نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری بر مدار ریزگردهای خوزستان

به گزارش هورنیوز روز گذشته نخستین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع بررسی مسائل اجتماعی و محیط زیست درحالی برگزار شد، که سخن در حوزه مشکلات آلودگی های زیست محیطی خوزستان بسیار پررنگ بود.

ریزگردها به ریزمرگ ها تبدیل شده اند

در ابتدا محمدباقر قالیباف در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که چه راهکاری در مقابله با چالش‌های محیط زیست، مصرف بی‌رویه منابع آب، بیابان‌زایی، جنگل‌زدایی و ریزگردها پیشنهاد می‌کنید، گفت: بحث مربوط به بحران محیط زیست از بحران‌های جدی کشور است که در حوزه‌های اجتماعی و اقتصادی هم تأثیرات به سزایی دارد ما در حوزه محیط زیست با مشکلات مهم و اساسی‌ای روبرو هستیم که یکی از آ‌ن‌ها ریزگردها می‌باشد.

وی ادامه داد: در ریزگردها روندی که پیش رفت ابتدا در سه الی چهار استان شاهد این مسئله بودیم اما امروز قریب به ۲۰ استان با مسئله ریزگرد مواجه است و حتی گاهی تا تهران هم می‌آید.  متأسفانه امروز معضل ریزگردها از سه استان کشور به اکثر استان‌ها سرایت کرده  و برخلاف آنچه که گفته می‌شود معضل ریزگردها بیش از آنکه منشاء خارجی داشته باشد به داخل مربوط است.

 

قالیباف اظهار داشت: مشکل محیط زیست مثل بحران اقتصادی و اجتماعی حل نشده چون دولت دائم می‌گوید نمی‌شود پول نداریم چون شما نمی‌توانید این مشکلات را حل کنید پس مردم باید چکار کنند چرا ما نمی‌توانیم، ما می‌توانیم.  در شهر اهواز شاهد بودیم که ریزگردها زندگی را برای مردم این شهر سخت کرده بود به گونه‌ای که مردم این شهر ریزگردها را ریزمرگ‌ها خطاب می‌کردند. وی افزود: وقتی مالچ پاشی و درختکاری رها شود این مشکلات هم پیش می‌آید. حال آنکه با تقویت این راهکار‌ها می‌توان به اشتغالزایی هم کمک رساند.

۷۰درصد منشأ ریزگردها خارجی است

در ادامه جهانگیری در نقد صحبت‌های قالیباف گفت:  مطابق مطالعات دقیق ۷۰ درصد ریزگردها از خارج می‌آید یعنی یا از مرز عراق و سوریه یا از عربستان و یا اردن است ما در گفتگوهای بین‌المللی به صورت جدی این را دنبال کردیم و در خوزستان هم کارهای ویژه‌ای انجام شد به عنوان مثال بحث کارون و بحث ۵۵۰ هزار هکتار را انجام دادیم.

 نباید این وضعیت رنج آور در خوزستان ادامه یابد

در  ادامه حجت الاسلام رئیسی در نقد صحبت‌های قالیباف اظهار داشت: مسئله محیط زیست بسیار با اهمیت است در قانون اساسی جزو اصول و قوانین آمره می‌باشد و مردم نیز حساسیت خاصی روی این موضوع دارند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: سوال این است که آیا مسئله خوزستان قابل پیشگیری و پیش‌بینی بوده است یا خیر؟ بحث این دولت و آن دولت هم نیست ما در مسئله محیط زیست گرفتار شدیم.

وی تأکید کرد: به نظرم محیط زیست می‌تواند زمینه خوبی را برای اشتغال جوانان ایجاد کند، ما نمی‌گوییم کمبود آب نیست اما مسئله‌مان مدیریت آب است نه کمبود آن. نباید این وضعیت رنج آور در خوزستان ادامه یابد از سوی دیگر ما نباید محیط زیست را محدودیت ببینیم بلکه می توان آنرا زمینه ای برای اشتغال دانست.

در این میان اما حجت الاسلام روحانی با گذر از مشکلات ریزگردهای استان خوزستان بحث را به سمت کلیات مسأله محیط زیست برد و ا بیان اینکه تمام درخت های ۳۰۰ ساله و ۲۰۰ ساله تهران قطع و جای آنها درختان ۱ ساله کاشته می شود، ادامه داد: در بوستان ها و پارک های مختلف مجوزهای بسیار زیادی صادر شده است و ما شکایت های زیادی از سوی شورایعالی شهرسازی داریم.

 

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت فعالیت موثر در زمینه محیط زیست افزود: درخصوص آب بیشترین کاری که این دولت انجام داده است مدرن سازی آبیاری کشاورزی بیش از همه دولت های گذشته است.

 

روحانی با بیان اینکه تاکنون ۳۰۰ هزار هکتار آبیاری مدرن انجام شده است، گفت: در سال های اخیر ۴۰۰ میلیون متر مکعب به دلیل بستن چاه های غیرمجاز در مصرف آب صرفه جویی می شود که این روند سبب حفظ منابع آبی شده است.

این اقدامات لازم درخصوص محیط زیست باید مشخص شود که  چگونه باید انجام شود و تا حال چگونه انجام شده است.

به گزارش هورنیوز آنچه از مناظره روز گذشته به ذهن متبادر می شود آنست که، نامزدهای ریاست جمهوری هیچ برنامه ای برای کاهش و یا دست کم کنترل معضل ریزگردهای خوزستان نداشته و نهایتا کاشت نهال را راه حل این امر می دانند.

 

 

 

https://hoorkhabar.ir/655462کپی شد!
165