنها به استان خوزستان اختصاص پیدا کرد.

وی با بیان ناکافی بودن این بودجه اظهار داشت: تقریبا ۱۸ استان درگیر مساله گردوغبار هستند، اما تعدادی از استان ها در اولویت بالاتری هستند. به جز خوزستان، برای سیستان و بلوچستان یا کرمان عملا بودجه ای نداریم و وضعیت گردوغبار آنها کم از استان خوزستان نیست. تعداد و تکرار باد و حساسیت سرزمین در منطقه سیستان، در منطقه ریگان کرمان و بم کمتر از خوزستان نیست. پس تکلیف بقیه استان ها چه می شود؟ منظور از کمی بودجه این است که باید برای سایر استان های کشور نیز بودجه ای در نظر گرفته شود.

مدیر طرح ملی مقابله با گردوغبار در پاسخ به سوال مطرح شده در خصوص بودجه مورد نیاز سالانه برای مقابله با گردوغبار داخلی گفت: از بیان عدد مشخص اجتناب می کنم، اینکه به چه میزان بودجه نیاز داریم، ابعاد بسیار وسیعی دارد و باید در طی چندین سال محاسبه شود. ما به تناسبی بین بودجه لحاظ شده و زمان اجرای طرح نیاز داریم. تقاضای ما این است که حداقل ۴ تا ۵ هزار میلیارد در سال به همه دستگاه ها داده شود تا بتوان مساله گرد وغبار را مدیریت کرد.

بعلاوه استمرار در این مساله بسیار مهم است. در سال گذشته ۲۰ هزار هکتار در خوزستان و در مجموع حدود ۵۰ هزار هکتار عملیات اجرایی را به دستگاه هایی که موظف بودند پول دادیم و نهال کاری کردیم، اما در مراقبت و نگهداری ماندیم. خوزستان را در حال حاضر تامین کردیم، اما تقریبا ۱۲ استان دیگر داریم که در سال گذشته نهال کاری کردیم و امسال باید آبیاری شوند، اما از چه محلی آبیاری شوند؟

طهماسبی بیرگانی در خصوص بودجه در نظر گرفته شده برای مهار گردوغبارهای خارجی عنوان کرد: در تلاشیم سازمان برنامه و بودجه را متقاعد کنیم به استناد اینکه جنوب غرب کشور بر روی پدیده گردوغبار خوزستان تاثیر دارد، طرح عملی را بین سه کشور ایران، سوریه و عراق که عمده ترین مناطق تاثیرگذار بر روی گردوغبارهای جنوب غرب هستند ایجاد کرده و آن را در اعتبارات بگنجانیم اما فعلا تامین اعتبار برای مقابله با گردوغبار خارجی در نواحی شرقی بی نتیجه مانده است!

وی در زمینه برنامه های در نظر گرفته برای استان البرز با توجه به شناسایی کانون های داخلی گردوغبار در این استان اظهار کرد: در ۱۶ استان از جمله استان البرز به صورت متفرقه کتابچه شناسایی محل های تاثیرگذار گرد وغبار تدوین شد، از دی ماه سال۹۶ و از سوی اعتبارات آن سال برای ۱۴ استان منشایابی کانون های گردوغبار را به صورت یکجا شروع کردیم. در دی ماه ۹۶ شرح خدمات مفصل با همکاری سازمان محیط زیست، جنگلبانی، هواشناسی و زمین شناسی تدوین شد تا همه دستگاه های دخیل در این امر آن را قبول داشته باشند. زیرا ما با مشکلی در زمینه مکان یابی مواجه بودیم که در مورد استان های مختلف، روش‌شناسی‌های مختلفی به کار رفته بود و برای یکپارچه سازی طرح به مشکل برمی خوردیم. در نتیجه برای ۱۴ استان یک شرح خدمات و روش شناسی یکنواخت ایجاد کردیم که در مراحل انتهایی قرار دارد و تصمیم داریم در سال ۹۷ بر مبنای این یکپارچه سازی و پروژه های قبلی به سمت عملی شدن حرکت کنیم. خوزستان مهم است، زحمت های زیادی بعد از انقلاب و جنگ بر دوش کشیده، اما بقیه مناطق نیز در آسیب هستند و باید برای آنها نیز چاره ای اندیشید.

طهماسبی در خصوص بودجه تخصیص داده شده از سوی مقام معظم رهبری در خصوص گردوغبارها گفت: مقام معطم رهبری ۱۵۰ میلیون دلار به مساله گردوغبارها اختصاص دادند که ۵۰ میلیون دلار، یعنی معادل ۱۰۵ میلیارد تومان آن مستقیما برای مدیریت برق خوزستان صرف شد. زیرا مساله گردوغبار و نشست آن به بسیاری از تاسیسات که جزو قدیمی ترین تاسیسات برق کشور بود خسارت زد، صد میلیارد باقی مانده برای سایر دستگاه ها و تثبیت به کار می رود. در قانون بودجه این مبلغ تماما به خوزستان اختصاص داده شد و تاکنون به جز این عدد هیچ ابلاغی در زمینه گردوغبار نداشتیم.

ما در حال رایزنی هستیم، سال گذشته با رایزنی ها ۹۰ میلیارد تومان بودجه ابلاغ شد، اما تنها ۲۰۰میلیون تومان در غالب اسناد خزانه به سازمان اختصاص پیدا کرد. یعنی معظل اعتبار یکی از معظلات اصلی سازمان است. اما با مدیریت دکتر کلانتری، تیم جدیدی به بدنه تامین بودجه سازمان پیوستند که امیدواریم بتوانند در زمینه جذب منابع مالی برای سازمان کمک کننده باشند.

https://hoorkhabar.ir/675110کپی شد!
74