اکثر خبرنگاران حرفه ای خوزستان به دلیل وضع معیشتی دست از کار کشیده و به استخدام ادارات درآمده اند

به گزارش هورنیوز، فضای مجازی طی سالهای اخیر تا به امروز رو به قانونمند شدن است و شاهد این هستیم که گروه ها، کانالها و… با فراخوان برای جلسات، تجمعات و… سریعترین راه برای خبررسانی شده اند. در همین زمینه گروه واتساپی زاگرس نشینان با بررسی نقش رسانه در تحولات اجتماعی روز جمعه ۲۰ مردادماه میزبان کارشناسان این حوزه بود است. در ادامه علی بهمن مدیر مسئول پایگاه خبری هورنیوز که میهمان این جمع بوده، به سوالات شورای گروه پاسخ داده است.

 

بنظر شما چرا رسانه های کاغذی یا مکتوب درتحولات استان تاثیرگذاری و نقش چندانی ندارند؟

آنچه که واضح و مبرهن است، سرعت اطلاع رسانی بالای فضای مجازی و… است که در تحولات استانی و دنیا نقش بیشتری بازی می کند. البته بعضی هم به دلیل اینکه به راحتی در دسترس هستند و هزینه ای پرداخت نمی کنند این فضا رو می پسندند، اما در کل اگر روزنامه ها و رسانه های چاپی مطلبی جدید نداشته باشند و نتوانند از فضای مجازی سبقت بگیرند مرتباً از لحاظ مخاطب ریزش پیدا می کنند.

 

وی همچنین در تکمیل پاسخ به این سوال افزود: البته بزرگترین مسئله ای که مخاطبان روزنامه ها و نشریات با آن مواجه هستند را می شود به مطالب تکراری و شاید مربوط به چند روز گذشته اشاره کرد و دانست. شما می دانید در فضای مجازی و رسانه های اینترنتی اخبار، تحلیل ها و تحولات را بیشتر دنبال می کنند و حتی می توان همان مطالب را آسانتر بین چندصد هزار نفر انعکاس داد. هرچند که بیشتر ادارات به نشریات آگهی می دهند و چرخ رسانه های چاپی بیشتر می چرخد و در همین رسانه های چاپی به جهت بیمه برای خبرنگار بهتر عمل شده است.

 

نقش رسانه ها در فرآیند توسعه استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

مطمئنا هر انسانی که مسئولیت دارد می بایست به یک مرجعی هم پاسخگو باشد و از آنجاییکه در استان ما مراجع نظارتی مثل نمایندگان مجلس و… به فلسفه ی وجودی شغل خود یعنی نظارت و سوال نمی پردازند رسانه ها می توانند با ایجاد یک جریان به سوی سوال و بازخواست باعث رشد و توسعه یک استان مثل خوزستان شوند. البته در استان های دیگر خبرنگاران تخصصی کار کرده و اغلب تحلیل های آنها به کار مدیران می آید ولی در خوزستان اکثر رسانه یا روابط عمومی مدیران هستند یا خبرنگار تخصصی ندارند و پیش آمده که همین عدم تخصص باعث شکایت مدیران کم کار هم شده است.

 

وی تصریح کرد: در نهایت رشد و توسعه استان با وجود رسانه های مستقل متخصص و منتقد امکان پذیر خواهد شد. البته باتوجه به اینکه رسانه با پرسشگری شناخته میشود و پس از آن مقوله جریان دهی،  از سویی متاسفانه مراجع خبری نیز یا در اختیار دولت بوده یا به نهاد نظام و ارکان و… دیگر وابسته است. پس جریان دهی و خوراک رسانی به رسانه های محلی و مجازی از سرچشمه ها با جریان همراه میشود و تا رسانه های محلی متمول نباشند که بتواند خبرنگاران قهار داشته باشند نمی توانند پرسشگر و جریانساز و در نهایت توسعه دهنده باشند.

 

بهمن در ادامه افزود: امروزه اکثر خبرنگاران حرفه ای خوزستان به دلیل وضع معیشتی دست از کار کشیده و به استخدام ادارات درآمده اند و اگر هم گاهی دست به قلم ببرند یا در وصف معضلات روز نبوده یا اینکه با ملاحضه به جهت خدشه وارد نشدن به شغل خود بوده است. در استانی که خبرنگاران باهوش و حرفه ای وجود نداشته باشند و مراجع نظارتی هم در پی استخدام و کار اقتصادی و… باشند قطعا توسعه اتفاق نخواهد افتاد.

 

نقش مطالبه گری رسانه های خوزستان در احقاق حقوق قانونی مردم چقدر مثبت ارزیابی می کنید؟

در مورد این سوال تنها می شود گفت از هر ۲۰ رسانه شاید یک رسانه مطالبات مردم را عنوان کنند که پس از نشست با مدیر دستگاه مربوطه آن یک هم دیگر عنوان نمی کند.

 

نقش رسانه های زرد در عوامل بازدارندگی توسعه را چگونه ارزیابی می کنید؟

رسانه زرد را چطور تعبیر می کنید. اول تمیز بدهیم چه خصوصیاتی دارند؟ البته با کمی تعارف به نظر بنده رسانه زرد در استان وجود ندارد. آنچه که قبلها به عنوان رسانه زرد در جامعه بر سر زبانها افتاده بود گاهی از سوی اصحاب قدرت و سیاسیون در فضای جامعه می چرخید، گاهی از سوی روزنامه نگاران و خبرنگاران و کمتر از سوی مردم.

 

وی تصریح کرد: حال باید نشست و دید به کدام زرد کار داریم. به زرد سیاسیون و اصحاب قدرت، به زرد اصحاب رسانه به دلیل خوب کارکردن بعضی رسانه ها! و یا شیلنگ تخته انداختن تازه رسانه ها؟ و یا رسانه هایی که مردم نمی خوانند و فقط کارشان در اختیار اصحاب قدرت بودن است؟

 

چرا در رسانه های خوزستان به حوزه های تخصصی کمتر پرداخته شده است؟

به جرات می توان گفت یکی از عوامل عدم توسعه استان خوزستان نبود خبرنگاران با تخصص در حوزه های مختلف است. مثلا در حوزه اقتصاد، انرژی و فرهنگ با فقر شدید خبرنگار مواجه هستیم و معمولا اکثر خبرنگاران یا در فضای شهرداری و شورای شهر ذوب شده اند یا علاقه ای به حوزه های مذکور ندارند. در صورتی که استان خوزستان با ذخائر عظیم انرژی شرکتهای خاص دارد که سالها عوارض آلایندگی پرداخت نکرده و معمولا چون رسانه ها ماده قانون و… این مقوله را نمی دانند گرفتار بلایای چند سال گذشته می شویم.

 

مدیر مسئول هورنیوز افزود: در بحث فرهنگی، میراث و… می توانستیم بعنوان استان برتر در کشور باشیم اما عدم وجود خبرنگاران متخصص باعث این حال و روز خوزستان شده است.

 

وی در پایان گفت: البته یکی از عوامل عدم وجود خبرنگار در این حوزه ها سیستم بسته پرداخت حق الزحمه در این سه حوزه هست که برعکس وجود بودجه های کلان با رسانه ها تعامل ندارند و اگر هم رسانه ای پیدا شود که نقدی داشته باشد به دلیل همان سیستم بسته و پشتیبانی محکم از پایتخت به جایی نمی رسد (وجود مدیران صاحب کرسی ۳۰ ساله خبرنگاران را بی میل می کند) پس در این حوزه ها خبرنگار کمتر وجود دارد.

https://hoorkhabar.ir/675082کپی شد!
144