خوزستان از نگاه دولت‌ها غافل مانده / بیکاری در کنار ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی حق جوانان خوزستانی نیست

این روزها انتخابات ریاست جمهوری و تبلیغات در رسانه‌ها به اوج خود رسیده است و از این‌رو حامیان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با تشکیل کمپین حمایت از این افراد فعالیت خود را به اوج رسانده‌اند.

بدون شک تنها دادن وعده برای اخذ رای و رسیدن به جایگاه ریاست‌جمهوری کافی نبوده و لازم است مسئولانی که در این مسیر گام می‌گذارند وعده‌ها و حرف‌های خود را عملی کنند، از این‌رو اقشار مختلف جامعه نیازمند توجه جدی رئیس جمهور منتخب هستند و در این رابطه برخی از آنها به گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس نشستند و از انتظارات خود سخن گفتند.

*یک قطره از آب سد بهره نداریم

بهنام یکی از شهروندان ایذه‌ای است که در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: سالهاست که از آبگیری سد و نیروگاه کارون ۳ در این شهرستان می‌گذرد ولی تاکنون یک قطره از آب و برق آن به این شهرستان نرسیده و بحران بی‌آبی در ایذه بیداد می‌کند.

وی اضافه کرد: هر چند که نمایندگان مجلس در ادوار گذشته در این حوزه انتخابیه حرف‌های زیادی در رابطه با انتقال آب از دریاچه سد و نیروگاه کارون ۳ به دشت ایذه سخن گفتند ولی اقدامات در دوره کنونی و زمان فعالیت هدایت‌الله خادمی خود گرفته است.

این شهروند ایذه‌ای تصریح کرد: دولت‌ها تنها به فکر سود و درآمد سد کارون ۳ بودند و آب این منطقه همچنان برای اهالی به عنوان جاده حساب می‌آید و این در حالی است که مردم این مناطق برداشت یک لیوان از آن را ندارند.

وی ادامه داد: مردم این منطقه از مشکل بی‌آبی رنج برده و کشاورزی آن رو به نابودی است و انتظار می‌رود رئیس جمهور منتخب فکری اساسی برای مردم کاملاً نیازمند این شهرستان کند و همچنین مساله اشتغال است که اصلی‌ترین و اساسی‌ترین مشکل شهروندان ایذه‌ای بوده است را حل کند.

این شهروند بیان کرد: با وجود اینکه می‌توان با استفاده از دریاچه سد کارون ۳ به عنوان یک جاذبه گردشگری سرمایه‌گذاری کرد ولی تاکنون هیچ‌گونه اقدامی برای آن صورت نگرفته است و از این‌رو می‌توان با توجه به این امر توسعه گردشگری آبی را در منطقه شاهد بود.

*نگاه به خوزستان کم‌سو است

علی احمدی گفت: متاسفانه سالهاست که نگاه دولت‌ها به سمت استان خوزستان یک نگاه کم‌سو و شعاری است و این استان با نفس‌های گرفته از خاک و غبار در تب خود می‌سوزد.

این شهروند اهوازی بیان کرد: عدم تخصیص بودجه مناسب به استان پر از طرفیت خوزستان، حضور مدیران غیر بومی، وضعیت اسف‌بار اشتغال جوانان از یک‌سو و بی‌بهره بودن مردم استان از ظرفیت‌های آبی خود از سوی دیگر عرصه را برای زندگی در خوزستان تنگ تر کرده است.

وی اضافه کرد: با این بی‌تفاوتی‌های صورت گرفته نسبت به استان خوزستان گمان می‌رود که خوزستان خالی از سکنه هدف اصلی دولت‌ها باشد و این بی‌توجهی‌ها نشانه‌ای از اجبار مردم این استان برای مهاجرت است.

احمدی خاطرنشان کرد: وجود سدهای بی‌شمار و قطعی‌های برق، وجود رودهای روان و مشکلات آب، وجود چاه‌های نفتی عظیم و مشکلات اقتصادی بی‌شمار و وجود شرکت‌های بزرگ پتروشیمی و نفتی و بیکاری شدید جوانان در خور خوزستان  مردم نیازمندش نیست.

وی عنوان کرد: امروز که خوزستان بیش از هر روز دیگری نیازمند توجه دولت است، متاسفانه تنها در آماری که ارائه می‌شود نگاه و توجه به این استان در صدر قرار دارد ولی در عمل خوزستان و مردم محرومش در جایگاه آخر قرار گرفته است که امیدواریم در انتخابات جدید بتوانیم یک وعده عملی بگیریم.

*از آب‌ها بی‌بهره‌ایم

زهره محمودی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس گفت: مساله محیط‌زیست در کنار مشکلات اقتصادی و بیکاری موجود در خوزستان یک امر اساسی است که دولت‌ها از آن غافل مانده و دولت‌ها تا ناچار نباشند به آن ورود نمی‌کنند.

این شهروند خوزستانی ادامه داد: وجود چندین سد در استان خوزستان باعث افزایش پدیده شرجی و کاهش سطح آب‌های زیرزمین در مناطق دوردست از این سدها شده است و بحران بی‌آبی روز به‌روز بیشتر خود را به نمایش می‌گذارد.

وی بیان کرد: متاسفانه با وجود مشکلات شدید آبی در خوزستان، دولت کمر همت به انتقال آب بست تا اینکه به طور واقعی برای سال‌های آینده شاهد یک خوزستان خشک باشیم و دیگر نام جلگه و سرزمین حاصلخیز برای این منطقه معنایی نداشته باشد.

این شهروند افزود: از رئیس جمهور منتخب می‌خواهیم از ادامه رویه بی‌محبتی و بی‌توجهی به خوزستان دست بردارد و به این استان نیز یک نگاه در خور نام خوزستان داشته باشد.

https://hoorkhabar.ir/655577کپی شد!
127